Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Vraagje: op welke doelgroep richt betafactor zich of is dat nog niet bekend?

Het nieuws en de boeken die in de Ning verschijnen, zijn van best hoog wetenschappelijk gehalte.

Ik stel deze vraag omdat ik aan het bedenken ben op welke manier ik een bijdrage zou kunnen leveren. De foto hierboven is een voorbeeld van hoe een soort betaencyclopedie in beeld er uit zou kunnen zien. Maar voordat ik helemaal los ga, is het wel handig om even af te checken of ik wel dingen aan het bedenken ben die er toe doen voor de doelgroep? Stuur me gerust bij!

Zijn de foto's zoals ik die heb toegevoegd op betafactor.nl de bedoeling? het voelt toch een beetje als prutsen in andersmans (proef)tuin :-)

Maar alles wat toegevoegd is, is ook zo weer verwijderd

Tags: betafactor, doelgroep

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Marina,

bedankt voor je vraag. Dat is een zeer terechte. Laat ik voorop stellen dat je nog niet teveel moet letten op de aankleding etc. Dat is meer een beetje experimenteren met plos en feeds van open access. Dat is veel te zwaar voor de voorkant.

De doelgroep is eigenlijk iedereen die interesse heeft in natuur en techniek (en in bredere zin betawetenschappen in het algemeen) en wil die interesse online vooral voeden met populair-wetenschappelijke teksten, beelden, nieuwtjes, enz. De site zal daarnaast ook een diepere laag kennen, voor mensen die verder willen in het onderwerp. Het is daar dat de links met collecties komen te liggen. Het doel is dat Aladin natuur en techniek beter gebruikt zal gaan worden en dat er mogelijk meer beroep wordt gedaan op (digitale) collecties op dat terrein.
Voor wat betreft de gemeenschap richt ik me vooral op een insteek van een plek waar leuke dingen zijn te zien, horen en vinden.

Daarnaast hopen we dat de site zal uitgroeien tot een plaats waar ook collega's graag komen, om zichzelf te informeren en profileren en vooral ook: om te experimenteren met de tools van het moment. Kaders als OB, WB, UB enz willen we vermijden. Betafactor is er voor iedereen!

Is dat iets duidelijker?

Hierop reageren

Het begint te dagen :-) Betafactor is dus wat we ervan maken?!

Als de doelgroep dan (o.a.) Al@din natuur en techniek is en de vragenstellers zijn met name jongeren (toch?) dan is het misschien wel een leuk idee om reeds gestelde vragen (zoals "Waarom zijn kikkers groen" en "Hoe praten dieren") te voorzien van een visueel antwoord.

Zo is het beeld dat ik hierboven maakte het begin van een antwoord op: "Wat is een zwart gat"? (Ik was trouwens vergeten (zij brutus) om de oorspronkelijke bron van de foto te vermelden)

Vind je visuele antwoorden op betavragen een leuk ding om op Betafactor te zien?

Hierop reageren

Dat vind ik een heel leuk ding zelfs!

Waar ik alleen nog niet uit ben is hoe ik het ga doen met subpagina's. Het lijkt me super om een apart tabblad te hebben voor gestelde aladinvragen maar ik moet eens kijken hoe je dat het beste kunt doen. Maar visueel is super. Ik zoek ook nog steeds een tool waarmee ik kant en klare antwoorden uit de kennisbank kan zuigen. Dan pas krijgen ze echt meerwaarde en worden ze ook gevonden in Google. Een widget die zulke antwoorden als caroussel op de homepage toont zou ook kunnen natuurlijk. Maar lastig om die te retrieven vermoed ik.

Was je toch heel even een boefje ^^

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden