Dag allemaal,
omdat het hier alweer een tijdje stil is even een korte update over de voortgang van het project Bètabibliotheek. Het feit dat er nog niet meteen sprake is van een actief blog en bijbehorende site wil niet zeggen dat er niets gebeurt. Het punt is dat er voor dit project eerst nog wat dingetjes geregeld moeten zijn alvorens er goed mee aan de slag te kunnen.
Benoît en Annemarie hebben mij al op weg geholpen door een sjabloon uit te zoeken voor
het betabieb-blog. Ondertussen heb ik via Surf een aantal domeinnamen geclaimed waarvan ik hoop dat ze binnenkort gereed zijn voor gebruik. Pas als dat zo is ga ik verder met het blog,
de site en een Hyve. Mijn voorkeur gaat inmiddels uit naar een blog met het domein betabibliotheek.nl (dat domein was in bezit van de UvA maar dat hebben ze heel vriendelijk afgestaan, na een telefoontje) en de naam betafactor.nl voor de site. Voor de hyve wil ik aan de slag met b-factor als naam. Binnenkort heeft de werkgroep overleg en hoop ik daar groen licht voor te krijgen.
Ik heb ook contact gezocht met OCLC omdat zij mogelijk mooie dingen kunnen betekenen voor de presentatie van deelcollecties. Ik wil natuurlijk graag een superwidget. OCLC heeft hier positief op gereageerd. Daar hoop ik binnenkort ook mee te overleggen.
Ook beeld en geluid liet spontaan van zich horen. Dat is natuurlijk ook een prachtige partner! Wie weet wat voor moois daaruit voortkomt!
Ondertussen speel ik ook een beetje met feeds, lees ik me in en kijk wat bronnen als PLOS te bieden hebben op het gebied van attendering.
Ik speel heel sterk met het idee om ook met blogposts te gaan werken in de trant van
www.leugens.nl. Ik wil dan graag pseudo-wetenschap aan de kaak stellen die je zoveel tegenkomt op het web, vaak zonder bronvermelding. Het lijkt me prachtig om aan de hand van bibliotheekbronnen aan te tonen welke onzin verkocht wordt. Ik heb echter al ondervonden dat weerleggen veel tijd kost, zeker als je geen wetenschapper bent. Daarom wil ik iedereen die het leuk vindt om eens een uurtje op onderzoek uit te gaan oproepen mij dit te laten weten. Ik wil dan ook een koppeling proberen te maken met Aladin.
Verder heb ik overlegd met collega Enno over de latere koppeling met Bibliotheek.nl en de mogelijkheden van Ning. Op basis daarvan heb ik besloten inderdaad met Ning te gaan werken en ga ik op zoek naar een enthousiast persoon die de Ning mooi wil vormgeven en optimaliseren. Later is hulp bij koppelingen en widgets wellicht gewenst.
Laat het me weten als je een programmeur of vormgever kent die iets wil doen. Of als je dat zelf wilt. Er is ook budget voor software-aanpassingen dus een schappelijk tarief is zeker bespreekbaar :-)
Ook het aanmaken van allerlei accounts, van Library Thing tot gmail is gestart. betabieb is de gebruikersnaam die straks overal zal opduiken. Het is eigenlijk beter om een site en blog te koppelen aan een gezicht of persoon maar dat ligt in dit geval natuurlijk wat moeilijker. Betabieb wordt dus de persoon die ons allen zal vertegenwoordigen. Die persoon kan op termijn ook overgedragen worden. Dat is ook belangrijk :-)
Jullie begrijpen, aan enige vormen van overleg en opstartperikelen ontkomen we niet maar het begin is er, en als de eerste randvoorwaarden er zijn wil ik in ieder geval beginnen met veel bloggen en promotie op het web.
Ik ga er namelijk vanuit dat het begint met leuke content en het opbouwen van een naam online. Alle aanpassingen en verfraaiingen van de platformen volgen later wel, 'along the way'.
Laat het me dus ook weten als je leuke onderwerpen tegenkomt of een postje wilt schrijven...
Edwin