Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Graag zou ik in contact komen met bibliothecarissen die de collecties samenstellen voor scholen.
Ik verzorg al een aantal jaren de samenstelling van de mediatheek op de brede scholen en zou graag met andere collega's in het land van gedachten willen wisselen over een aantal praktische en inhoudelijke zaken.

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo allemaal,

Ook ik ga op twee scholen een brede schoolbibliotheek inrichten. En ook ik vraag mij af hoe dat gaat met het samenstellen van de collectie. Bij ons is het zo dat wij het voorbeeld van de brede school bibliotheek in Hoorn als basis nemen, dus ook met veel inbreng van de leerlingen. Zij bepalen wat er in de bibliotheek komt te staan, met adviserende rol van de combinatiefunctionaris natuurlijk. Hoe zou je dan het beste kunnen kijken naar welke boeken je de leerlingen aanbied?

Groetjes Aafje

Hierop reageren

Beste collega's

Het heeft even geduurd maar hier ben ik dan. Onze bibliotheek is inmiddels in gesprek met de NBD over de dienstverlening naar het onderwijs toe i.v.m. collectioneren, hierbij worden ook die extra kosten van nabestellingen meegenomen. Ik laat jullie zo snel mogelijk weten wat de uitkomsten hiervan zijn.
een andere opmerkingen op dit gebied: Ik vind het erg jammer dat zoveel boeken die met het thema van de Kinderboekenweek te maken hebben zo ontzettend laat worden aangeboden ofwel zo laat in de bieb binnenkomen terwijl ik ze in juni al had besteld. Wij neigen er steeds meer naar om dit soort actuele titels in de boekhandel te kopen.
Hoe lossen andere bibliotheken dit op, ook steeds meer via de boekhandel inkopen?
Kunnen we ook op dit gebied onze krachten bundelen naar de NBD toe?

groet
anita

Hierop reageren

Ik werk sinds een jaar in de mediatheek van een spilcentrum(vergelijkbaar met brede school) in Eindhoven.
De mediatheek heeft de omvang van een klaslokaal en er wordt door alle gebruikers van het spilcentrum (peuterspeelzaal, kinderdagverblijf, BSO, Basisschool, ROC(inburgering) gebruik van gemaakt.
Bij de collectievorming maak ik gebruik van alles wat er op mijn pad komt: M'zine, onderwijsrecensies, nieuwsbrieven van uitgevers, maar het belangrijkste zijn toch de vragen van mijn gebruikertjes en hun docenten en leidsters. Leesplezier en leesbevordering staan voorop, dus ik probeer zoveel mogelijk aan hun behoeften te voldoen.Dat alles gebeurt natuurlijk binnen een beperkt budget, dus ik maak geen gebruik van biblion, maar koop zelf in en maak de boeken ook zelf geheel uitleenklaar.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat de mediatheek 23 uur per week open is. Ik ken mijn klantjes dus vrij goed en kan ze ook heel gericht adviseren en bij de collectionering ook heel gericht met hun behoeften rekening houden.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden