Tijdens het inlichtingenwerk leren we ook zelf weer een berg. In ieder geval voor ons (archivarissen) geldt dat we tijdens onderzoek veel gegevens tegenkomen die we willen onthouden en delen met collega's. Niet alleen omdat het leuk kan zijn, bijvoorbeeld later bij een tentoonstelling of voor een artikel of zo, maar ook omdat dezelfde vraag of een soortgelijk onderzoek nog eens terug kan komen.
Het gaat in ons geval niet eens zozeer om het antwoord, als wel de weg daarnaartoe. Ieder archief heeft zo z'n eigen eigenaardigheden. Maar goed.. ergens wil je dat soort dingen dus vastleggen, bijvoorbeeld zaken die je noteert op een geel plakbriefje of die je in een e-mail aan de klant typt. Hoe doen jullie dat?
Voor links hebben wij een eigen startpagina, maar je kunt ook del.icio.us gebruiken, maar wat doe je met al die andere losse kennisdingetjes? Ooit hadden wij daar een groot Word-document voor (da's nog van voor 'mijn tijd'..), maar dat werkt niet meer. Ik heb gedacht aan een wiki, maar wil me niet in dingen storten als een ander een beter idee heeft.
Tips? Ideetjes? Suggesties? Allemaal welkom! :-)
Tags: kennisbank, kennismanagement
Delen
-
▶ Hierop reageren