Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Tijdens het inlichtingenwerk leren we ook zelf weer een berg. In ieder geval voor ons (archivarissen) geldt dat we tijdens onderzoek veel gegevens tegenkomen die we willen onthouden en delen met collega's. Niet alleen omdat het leuk kan zijn, bijvoorbeeld later bij een tentoonstelling of voor een artikel of zo, maar ook omdat dezelfde vraag of een soortgelijk onderzoek nog eens terug kan komen.

Het gaat in ons geval niet eens zozeer om het antwoord, als wel de weg daarnaartoe. Ieder archief heeft zo z'n eigen eigenaardigheden. Maar goed.. ergens wil je dat soort dingen dus vastleggen, bijvoorbeeld zaken die je noteert op een geel plakbriefje of die je in een e-mail aan de klant typt. Hoe doen jullie dat?

Voor links hebben wij een eigen startpagina, maar je kunt ook del.icio.us gebruiken, maar wat doe je met al die andere losse kennisdingetjes? Ooit hadden wij daar een groot Word-document voor (da's nog van voor 'mijn tijd'..), maar dat werkt niet meer. Ik heb gedacht aan een wiki, maar wil me niet in dingen storten als een ander een beter idee heeft.

Tips? Ideetjes? Suggesties? Allemaal welkom! :-)

Tags: kennisbank, kennismanagement

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Met een ning of een netvibes kom je ook best een eind :-)
Of met een variant als kickapps ?

Hierop reageren

En google docs misschien? Je kunt spreadsheets sinds kort ook delen zonder dat ontvangers in moeten loggen. Dat scheelt ook weer een drempel!

Hierop reageren

Een wiki klinkt zo slecht toch niet?
Is niet zo moeilijk op te zetten, en iedereen kan meeschrijven.
Het lijkt me makkelijker te structureren dan een document, zelfs als het een online spreadsheet is.

Hierop reageren

Klopt. En een wiki heeft vooralsnog als voordeel dat je er de informatie gestructureerd in kunt opnemen en delen. Met Google Docs wordt het toch weer een lang document, alhoewel dan wel online. Met Ning kun je ook zaken delen, maar is het idee van de kennisbank wat lastiger. Nieuwe onderwerpen verdringen oude onderwerpen bijvoorbeeld, waardoor terugzoeken van 'kennis' lastiger is. Ik ben toch nog niet van m'n wiki afgebracht! ;-)

Hierop reageren

Onlangs ben ik gestart om mijn favorieten bij delicious onder te brengen. Ik had alles in mappen geplaatst en op een gegeven moment weet je niet meer waar je alles hebt opgeborgen. Delicious werkt met een aquabrowser en je kunt zoveel mogelijk tags aan een site geven als je zelf wilt. Zodoende kun je e.e.a. snel terugvinden. Anderen kun je uitnodigen om jouw netwerk deel te nemen.
Onze bibliotheek, en ik dus ook, is aangeland bij Google Apps en daarmee is ook erg veel mogelijk. Alle losse documenten kun je opslaan, een trefwoord geven en delen met anderen. Ik verbaas me over de vele mogelijkheden van deze kantoortoepassing. En bij een crash van je pc is dat geen ramp omdat alles online wordt opgeslagen.
Ik weet niet of dit mischien een warrig verhaal. Aangekomen bij het "15e ding" raak ik misschien ook een beetje de draad kwijt door 23 dingen, web 2.0, bibliotheek 2.0, maar spelen met de mogelijkheden en ze toepassen voor bibliotheekgebruik is een uitdaging.

Hierop reageren

@Annette: Weer zo'n voordeel van digitaal zaken uitzetten: soms ontvang je na ruim een jaar nog steeds reacties! :-)

Sites als Delicious zijn inderdaad goud waard. Inmiddels werk ik eigenlijk nergens meer met 'favorieten', behalve als ik tijdelijk even een site wil parkeren om hem bijvoorbeeld de volgende dag nog eens te bekijken.

Sowieso het feit (inderdaad ook met Google Apps) dat je overal bij al je materialen kunt is natuurlijk superhandig, nog even los van het online kunnen samenwerken enzovoort.

Je bent trouwens al een eind op weg met de 23 Dingen! Wij beginnen zeer binnenkort met de archiefvariant: www.23-archiefdingen.nl

Succes verder!

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden