Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Zoeken jullie wel eens afbeeldingen voor de klant? Zo ja, wat voor afbeeldingen zijn dat dan?

En vinden jullie dan ook wat je zoekt?

Enige tijd geleden schreef ik een blogpost over dit onderwerp. Wat mij betreft is die nog steeds actueel. Plaatjes zoeken via Google Images is niet altijd een succes en geregeld een grote omweg.

Zoek je b.v. plaatjes van de Sint Antonie Sluis in Amsterdam, dan vind je die wel in Google Images, maar je vindt ook veel ruis. Het kan dan korter zijn om eerst een beeldbank met plaatjes van Amsterdam te zoeken en daar dan Sint Antoniesluis in te geven als zoekterm.

Als je gevonden hebt wat je zocht, speelt wat mij betreft meteen dilemma 2 (hoewel je daar natuurlijk ook vantevoren over zou kunnen nadenken!):

Mag ik dit plaatje gebruiken? Op welke manier? Rust er copyright op?

Zo gebruik ik voor mijn weblog meestal plaatjes van Flickr onder de Creative Commons licentie. Dan weet ik zeker dat ik goed zit.

Dus eigenlijk heb ik twee vragen:

- (Hoe) vinden jullie de afbeeldingen die jullie zoeken?
- Hoe gaan jullie om met copyright?

Het lijkt me leuk jullie ervaringen te horen.

Groet, Marina

Tags: afbeeldingen, copyright, zoeken

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi,

Ik maak gebruik van een extensie voor firefox: Customize Google. Zie de website. Ik zoek daarmee aanvankelijk wel in Google Afbeeldingen maar krijg meteen onder de zoekbalk een lijstje met verwijzingen waarmee je de zoekopdracht ook direct kunt loslaten in sites als flickr, Ditto, Picsearch, enz.

Verder heb ik nog een heel lijstje met favorieten waar ik desgewenst in kan zoeken. Van zooomr tot Deviant Art, van Wooster tot Worth 1000. Met Google afbeeldingen vind je dat soort sites inderdaad niet snel!

Groetjes

Edwin

Hierop reageren

Ik zoek heel veel plaatjes, ook voor klanten, maar kan dan in de meeste gevallen een beroep doen op de fotodatabases van archieven of andere instellingen op het vlak van cultureel erfgoed. Te veel links om zelfs maar te beginnen met eentje.. maar langs de weg van Het Archiefforum krijg je regelmatig meldingen van nieuwe databases, via een speciaal board: http://forum.archieven.org/index.php?board=2.0

Auteursrechten moeten klanten meestal zelf regelen (informatie is soms in die databases te vinden, anders via de instelling.. hoop je). Voor onze eigen collectie is onze inbreng wat groter. En het scheelt dat ik veelal met historisch materiaal van doen heb, waarop auteursrecht vaak al is vervallen.

Zelf maak ik er eigenlijk een potje van. Ik geef op m'n blog niet eens een bronvermelding, bijvoorbeeld. Meestal gebruik ik Google Images of Flickr om iets passend te zoeken. Alhoewel creativiteit met trefwoorden dan een eerste vereiste is.. ;-)

Hierop reageren

Bij de 23 dingen cursus was Ding 14: je eigen zoekmachine maken met Google.
Nu heb ik geen ervaring met afbeeldingen zoeken (ik maak ze liever zelf), maar als ik de reacties van Edwin en Christian lees, denk ik: waarom bouw je geen zoekmachine voor die lijst met websites? Dat is nou precies waar die tool handig voor is!

Wat betreft plaatsen van foto's zonder enige vermelding van de bron: als fotograaf vind ik persoonlijk dat natuurlijk een doodzonde ;-)

Groetjes, Patricia

Hierop reageren

O, ik zie nu dat deze oproep al wat ouder is.
Ik hoop dat mijn antwoord toch nog aankomt :)

Hierop reageren

Hallo Patricia! Alle oude oproepen blijven gewoon bewaard hoor.. zeker als er een archivaris meeleest! :-)

Het maken van die eigen zoekmachine is inderdaad erg handig. Jammer is alleen dat in mijn geval de Google Custom Search Engine (de gratis variant) géén databases doorzoekt, en da's nou net waar alle archiefplaatjes zich (vooralsnog) verborgen houden. De Google Search Appliance (de betaalde versie) zou daar wel mee om moeten kunnen gaan. Een enkele archiefdienst (Het Utrechts Archief) gaat hiermee aan de slag op hun nieuwe website.

Over die bronvermelding: inmiddels plaats ik bronvermeldingen.. ;-)

Hierop reageren

Van de groep die jeugdbibliotheek.nl onderhoud kreeg ik creative commons opgegeven voor afbeeldingen met open licenties te gebruiken.
Erwin.

Hierop reageren

Ik raad gebruikers aan om via Flickr te zoeken naar afbeeldingen met creative commons licence.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden