Na een lange carrière bij de Postbank en Postkantoren BV, ben ik nu werkzaam bij de bibliotheek Rotterdam. Tijdens mijn vorige loopbaan was ik betrokken bij de uitrol van de giromaten.
Destijds kreeg ik van ieder het commentaar dat ik gek was, omdat dit nooit wat zou worden..."geld halen uit de muur, dat doe je toch niet". Nu is thuisbankieren en pinnen de gewoonste zaak van de wereld! Dit alles heeft zich hier in Nederland, in slechts zo'n twintig jaar tijd afgespeeld!
Nu is er de E-Reader, het boek lezen vanaf een handheld beeldschermpje.
Wanneer ik mijn collega's erop wijs, dat dit de toekomst is en dat het papierenboek dezelfde weg zal gaan als de 78 toeren plaat, kijkt men mij wederom aan met een blik waaruit blijkt, dat ik dringend eens met een psychiater moet gaan praten... "een boek vanaf een beeldscherm lezen, dat doe je toch niet"
En dan stel ik de vraag: Waarom niet? Waarom zou de jeugd, m.n. die momenteel nog in de wieg ligt, nog een papierenboek willen? Lekker sjouwen met al je schoolboeken of gewoon 1 simpel apparaatje meenemen van huis waarmee je kan bellen, e-mailen etc. en waar al je schoolboeken in staan met niet alleen plaatjes zoals nu, maar ook met filmpjes.
Houden wij als bibliotheek hier rekening mee? Hoe gaan wij nu met onze investeringen om? Moeten wij een voortrekkersrol gaan spelen met de ontwikkeling van het e-lezen of wordt dit een verloren slag en worden wij straks een boekmuseum??
Mijn mening is, dat wij ons moeten voorbereiden op de e-reader en met de uitgevers om de tafel moeten gaan zitten om een systeem te ontwikkelen, waarbij onze leden bij ons ook een e-book kunnen lenen. Dit zal technisch niet gaan meevallen, daar het beveiligen van bestanden nog nimmer waterdicht is gebleken. Maar nu niets doen.......ik moet er niet aan denken! Maar ja, wie weet heb ik wel deskundige hulp nodig....
Tags:
Delen
-
▶ Hierop reageren