Forum

Vandaag hebben we van TNO het eindrapport van haar onderzoek naar ebooks ontvangen. Wij hebben TNO opdracht gegeven om de markt te verkennen en voorstellen te doen over hoe bibliotheken eBooks kunnen aanbieden aan de leden. het volledige rapport kun je hier lezen. Uiteraard zijn we benieuwd naar wat je ervan vindt. Discussieer daarom hier met ons mee.

Een paar belangrijke conclusies van TNO:

• Timing: Nú is het moment om te starten met het ontwikkelen van een eBooks-propositie. Voor de ontwikkeling van een goed aanbod zal circa 2 à 3 jaar nodig zijn.
  • Doelgroep: Bibliotheken moeten zich niet richten op de huidige niche-gebruikersgroepen, maar op een brede gebruikersgroep.
  • 'Content is King': richt je als bibliotheek in eerste instantie op de content en niet primair op de eReaders. Het uitlenen van eReaders wordt afgeraden.
  • Prijs: Start met een aanbod gebaseerd op een abonnement met een maximum aantal downloads, waarboven een prijs per stuk moet worden betaald.
  • Collectie: richt je voor het aanbod in eerste instantie op het middelste gedeelte van de "long tail" (tussen de zeer veel gevraagde en zeer weinig gevraagde titels in).
  • Samenwerking: Voor een succesvolle marktintroductie van een online eBooks-aanbod is het nodig dat bibliotheken hun beleid, functies en resources bundelen. Als iedere bibliotheek zelfstandige en op het huidige kostenniveau licenties moet aanschaffen, is het voor bibliotheken zeer lastig of zelfs onmogelijk om de businesscase voor eBooks positief te krijgen.
Bibliotheek.nl gaat hier op twee manieren mee verder: eerst zorgen voor een betere presentatie van het huidige gratis aanbod aan eBooks via Bibliotheek.nl of via de lokale bibliotheekwebsite. Daarnaast gaan we hard aan de slag met de beoogde partners om bibliotheken zo snel mogelijk een goede startpositie te geven.

You need to be a member of Open Bibliotheken to add comments!

Join Open Bibliotheken

Email me when people reply –

Replies

• Het rapport van TNO is nu 3 maanden oud. Zijn er al ontwikkelingen te melden mbt het e-bookverhaal? Ik kwam vandaag namelijk het volgende weblog artikel tegen (http://www.gerardbierens.nl/index.php/blog/reacties/waar-staan-de-e...) en betrapte mezelf er op dat ik eigenlijk niets nieuws kon melden.

Dit past wel in het beeld dat ik heb van bibliotheekvernieuwing en innovatie, maar sluit helaas niet aan bij de wensen van onze klanten en bibliotheekleden. Wordt het niet tijd om als bibliotheekwereld de druk iets op te voeren?
    • Inmiddels ruim anderhalf jaar later en eigenlijk nog steeds geen stap verder?

Of zie ik dat toch te pessimistisch?

OK, in de tussentijd heeft de bibliotheek wel de eBooks eregallerij en bijbehorende iPad applicatie gelanceerd en de boeken daarin zijn wel meer dan 25.000 keer gedownload (al vermoed ik vast ook door een heleboel mensen uit bibliotheekland zelf). Maar is dat reden genoeg om blij van te worden?

Als ik dan denk aan al het geld dat dit avontuurtje tot nu toe waarschijnlijk allemaal heeft mogen kosten en het resultaat dan wordt ik in ieder geval niet heel blij. Ik heb er niet helemaal goed zicht op maar als ik zie Stichting Bibliotheek.nl over 2011 een budget had van 16 miljoen euro, dan zal ook het e-books gedeelte wel wat hebben mogen kosten.

En waar zijn we nu? Er worden plannen gemaakt om nog eens 30 miljoen er tegen aan te gooien.

Jeminee...

• Toen ik de kop las "TNO-rapport over e-books" dacht ik dat het over het recent verschenen rapport van TNO ging (digitaal scenario goedkoper dan fysiek scenario).

Maar ik zie dat het hier over een TNO-rapport uit 2010 gaat.

Nieuws over het rapport waarover Bibliotheek.nl in oktober 2011 publiceerde staat hier: http://www.bibliotheekblad.nl/nieuws/nieuwsarchief/bericht/1000001572.

Mijn commentaar in WWW staat op pag. 15/16: http://www.probiblio.nl/media/346318/www%20nr%2011%20november%20201...

• Beste Bruce,

We begrijpen je reactie. Uitgevers werken niet echt mee, waardoor het allemaal wat langer duurt dan we hadden gehoopt. Maar wij willen uiteraard ook graag e-books. We proberen ons aanbod daarom ook via andere wegen uit te breiden. In het eerste kwartaal van 2012 komen we met een app en mini-website met gratis e-books. Daarnaast hebben een overeenkomst gesloten met Bloomsbury, een Engelse uitgeverij die Public Library Online heeft ontwikkeld. Via deze portal kunnen openbare bibliotheken straks streaming e-books publiceren. Voor meer informatie, zie het bericht op onze site:

http://stichting.bibliotheek.nl/nieuws/17154.portal-openbare-biblio...

Sander van Kempen heeft op de Bibliotheektweedaagse ook een presentatie gegeven waarin hij over Public Library Online heeft verteld. Die presentatie is hier te vinden: 

http://stichting.bibliotheek.nl/nieuws/17195.verslag-bibliotheektwe... 

Hartelijke groet, 

Nicole 

(Stichting Bibliotheek.nl) 

• Helaas past het ook in mijn beeld.
      Het wordt idd tijd om de druk op te voeren, maar hoe en door wie/welke organisatie?
  • Ebook via uitgeversportal met DRM, een jaar na papieren editie?

Een artikel in het Financieele Dagblad van 25 juni 2010 waarin 13 schrijvers (zie onderaan) de uitgevers uitdagen om over hun korte-termijndenken heen te stappen en een gezamenlijke ebook-portal op te zetten, heeft de afgelopen dagen tot heel wat discussies geleid. Het meest opvallende waar de schrijvers voor pleiten, naast DRM, is het jaar vertraging voor het beschikbaar komen van een ebook na de publicatie van de papieren editie.
    Uitgevers blijven zij zien als onmisbaar als raadgevers, coaches, redacteuren, medefinanciers, medeverkopers en 'poortwachters' voor kwaliteitsselectie.

Toch zijn de schrijvers ook enthousiast om deel te nemen in andere, nieuwe vormen van samenwerking. Is dit een uitgestoken hand die de branche resoluut en stevig zou kunnen vastpakken?

Om deze discussie een beetje te volgen kun je als startpunt de blog van Boekeman nemen en van daaruit op de links klikken.

Het volledige artikel is te vinden op ereaders.nl

Het artikel is van de hand van de volgende schrijvers:
    Bernlef
    Jan Brokken
    Adriaan van Dis
    Renate Dorrestein
    Anna Enquist
    Judith Koelemeijer
    Geert Mak
    Nelleke Noordervliet
    Simone van der Vlugt
    Frank Westerman
    Tommy Wieringa
    Joost Zwagerman
    Annejet van der Zijl
    • Bedankt voor je tip Peter, dit zijn inderdaad goede stukken.
      Ik vraag me overigens wel af waar we nu (twee maanden na het verschijnen van het TNO rapport) staan. Wat zijn de plannen en hoever zijn we gevorderd. Het lijkt (ik weet natuurlijk wel beter) nu een beetje stil te staan. Misschien tijd voor een update?
  • Bedankt voor alle reacties op het rapport. Op stichtingbibliotheek.nl/E-books.htm vinden jullie de antwoorden op de meest gestelde vragen over dit onderwerp.
    • Ik heb onderstaande bericht geplaatst bij http://www.markdeckers.net/2010/05/hoe-verder-tno-rapport-ebooks-de... maar het is natuurlijk handig om deze visie ook op bibliotheek 2.0 te plaatsen:

Natuurlijk wilt iedereen zo snel mogelijk e-books in de bibliotheek. Ik was daar 10 jaar geleden al voor aan het pleiten en ook toen vijf jaar geleden de Iliad verscheen op de Nederlandse markt. Hierna heb ik diverse keren dit punt aangekaart in het bibliotheekblad, werkgroepen enz. Helaas de praktijk is veel trager. Maar die uitleen van e-books komt er wel, al dan niet op een kleurenscherm of op een iPad. (Ik verwacht overigens dat het gehele lezen een multimediaal beleven gaat worden). Al die bibliotheken die hard roepen om een e-bookuitlening moeten wel beseffen dat iedere e-booklezer geen bibliotheekbezoekers meer is, wat betreft boeken.

Digitale wetten zijn totaal anders dan fysieke wetten, de digitale maatschappij zal andere eisen stellen aan organisaties in de digitale wereld.
      De 24 uurs beschikbaarheid met vooral het "nu" accent staat haaks op onze openingstijden en de fysieke reisafstand naar een gebouw, afgezien van andere fysieke problemen zoals slecht weer, geen parkeerplaats enz.
      Gaan de boekhandels de platenzaken achterna en verdwijnen ze uit het straatbeeld? Wat gaat er met bibliotheken gebeuren? Worden we een culturele ledenvereniging waar je goedkoop e-books kan lenen? Een soort digitale boekenclub, ik hoop het niet. Liever een centra waar kennis gedeeld of vergaard kan worden? Digitale informatie is er in de toekomst genoeg maar iets met informatie doen vereist wel "kennis". Mensen samenbrengen rondom maatschappelijke thema's. Dat zijn zaken waar we ons druk over moeten maken.

Over 3 jaar leest echt nog niet iedereen vanaf een ereader maar is wel de positie van de bibliotheek in het geding als we niet gauw iets anders verzinnen dan grootste gedeelte van onze tijd bezig zijn met uitlenen van (e)-boeken. Mijn vraag is: zijn 2 a 3 jaar voldoende om een nieuwe invulling te geven aan de plaatselijke bibliotheek die landelijke e-books uitleent?
      • "Al die bibliotheken die hard roepen om een e-bookuitlening moeten wel beseffen dat iedere e-booklezer geen bibliotheekbezoekers meer is, wat betreft boeken."

Dat zie ik toch anders Jan. Iedere e-booklezer is een nieuwe bezoeker van de digitale vestiging van je bibliotheek!

Als bibliotheken dit echt als een reden zouden zien om niets met e-books te willen of bang te zijn voor hun bestaansrecht, dan denk ik echt dat ze het verdienen om opgeheven te worden. Dan is de bieb inderdaad niets meer dan een boekenuitleendepot wat geen toekomst heeft in de digitale wereld.

Ik geloof nog steeds dat een bibliotheek veel meer kan zijn en verschillende rollen kan innemen die iets aan de maatschappij kunnen toevoegen. Maar dan moeten wij deze rollen wel gaan aannemen en actief gaan ontwikkelen. Dit zullen in sommige gevallen dingen zijn die wij al lang doen (b.v. digitale leesbevordering op scholen), maar ook zaken die nieuw zijn voor ons (zoals b.v. het fungeren als een WMO of ander soort informatiepunt voor een gemeente).

Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie...
This reply was deleted.