Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Wij willen in Bibliotheek Vlissingen het publieksgemak van RSS nadrukkelijker gaan promoten. Daarom een paar vragen aan bibliotheekcollega’s in den lande.

Kan iemand iets melden over hoe RSS onder bibliotheekpubliek ontvangen wordt? M.a.w. heeft men het idee dat bieb feeds daadwerkelijk iets toevoegen aan hedendaagse bibliotheekservice?

Ik las ergens dat de marktpenetratie in Nederland geschat wordt tussen de 5 en 10 procent. Iemand op de hoogte van concretere cijfers?

Als dat percentage juist is, dan lijkt het mij dat bibliotheken eerst wel eens goed aan hun publiek moeten uitleggen wat RSS nu precies inhoudt en wat voor gemak dat hen kan bieden.

Een snuffelrondje langs enkele bibliotheeksites leert dat velen beginnen met uit te leggen waar die afkorting voor staat . Sommigen gaan zelfs nog verder door uit te leggen dat het een toepassing is van de internettaal XML om vervolgens te melden welke feed readers er zoal zijn.

Iemand ergens een tekst gezien waar dat kort en vooral begrijpelijk wordt uitgelegd voor ‘dummies’?

Benieuwd naar jullie reacties!

Tags: rss

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Natuurlijk kan je het een en ander vanuit je organisatie toevoegen. Er gebeurt voldoende in de bibliotheek om daarom te attenderen. Je zou, maar niet lokaal[lijkt me nog al een heisa], de zaak zo kunnen organiseren dat gebruikers a.d.h.v. een X aantal profielen geattendeerd worden de verschillende media.

De 'crowd' is daar nog niet aan toe. Voor het grote publiek/ de massa/ dertien in een dozijn is email nog maar net ingeburgerd. Momenteel zijn we bezig om met een clubje 'hoog opgeleiden' met dito functies, met gemiddelde leeftijd, we spreken dan over een een man of 12, om dit soort zaken naar voren te brengen. Het is al een klus, om daar aandacht voor te krijgen. Maar laat je niet weerhouden om er niets aan te doen.

Persoonlijk zou ik nu niet meer zonder RSS kunnen.

Hierop reageren

RSS, Razend Slimme Start ! Misschien kunnen we die term naar voren schuiven?

Hierop reageren

Goed idee, want RSS voluit in het Engels klinkt heel moeilijk voor wie nog 'bleu' is.
Instructie / opleiding : daar hebben wij als bib toch ook een taak vind ik. En het aanbieden van feeds maakt RSS zichtbaar, mensen zien "dat oranje knopje" staan in hun browser en op onze sites, klikken er eens op uit nieuwsgierigheid en als ze dan een woordje uitleg kunnen vinden, kan het al genoeg zijn. Voor anderen is een "geleid samen doen" , een "live" woordje uitleg dan weer beter. En we mogen niet vergeten dat dat alle trainers eerst getraind moeten worden :)

Hierop reageren

Eh... Reusachtig Snelle Software :-) ?

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden