Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Een Australische mediathecaris van de Shore Preparatory School in Sydney doet voor haar Masters's Degree onderzoek naar het gebruik van social bookmarking in schoolmediatheken. Ze wil graag een internationaal perspectief geven en is op zoek naar Europese scholen die bijvoorbeeld delicious gebruiken in hun mediatheek en hoe dan. Ken je iemand of heb je suggesties? Geef me dan even een mailadres waar ik deze mediathecaris naar kan verwijzen.

Verder vraagt ze zich ook af of je delicious misschien kunt linken aan de catalogus. Een widget op de mediatheekwebsite kan natuurlijk ook, maar dan moet je zo'n site wel hebben! Heeft iemand daar ervaringen mee en is dit hackerproof? Laat het me weten.

Alvast bedankt,
Astrid

Tags: delicious, schoolmediatheken, social_bookmarking

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Wij, de medewerkers van de mediatheek van het Kalsbeek College, locatie Schilderspark, willen graag delicious onderling gaan gebruiken. Dan kunnen we allemaal bij de favorieten van elkaar, dus we hebben een aparte delicious voor de mediatheek gemaakt, waar we(5 personen) allemaal de codes voor weten. We kunnen dus thuis en op het werk sites taggen en toevoegen. Wel heeft 1 collega er bezwaren tegen, omdat zij graag wil dat alle tags correct zijn volgens de thesaurus, en de tags niet alfabtisch staan.
Toen kregen we het idee om de sites te verdelen in geschikt voor leerlingen en geschikt voor docenten. Op school werken we met de ELO It's learning, dus we hebben een proefvak mediatheek aangemaakt, met daarin geïmporteerd de delicious site. We zouden 2 vakken kunnen maken, de ene voor docenten en de andere voor leerlingen.
Momenteel ben ik aan het nadenken hoe we het aan moeten pakken, want de systeembeheerder heeft me net gister verteld, dat hij absoluut geen extra toolbar op de pc's wil, aangezien zijn ervaring is dat dat alleen maar problemen veroorzaakt. Dat betekent waarschijnlijk dat je delicious wel kan openen, en als je iets in je favorieten opslaat, het systeem vraagt of je het ook in delicious wil zetten, maar dan moet je eraan denken delicious te openen. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Hierop reageren

Oké, jullie zijn dus ook wat zoekende. Een site voor de mediathecarissen zelf is natuurlijk een mooie start. Maar het ging volgens mij ook vooral om een site voor leerlingen. Mooi dat je het kunt importeren naar de ELO. Gestoei met toolbars is altijd lastig. Maar ik ben wel benieuwd of het ook jullie bedoeling is dat de leerlingen sites gaan opslaan. Zo niet, dan is zo'n toolbar ook weer niet echt nodig natuurlijk. Bedankt voor je reactie.

Hierop reageren

In het Vlaams hoger onderwijs ken ik wel enkele instellingen die delicious gebruiken. Zelf ben ik verantwoordelijk voor de delicioussite voor de studenten en docenten secundair (voortgezet) onderwijs van de Katholieke Hogeschool Limburg (www.delicious.com/secundair_onderwijs), terwijl de collega's voor kleuter- en lager onderwijs een gelijkaardige site beheren (www.delicious.com/basisonderwijs). Er wordt op verschillende manieren gelinkt naar deze sites: via de schoolwebsite, de elektronische leeromgeving en een toolbar.
In de KHMechelen is er bovendien ook een collega die voor de bibliotheekschool een eindwerk maakt rond social bookmarking in het (hoger) onderwijs.

Hierop reageren

Dag An, daar is veel werk in gestoken. Ik weet dat het aanmaken van sites met zo'n complete beschrijving een hele klus is. En mooi gerubriceerd ook. Dit kan m'n collega vast op mooie ideeën brengen. Ik geef je mailadres door, voor als ze nog meer informatie nodig heeft. Bedankt alvast.

Hierop reageren

Ik loop al een tijdje mee in het schoolmediatheekwerk, maar kan me niemand voorstellen die delicious gebruikt omzaken te bundelen voor de leerlingen. Zelf gebruik ik het wel voor van alles wat ik tegenkom op het gebied van mediawijsheid en informatievaardigheden, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

Hierop reageren

Nou ja, je gebruikt het voor jezelf met een bepaald doen. Dan kun je het toch - met datzelfde achterliggende doel - voor leerlingen gebruiken. Als een soort startpagina, of om sites bij vakken te rubriceren. Op die manier maak je misschien niet gebruik van delicious waarvoor het in eerste instantie bedoeld is, maar je hebt wel een mooi aangelegde lijst sites. Zoiets.

Hierop reageren

Eigenlijk ken ik alleen de voorbeelden die we in de wiki hebben verzameld http://nlbiblioblogs.pbworks.com/Social+bookmarking (aanvullingen zijn welkom). Ik vind dat delft hun materiaal mooi terug laat komen in hun onderwijs materiaal over informatievaardigheden (maar dat is geen MO) Zie maar op http://www.library.tudelft.nl/tulib/plan/index.htm

Wouter

Hierop reageren

Een mooi lijstje. Bedankt!

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden