Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Jan Pieter

Online lid worden van een lokale openbare bibliotheek

In het kader van een onderzoek naar een blauwdruk voor de digitale bibliotheek van de toekomst ben ik erg geinteresseerd in de huidige situatie binnen bibliothekenland. Kunnen jullie mij voorbeelden geven van het lid worden of registreren bij de verschillende openbare bilbiotheken in Nederland. Het gaat mij dan vooral om het totale proces via internet (van aanmelden op de site tot overhandiging van de pas, al dan niet virtueel). Goede en minder goede voorbeelden zijn van harte welkom.

Dank voor de reacties,

Jan-Pieter

Tags: ', 'digitale, 'online, bibliotheek', lid, processen', registratie, registreren', worden'

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hierop reageren

Hoi Edwin,

Alvast bedankt voor je reactie!

Jan-Pieter

Hierop reageren

Hallo J-P.

Ter aanvulling nog even http://www.bibliotheekbreda.nl/pagina.php?pageId=190. Of dit een goed of minder goed voorbeeld is hoor of lees ik vast nog wel eens :-)

groet

David Janssen

Hierop reageren

D-J, ik ben wel benieuwd hoeveel klanten deze mogelijkheid gebruiken?

Hierop reageren

Bij Bibliotheek Rotterdam leverde dat 334 nieuwe leden in 2008 op:
1e kwartaal 2008: 84
2e kwartaal 2008: 73
3e kwartaal 2008: 73
4e kwartaal 2008: 104
1e kwartaal 2009: 95
Groet, Roland Stam

Hierop reageren

In Breda levert dit zo'n 18 inschrijvingen per maand op. Maar ook bij ons geldt (net zoals in bijv. Rotterdam) dat pas bij het ophalen van de bibliotheekpas het lidmaatschap betaald wordt. En helaas komt niet iedereen zijn pas ophalen, uiteindelijk denk ik dat we hier ongeveer 10 à 12 geldige leden per maand aan overhouden.

Hierop reageren

Bij Bibliotheek Rotterdam kunnen belangstellenden via de website in 5 stappen lid worden. Bij stap 5 controleert de baliemedewerker de digitale gegevens, rekent af en reikt de pas aan het nnieuwe lid uit.

Opmerking: door de komst van het Burgerservicenummer (begin 2010) in Rotterdam zal het digitaal lid worden waarschijnlijk verdwijnen.
Groet, Roland Stam

U wilt lid worden van Bibliotheek Rotterdam. U schrijft zich in op de website in 5 stappen:
Stap 1. U voert uw persoonlijke gegevens in
Stap 2. U geeft aan welk abonnement u wenst
Stap 3. U verstuurt de aanvraag met de Verzend-knop naar de Bibliotheek.
Stap 4. U ontvangt een e-mail met de gekozen gebruikersnaam en een tijdelijk wachtwoord, en stuurt dit tijdelijk wachtwoord terug naar ‘Mijn Bibliotheek’
Stap 5. U ontvangt een 2e e-mail met een nieuw wachtwoord en gaat naar de Centrale bibliotheek of één van onze wijkvestigingen. U haalt daar uw pas op, waarbij u het lidmaatschapsgeld betaalt en een legitimatiebewijs plus adreslegitimatie toont. Als u een RotterdamPas bezit, neem hem mee vanwege de korting.

Vervolgens kunt u bij al onze vestigingen materialen lenen. En met de gebruikersnaam en het wachtwoord uit de 2e e-mail kunt u inloggen in ‘Mijn Bibliotheek’. U kunt nu de commando's Verlengen en Aanvragen uitvoeren.

Hierop reageren

Dag Jan Pieter,

in Kennemerwaard zit er ook een inschrijfformulier op de website. Hoeveel leden dat precies oplevert per maand weet ik niet. Wat ik heel graag zou willen is dat er een verplichting tot gelijk betalen op komt met IDEAL of een overschrijving, en dat wij de pas opsturen per post. Nu komen inderdaad een aantal mensen hun pas niet ophalen.

groet,
Erna Winters

Hierop reageren

Hallo Jan-Pieter,

Voor Bibliotheken Midden-Friesland (waar bibliotheek Leeuwarden onderdeel van is) heeft dit de afgelopen 8 maanden 108 nieuwe leden opgeleverd. Vrijwel alle nieuwe leden geven online akkoord voor het betalen via automatische incasso.

Met vriendelijke groet,
Esther Kalma

Hierop reageren

Dag Jan-Pieter,

Bibliotheek Waterweg biedt ook de mogelijkheid om online lid te worden. De gegevens worden ingevuld op een online invulformulier. Daarop kan aangegeven worden waar de pas wordt opgehaald. Voor de betaling kan gekozen voor een machtiging of betalen in de bibliotheek. Bij het afhalen van de pas moet een geldig legitimatiebewijs worden getoond. Gemiddeld levert dit 10 inschrijvingen per maand op. Een kwart daarvan wordt niet opgehaald of het betreft een ongeldige inschrijving.

Er wordt gezocht naar een manier om het te versnellen. Bijvoorbeeld via een formulier waarop de machtiging kan worden ondertekend of de mogelijkheid om online te betalen.

Met vriendelijke groet,

Anja Hoogland
Bibliotheek Waterweg

Hierop reageren

Ik hoorde laatst dat een bibliotheek (ik dacht dat het bij Biblioplus was, http://www.biblioplus.nl/) het hele proces online lid worden gaat faciliteren.
Dan ging het om Online: de stappen invullen wie je bent etc., vervolgens betalen met IDEAL
Offline: je pas ophalen bij de bibliotheek.

Ik weet er helaas het fijne niet van, óf het al gerealiseerd is of wanneer dit gerealiseerd wordt (het komt dus van horen zeggen).

Hierop reageren

Wij hebben online lid worden inderdaad sinds eind september ingevoerd. Inschrjven via het web en betalen via iDeal. Er wordt meteen een tijdelijk lidnummer aangemaakt en de klant kan meteen boeken reserveren etc. Bij een eerste bezoek aan de bibliotheek wordt de pas aangemaakt.

Wat ik wel jammer vind is dat het abonnementstarief voor iDealbetalingen op dit moment inclusief € 2,50 administratiekosten is. Dit bedrag wordt u na inschrijving op het tegoed van de klant gestort. Hier kan leengeld en eventueel telaatgeld mee worden verrekend. Vanaf 2010 schaffen wij deze kosten af.

Bij online inschrijving van jeugdleden tot 18 jaar (gratis abonnement) wordt € 2,50 in rekening gebracht. Een iDealbetaling van 0 euro is namelijk technisch niet mogelijk. Ook dit bedrag wordt op het pasje (tegoed) gezet.

Meer info: http://www.biblioplus.nl/informatie/klantenservice/lid-worden/onlin...

Rachid (BiblioPlus)

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden