Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Machteld van der Meer

Nieuwe manier van zoeken op de website van de Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek heeft sinds gisteren een nieuwe manier van zoeken op haar website waarmee integraal in verschillende KB-databases wordt gezocht. Ook de homepage heeft is gerestyled.

De nieuwe zoekfunctie is bedoeld om de collectie van de KB toegankelijker te maken voor mensen die hier nog niet bekend mee zijn. Na het opgeven van een of meer woord(en) komen de zoekresultaten in beeld. Deze zijn verdeeld over vijf tabbladen: boeken, tijdschriften, kranten, beeldmateriaal en KB-website. Via een link komt de bezoeker naar een ander scherm waar te zien is waar het gevraagde object elders te verkrijgen is. Tegelijkertijd worden bezoekers op basis van de gekozen zoektermen geattendeerd op andere interessante collecties.

Ik ben benieuwd naar reacties van vakgenoten!

Tags: informatie zoeken, koninklijke bibliotheek, toegankelijkheid, website, zoeken, zoekfunctie

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Wow, ik vind het er erg mooi uitzien! De zoekresultaten zijn overzichtelijk en met duidelijke plaatjes. Ook als je je aanmeldt met je pas ziet het er anders uit, ook erg overzichtelijk!

Hierop reageren

Ik heb het nog niet uitgebreid kunnen testen maar het ziet er mooi en overzichtelijk uit in ieder geval. Heb ook meteen een abonnement op de rss genomen. Bedankt voor de attendering. Ik ga er gauw eens wat langer mee spelen, daar nodigt het wel toe uit!

Hierop reageren

Ik heb op twitter wat op- en aanmerkingen achtergelaten, zie hier. De opmerking van de RSS knop werd trouwens gelijk aangepakt!

Hierop reageren

Hoi Gerard,

Als ik klik op die gebruiker Okki krijg ik volgens mij een andere te zien. De pagina's kan twitter niet vinden als je er op klikt. Vreemd.

Hierop reageren

vreemd, maar voor alles is een verklaring, zie http://twitter.com/elcovs/status/2209821229

Hierop reageren

Gerard, ik zou nog even reageren op je opmerkingen. In de eerste plaats: wij zijn blij met elke positieve of kritische opmerking. Laat wat dat betreft vooral horen wat je ervan vindt!

De opmerkingen van Gerard op Twitter:
1. waarom zoveel witruimte onderin?
2. onder een rss-knopje moet een rss-feed zitten, geen uitleg over rss
3. knopje 'printen' op de homepage is vrij zinloos
4. er zijn veel teveel aanklikbare teksten in beeld, haal minstens 50% weg

Onze reactie daarop:
Ad 1. klopt, dat vinden wij ook, we zijn bezig met kleine aanpassingen aan de onderkant van het scherm
Ad 2. eens, is aangepast
Ad 3. eens, is aangepast
Ad.4. daar ben ik het mee eens, maar dat is de eeuwige interne discussie tussen iedereen die iets op de homepage kwijt wil. we zullen dit de komende tijd af en toe bijstellen op basis van het klikgedrag van bezoekers

Overigens wel grappig dat je opmerkingen alleen gaan over de nieuwe homepage, en niet over de zoekfunctie. :-)

Groet, Elco - die nu inderdaad elcovs heet op Twitter ;-)

Hierop reageren

Hoi Elco,

laat ik eerst zeggen dat ik waardering heb voor de wijze waarop je namens de KB actief zoekt naar gebruikersparticipatie, dat zie je nog niet vaak genoeg. En ook goed te zien dat de opmerkingen die gemaakt worden, zoals die van mij, serieus worden opgepikt.

Dat ze alle vier over de homepage gingen is vooral omdat die vier dingen me direct opvielen. De zoekmachine heb ik nog niet goed kunnen bekijken, daar moet ik binnenkort nog eens goed voor gaan zitten.

groet,
Gerard

Hierop reageren

Voor wat het waard is, ik zie erg veel parallellen tussen opzet resultatenpagina KB en die van het Rijksmuseum waarvan het ontwerp al 3 jaar oud is. Op zich geen wonder aangezien beide malen Fabrique de opzet heeft ontworpen. Bij het Rijks zat ook Q42 als technische partner mee aan tafel.
http://zoek.kb.nl/nl/search/beeldmateriaal/rembrandt/1
http://www.rijksmuseum.nl/zoeken/search.jsp?query=rembrandt&lan...

Hierop reageren

@Saskia: dat is inderdaad grappig om te zien. Hoewel het een andere vorm van zoeken is (bij de KB hebben we onderscheid gemaakt tussen materiaalsoorten) is de hand van vormgever Fabrique inderdaad herkenbaar. De techniek achter KB Zoeken is overigens eigen ontwikkeling, uitgevoerd door eigen programmeurs en mensen van iBuildings.

We zijn op de achtergrond alweer bezig met de voorbereiding van de volgende versie. Hoewel dit een sterke verbetering is t.o.v. de eerste beta-versie, hebben we nog veel wensen. Faceted search (zoals ook bij het Rijksmuseum) staat bovenaan het lijstje en lijkt dit jaar te realiseren.

Verder zijn we op dit moment bezig om een probleem op te lossen in het tabblad kranten. We kunnen daar op basis van trefwoorden uit het GGC veel meer relevant materiaal tonen dan nu gebeurt. Wordt aan gewerkt. Overigens wordt het full text krantenmateriaal, wat later dit jaar beschikbaar komt vanuit het krantendigitaliseringsproject Databank Digitale Dagbladen, uiteindelijk ook beschikbaar via KB Zoeken. En dan gaat het echt voorzien in de wens van het brede publiek (hoop ik). Want voor die doelgroep is KB Zoeken primair ontwikkeld.

Feedback is welkom!

Elco

Hierop reageren

Ik heb er nog niet uitgebreid naar gekeken maar ik vind de manier waarop er bv. op Gerard's opmerkingen gereageer wordt erg mooi. Mijn complimenten daarvoor!

Hierop reageren

Heel goed idee !! (dit zouden meer bibliotheken moeten doen ...).

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden