Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

jan de waal

Joomla gekozen door ruim 283 bibliotheekvestigingen

Ruim 283 bibliotheekvestigingsplaatsen, hebben een Joomla site of gaan hier binnenkort beginnen.
Joomla is hiermee het grootste gezamenlijke CMS dat door bibliotheken gebruikt wordt. De landelijke digitale bibliotheek zal in hun ontwikkelingstraject hiermee reken houden en widgets en andere tools die ontwikkeld worden zullen voor Joomla geschikt gemaakt worden. Bibliotheeksysteembouwer HKA heeft ook besloten om Joomla te gaan ondersteunen om zodoende catalogus- en lenergegevens te koppelen met Joomla. De HKA site is ook in Joomla gemaakt. Infor is er opgewezen.
De bijna 300 bibliothekenvestigingen zijn gebaseerd op 28 basisbibliotheken en 2 provincies.
Voordeel van Joomla is dat het door veel webbouwers (of in eigen beheer) ontworpen kan worden maar dat alle bibliotheken toch hetzelfde ontent management system gebruiken.

Bibliotheken die binnenkort hun website gaan vernieuwen moeten zeker Joomla in hun onderzoek betrekken. Staat jou bibliotheek nog niet in het lijstje en starten jullie met Joomla, meld dit dan even

www.achterhoeksepoort.nl 7
www.amstelland-bibliotheken.nl 4
www.biblionetdrenthe.nl 48
www.biblionova.nl 16
www.bibliotheek-wijchen.nl 2
www.bibliotheek.vlaardingen.nl 1
www.bibliotheekbollenstreek.nl 7
www.bibliotheekdegroenevenen.nl 6
www.bibliotheekdenbosch.nl 2
www.bibliotheekgroesbeek.nl 1
www.bibliotheekheiloo.nl 1
www.bibliotheekhoekschewaard.nl 8
www.bibliotheekijmondnoord.nl 5
www.bibliotheekkennemerwaard.nl 9
www.bibliotheekmaasland.nl 8
www.bibliotheeknaardenbussum.nl 2
www.bibliotheeknieuwerkerkaandenijssel.nl 1
www.bibliotheekoostland.nl 2
www.bibliotheekoostland.nl 5
www.bibliotheekwaterweg.nl 1
www.bibliotheekwestland.nl 9
www.bibliotheekzuidhollandsedelta.nl 9
www.bibliotheekzuidscharwoude.nl 3
www.debieb.nl 1
www.obbergen.nl 3
www.obuden.nl 3
www.obvw.nl 2
www.oostachterhoek.nl 7
www.overijsselsebibliotheken.nl 107
www.tijdelijkebibliotheek.nl 8

totaal 287

Tags: bibliotheken, cms, joomla

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het is bij mij nog lang geen 'Practice what you preach' Jan, maar ik vind het schitterend nieuws. Bedankt voor het delen!

Zie ook http://www.zbdigitaal.nl/2009/07/terreinwinst-voor-open-source-in.html, eventueel.

Hierop reageren

Opschepper ;)

Hierop reageren

Drupal (ook open source zoals Joomla) is bij een aantal bibliotheken geïnstalleerd. Ik werd hierop gewezen door Joost Geraets van opennieuws.nl

- Bibliocenter met 21 bibliotheekvestigingen of –servicepunten gebruikt ook Drupal.
- Bibliotheek Waalwijk (3 vestigingen);
- Bibliotheek Zundert / Rucphen (geen drupal site of zijn bezig???)
- Bibliotheek Waterland (11 vestigingen);
- BiblioPlus (18 vestigingen)
- Veghel (2)
hebben een Drupal website.

Ik (Jan de W) kom dus voorlopig uit op in totaal 55 bibliotheek-vestigingen die Drupal gebruiken.

bron:http://www.zbdigitaal.nl/2009/07/terreinwinst-voor-open-source-in.html

Voor de telling van Joomla bibliotheken heb ik overigens alleen plaatsnamen geteld en niet extra de vestingen binnen een plaats. Ik pleit voor een landelijk onderzoek die precies duidelijk maakt welke cms/website in gebruikt is zodat duidelijk wordt welke landelijke tools voor website ter beschikking komen.
Hiernaast is ook voorlichting nodig over de voordelen van open source voor bibliotheken

Hierop reageren

Laten we inderdaad de CMS-en in kaart brengen!
Bibliotheek Rotterdam:
CMS: MS Sharepoint, Bart 4 (jeugdsite) en mogelijk Wordpress voor subsites en themasites

Groet,
Peter

Hierop reageren

Interessante ontwikkeling. Site van http://www.bibliotheekzuidhollandsedelta.nl/ ziet er strak uit!
Kan je iets meer zeggen over kwaliteit van de sites en de eerste gebruikservaringen?

Hierop reageren

Daar hoort ook nog http://www.kopgroepbibliotheken.nl/ bij met 12 vestigingen.

Hierop reageren

Hierop reageren

Arjan

Klopt, zit nu in Italie, zal thuis eens kijken hoe de telling dan is. Bedankt voor de aanvulling van de kopgroep..... Weet je trouwens ook of Gouda ook met Joomla bezig is? Ik heb wel gevonden dat ze een Joomla cursus aan het volgen zijn en Ruud (systeembeheer) gemaild maar nog niets gehoord

Hierop reageren

Nee, geen idee. Fijne vakantie nog! :)

Hierop reageren

Ik vond zojuist dit filmpje op YT,

Hierop reageren

Leuk! Tijd voor deel 2? ;-)

Hierop reageren

Ook de website van Bibliotheek Velsen is met Joomla gemaakt: www.bibliotheekvelsen.nl
Daarnaast hebben wij nog de website van ons Historisch Informatie Punt genaamd Toen : www.toenvelsen.nl

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden