Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Ik zie dit berichtje op de website van de VOB (via nieuwsbrief van de toekomst). Het onderwerp van het berichtje vind ik kikke, maar dat is meer omdat ik veel bezig ben met G!DS. Maar er wordt terloops verwezen naar het volgende:
"...en de Onleihe (‘onlenen’), het online uitlenen van onder meer e-books waarmee de Duitse bibliotheken vergevorderd zijn."

Vergevorderd? Hoe vergevorderd? Kunnen de NL-bibliotheken daar geen gebruik van maken? Wat houdt het precies in? ...

Nou heb ik deze website al gevonden: http://bibliothek-digital.net/index.php?id=2
alleen.... is mijn Duits tot mijn grote schrik zooo slecht, dat ik er maar een beetje de basis van begrijp. ...en hier is wel een tour (screencast) maar het geluid is zo zacht dat ik dat echt niet volg. Maar ik vind het wel zeer interessant..

aka: Heeft iemand hier meer (nederlandse ;-)) informatie over? Ik bedoel maar... Waarom het wiel opnieuw uitvinden!

Tags: duitsland, e-book, het wiel niet opnieuw uitvind…, onleihne

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Inderdaad.
Aan de andere kant krijg je zo de uitgevers wel mee en mis je als bibliotheken in dit stadium niet de boot. De mensen gaan nu zoetjesaan aan de ereader.
Als ze per direct bij de bibliotheek terecht kunnen sta je wel op de kaart en slof je niet achter de feiten aan.
Wellicht kan er met de uitgevers een slimme deal worden gesloten, waarin ook betere technische mogelijkheden worden meegenomen.

Hierop reageren

Kijk ook eens naar hoe ze het in Engeland doen. Daar maken ze gebruik van de Amerikaanse dienst Overdrive.
Als voorbeeld de openbare bibliotheek van Luton.

Zie ook de topics elders op dit forum:
1) Over de ePortal van NBDBiblion
2) Over de gevolgen van het e-readen voor de bibliotheken

Peter

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden