Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Je hoeft niet in een bibliotheek te werken om te weten dat zij een imago-probleem heeft. De bibliotheekbranche doet dan ook al jaren haar best om daarvan af te komen. Bibliotheek 2.0 is daar een prachtig voorbeeld van; omdat de wereld nou eenmaal verandert! Wie schetst mijn verbazing deze ochtend toen ik in de krant het stuk las over de opkomst van e-readers en daarbij de reactie van CPNB; http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2847112.ece/_Iedereen_k...
Is mijn verbazing en ergernis terecht of zie ik iets over het hoofd?

Tags: 2.0, bibliotheek, bibliotheek-imago, cpnb, e-books, e-readers, web

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Mijn reactie op twitter vandaag: "Zijn ze echt zo dom? ... Daarom vraag ik me af of dit wel serieus is? Dat kan toch niet waar zijn?" Hierbij doelend op de opstelling van CPNB uiteraard

Hierop reageren

Mijn suggestie gisteren op twitter om Oeroeg als e-book beschikbaar te stellen zal dan ook wel niet gevolgd worden door CPNB. Leek me zo aardig: Nederland leest massaal Oeroeg op de e-reader.

Hierop reageren

Waarschijnlijk niet...
...Alhoewel het wel heel mooi zou aansluiten bij de vraag naar het Nederland leest boek in grote letters :http://schrijverdezes.blogspot.com/2009/05/nederland-leest-helaas-n...
Dit verzoek is afgekaatst omdat het te duur zou zijn. Moet mbv een e-book wel meevallen toch?!?

Hierop reageren

Dag Johan,

Binnenkort krijgen alle bibliotheekbezoekers Oeroeg. Wordt Oeroeg ook als eboek aangeboden aan iedereen? Ik heb geen gratis versie gevonden bij bol.com. Waarom promoten ze enkel de boekvorm en niet de andere vormen zoals het audioboek en het e-boek. Ik hoop dat bij de 2010-editie men toch eindelijk beseft dat het lezen gepromoot kan worden, maar toch zeker niet meer de vorm. Bibliotheken en uitgeverijen zijn toch o zo conservatief. Statisch in plaats van dynamisch. Naar binnen gericht in plaats van naar buiten gericht.

Hierop reageren

Ik vind de opmerking „Een e-reader heeft niks met een boek te maken” van de woordvoerder van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) werkelijk briljant ;-) Haha.

Deze "... promoot het lezen en bezoek aan boekhandel en bibliotheek...". Prima natuurlijk. Het zijn echter diezelfde boekhandel en bibliotheek die steeds vaker en meer e-books en e-readers aanbieden / ondersteunen. Hij / zij is vast niet op de hoogte van de actualiteit.

Wat mij betreft is jouw verbazing terecht. Ergeren kun je je beter niet ;-) En op basis van wat je bij Trouw kunt lezen zie je niets over het hoofd volgens mij. Of de woordvoerder juist is geciteerd weet ik natuurlijk niet...

Hierop reageren

Interessante reacties allemaal! Ik vermoed dat voor de leek de positie van de CPNB m.b.t. de bibliotheekbranche helemaal niet uitmaakt. Dat deze bij het lezen van een dergelijk artikel de CPNB automatisch koppelt aan de bibliotheek en de boekhandels, simpelweg omdat die erbij worden genoemd. Vervolgens zal die leek zijn mening vormen over de bibliotheken en boekhandels op basis van het verbazingwekkende antwoord van de woordvoerder van de CPNB. Niet al te positief dus. Ik heb een aantal mensen uit mijn omgeving het artikel laten lezen die geen (werk)link hebben met de bibliotheek, en zij bevestigden wat ik vermoedde. Ik ga meteen nog harder aan de slag met het promoten van de bibliotheek, e-books èn mediawijsheid;-) Leuk trouwens die filmpjes op de site van bol.com. Komen daarbij mooi van pas!

Hierop reageren

Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek is dus gewoon bang voor de veranderingen. Angsthazen, maar ja op de weg van verandering kun je niet meer terug, dus ze zullen ooit moeten toegeven, dat de wereld verandert.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden