Het nieuwe bibliotheekinnovatiejaar kwam haperend op gang en niet alleen door sneeuw tussen de wissels van wat ooit eens de onopgesplitste Nederlandse Spoorwegen waren. Op het VOB-adres te Den Haag zitten nu drie nieuwe instellingen waarvan (interim) management en medewerkers elkaar allemaal in een nieuwe setting moeten leren kennen: de Branchevereniging, het Sectorinstituut en de Stichting Bibliotheek.nl.

Wie heeft er straks de regie?

Hoe worden de OCW-gelden aangewend?

Waar bleven de VOB-ers?

Meer hierover in de Nieuwsbrief Nieuw Bibliotheekwerk van januari 2010.

Tags: Bibliotheek.nl, OCW-gelden, SIOB, VOB-ers, bibliotheekinnovatie

Weergaven: 1

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Jeetje Wim,

Mag ik je opnieuw hartelijk danken voor dit overzicht? Ik leer hier van alles van. Sites die ik nog niet kende, bedragen die ik niet snapte, verschuivingen van personeel. Dikke pluim voor je goede werk!
Vermoeiend, alsof ze het in dze sector nooit willen leren, met zoveel kennis ( in boeken...). Allemaal een eiland, allemaal zelf het wiel uitvinden, allemaal andere websites, ander communicatie. En dan drie instellingen, met weer allemaal hun eigen ding, pfft, om gek van te worden, dit is dus ontdek de nieuwe bibliotheek :)
Hoi Joost,

Ik ben het met je eens dat er nog veel eigen dingen en eilanden zijn en voorlopig ook zullen blijven maar ik heb wel de hoop dat al het geschuif nu er later dit jaar ook toe zal leiden dat er meer in elkaar geschoven gaat worden. Ik zat net nog eens te kijken op Bibliotheek.be en ik zie daar al veel mooie aanknopingspunten. Maar de bibliotheekwereld is erg complex. Als iemand mij nu zou vragen hoe ik daar 'eventjes' 1 groot bedrijf met dezelfde doelstellingen van zou moeten maken zou ik ook het antwoord niet weten? Jij wel?
Dit is weer zo'n moment waarop bij mij de verbazing toeslaat. Ik zit pas een paar maanden in de bibliotheekwereld, dus ik kijk misschien nog teveel met de ogen van een "normale sterveling". Het lijkt er op dat de bibliotheek haar best doet om te zoeken naar de verschillen en dat we dan allemaal op jacht gaan naar wat goed voor ONS is. Kunnen we niet veel beter zoeken naar de overeenkomsten en daar aan bouwen?
Als ik in mijn omgeving probeer uit te leggen hoe het wereldje ongeveer in elkaar zit, stuit ik alleen maar op verbazing. Voor de meeste mensen is er maar één openbare bibliotheek en daar vallen al die 'uitleenwinkeltjes' onder. Er is al helemaal weinig besef van de andere dingen die we doen.

Misschien toch maar naar één (franchise)formule?
Laten we eens echt meten wat we doen, wat de klanten willen en waar onze sterke punten liggen. Van daar uit kan in ieder geval duidelijk worden wat onze doelstellingen zijn, en of we wel gemeenschappelijke doelstellingen hebben. Misschien is dat ene grote bedrijf dan dichterbij dan we denken en nemen we iets van die complexiteit van de bibliotheken weg.

Ik kom uit een bedrijf waar iedere afdeling/filiaal zijn eigen verlies&winstrekening had en waar zeker ook regionale verschillen bestonden, maar er werd toch voornamelijk gefocust op de overeenkomsten. Als je daarin samen optrekt, heb je veel meer tijd en geld beschikbaar voor je 'plaatselijke' focus en nieuwe of aanvullende dienstverlening.

Ik heb dus ook geen pasklaar en onmiddellijk antwoord, maar als we ook hierin weer allemaal los van elkaar het wiel gaan uitvinden, wordt het nooit wat.

Ik moest het even kwijt :-)

PS dat bedrijf waar ik vandaan kom heeft onlangs wel een forse kapitaalinjectie van de belastingbetaler nodig gehad om te kunnen overleven, maar goed.....de bibliotheek bestaat ook voor een groot deel van subsidies.
De link werkt niet meer Wim. Misschien de docs ook hier eens integreren?

Antwoorden op discussie

RSS

Sponsors:

GO opleidingen

Info

Edwin Mijnsbergen heeft dit Ning-netwerk opgericht.

Foto's

Bezig met laden...
  • Foto's toevoegen
  • Alles weergeven

Recente activiteiten

ProfielpictogramDEJONGHE FRANZIE en Frank zijn lid geworden van Bibliotheek 2.0
Maandag
Bram Geenens discussie is in de schijnwerpers gezet
Vrijdag
Wim Keizer heeft een discussie geplaatst
Vrijdag
Jos Quaedvlieg heeft een video geplaatst

Stabi-Film

Dieser Film zeigt, warum sich Menschen in der Stabi wie zuhause fühlen. Dass uns jeden Tag so viele besuchen und sich offenbar hier wohl fühlen, liegt aber nicht nur an den Räumlichkeiten, sondern am Angebot, das wir bereit halten. Einen lebendigen…
Vrijdag

© 2012   Gemaakt door Edwin Mijnsbergen.   Verzorgd door .

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden