Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

V-spaces van Extensity (Infor) zou een concurrent worden van de Aquabrowser.
Hoort/leest iemand van jullie nog wel eens over V-spaces (na 2007) en zo ja: waar?
Ik weet dat een aantal Vlaamse bibliotheken er gebruik van maakt, maar hoe zit 't met Nederland?
Ik las overigens ook dat Infor de distributie van Aquabrowser doet in het Verenigd Koninkrijk, dus misschien is de ontwikkeling van V-spaces stopgezet?

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

In het Provinciaal bibliotheeksysteem Limburg gaat V-spaces binnenkort geïntroduceerd worden. Maar aquabrowser volgt later ook. Je kan de twee toch niet met elkaar vergelijken? V-spaces is gewoon een manier om meerdere (gekozen) bronnen tegelijk te doorzoeken. De resultaten verschijnen per doorzochte bron. Aquabrowser is toch veelzijdiger en veel meer gebruiksvriendelijke (laagdrempelige) portal voor het publiek, met veel kansen voor integratie van web 2.0 toepassingen?

Hierop reageren

Ik weet niet of ze dat in Limburg van plan zijn, maar je kunt V-Spaces perfect in een AquaBrowser-omgeving integreren. Ik meen een jaar of twee geleden in Nederland daar een toepassing van te hebben gezien, maar ik herinner me niet meer precies waar. Het kwam er op neer dat bij het geven van een zoekopdracht eerst de "interne bronnen" via de AquaBrowser Library werden doorzocht en dat je daarnaast ook een soort samenvatting van resultaten uit de V-Spaces-omgeving zag. Desgewenst kon je daar dan op doorklikken om ook resultaten te zien uit "externe bronnen".

Hierop reageren

V-Spaces van Infor (de naam Extensity bestaat al ruim twee jaar niet meer) als concurrent van AquaBrowser Library van Medialab? Interessant standpunt.

Ik vind juist dat V-Spaces en AquaBrowser Library elkaar goed aanvullen.

AquaBrowser Library is prima geschikt als je met een aantal partners actief bronnen samen via één interface wil aanbieden door indexen met elkaar te delen. Voorwaarde is dus dat er een samenwerkingsakkoord is tussen de partijen die eigenaar zijn van de verschillende bronnen.

Met V-Spaces kun je aan een eerder passieve manier van federated search doen, waardoor de inspanningen die ieder moet doen dus beperkt blijven. Er hoeft m.a.w. geen sprake te zijn van een echt partnerschap.

In Vlaanderen is het bekendste project dat gebruik maakt van V-Spaces wellicht de Arachne Virtuele Catalogus http://www.arachne.v-spaces.com.

Wat de distributie van AquaBrowser Library door Infor betreft: dit is niet alleen in het Verenigd Koninkrijk het geval, maar ook in België / Vlaanderen. In Vlaanderen doet ook Cipal de distributie van AquaBrowser Library.

Hierop reageren

Patrick heeft gelijk. Ik wil eigenlijk verder gaan: V-Spaces en Aquabrowser zijn voorbeelden van de twee tegenovergestelde manieren om meer dan 1 database tegelijk te doorzoeken.

V-Spaces is een "federated search" of ook wel "metasearch" tool, die verschillende databases gedistribueerd doorzoekt, dus zoekacties doorsluist naar de remote systemen met gebruikmaking van de specifieke indexen en mechanismen van die systemen, die dus allemaal verschillend kunnen zijn en daardoor een aantal problemen kunnen veroorzaken (zoals verschillend gebruik van indextermen, auteursnamen, meertaligheid etc.).
Andere bekende metasearch tools: Ex Libris MetaLib, SerialsSolutions 360 Search.

Aquabrowser is een harvesting en indexing tool, die metadata van remote databases harvest en indexeert in een centrale index. Hierdoor omzeil je de problemen van metasearch, doordat je uniforme indexen gebruikt, maar lang niet alle databases kunnen of mogen geharvest worden.
Andere H&I tools: Ex Libris Primo, Innovative Encore, etc.

Het hangt geheel af van je soort bibliotheek, consortium, doelgroep, etc. welke soort tool het best past. Hoewel uniformering van indexen uiteraard beter zou zijn.

Hierop reageren

Ik zou het zelf niet beter kunnen uitleggen :-)

Hierop reageren

Bedankt allen voor de antwoorden en de uitleg.
Ik was in de war gebracht door dit programma, waarin AquaBrowser samen met Webfeat en V-spaces genoemd wordt. Nu is 't een stuk duidelijker.

Hierop reageren

geen idee. De Aquabrowser is een mooi ding, maar ik zie, bijvoorbeeld bij de Zeeuwse bibliotheek, niet de meerwaarde tov de 'klassieke' catalogus (wat ik een vreemde aanduiding vind).

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden