Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Vorige week mopperde ik een beetje over het feit dat vragendienst Al@din nog niet op Twitter is te vinden.

Later boomde ik hier nog wat over Esther en maakten we kenbaar dat we het best zelf wilde proberen. We wilden echter niet zomaar de merknaam "Aladin" van de VOB gebruiken. Inmiddels hebben we te horen gekregen dat het gebruik van die naam is toegestaan en willen we het experiment wel aangaan.

Het idee is dat we een account aanmaken en veel twitteraccounts willen volgen, onszelf aanprijzend als vraagbaak. Die account zal openbaar worden voor iedereen die mee wil doen, dan is de kans het grootst dat 'al@din op twitter' ook vaak online is. Zo nu en dan plaatsen we tweets van voorbeeldvragen en als er echte vragen binnenkomen willen we die of ter plekke beantwoorden of, indien nodig, doorsluizen naar Aladin zelf.

Voor die eerste categorie zou het mooi zijn als Aladin op Twitter gevolgd wordt door collega's uit het hele land, zodat zij mee kunnen denken bij gestelde vragen.

De grote vraag is dus: wie heeft er zin om mee te doen met dit experiment? Zowel accountbeheerders als 'volgers' zijn welkom. We willen voorkomen dat dit (vrijwillige) werk neerkomt op de schouders van een enkeling namelijk.

Als je mee wilt doen: reageer hier of stuur mij of Esther een persoonlijk berichtje op Ning, Twitter of Hyves.

Dan komen we hier zo spoedig mogelijk op terug.

"It is better to light a candle than to complain about the darkness" :-)

Tags: aladin, experimenten, oproepen, twitter

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hmm wat betreft de 140 tekens, juist bij twitter is het toch handig om met links te werken? Vaak kan je denk ik al volstaan met een link naar een bestaande site, maar misschien kunnen we ook een (of deze) ning site gebruiken om eerst je antwoord te plaatsen en dan te linken (ook wel handig, hou je meteen iets van overzicht en is het in een latere fase zelfs doorzoekbaar te maken).

het hele voordeel van web2.0 *hoest* vind ik juist dat alles met elkaar verbonden is.

Hierop reageren

Interessant experiment. Twitter is natuurlijk een in potentie enorm grote virtuele helpdesk. Daar moet iets mee te doen zijn inderdaad.
Maar ik heb een Domme vraag (misschien mis ik iets)): hoe gaat dit werken? Wat is de "workflow"? Waar komen die vragen terecht? En hoe kom ik er als follower van @Aladin2009 aan? Wat is de functie van de followers?

Verder lijkt mij de Twitter Search naar "vraag, vraagje, vragen" etc. niet echt iets zinnigs opleveren. Ik zie ook niet helemaal het verband tussen de twitter-account en deze ongetructureerde lijst van tweets?

Hierop reageren

Hoi Lukas,

Het zijn allemaal terechte vragen. Het eerste antwoord is dat we het verder ook nog niet helemaal hebben uitgedacht... het is behoorlijk ad hoc allemaal.

* Een echte workflow is er nog niet (dwz: die staat nog open voor alle suggesties en wijzigingen) maar mijn idee was dat vragen ofwel meteen worden opgezocht en beantwoord door de personen die zijn ingelogd op de twitteraccount van aladin2009 of direct naar de binnenkomst worden geretweet. Alle volgers kunnen dan meedenken en, wanneer van toepassing door hen worden beantwoord (als die personen het uit het hoofd weten) of opgezocht (als ze over toegang tot de relevante databases beschikken)

* Als een vraag gecompliceerder is en niet meteen beantwoord kan worden, kan hij door de accountbeheerder van dat moment worden ingevoerd in de traditionele aladin...de vraag gaat dan het reguliere aladincircuit in. Na beantwoording wordt er er via twitter verwezen naar het gegeven antwoord.

* Het verband met de feed? Dat was een ingeving. Het aanmaken van een account op Twitter is nog niet genoeg denk ik. Dan wacht je in feite nog tot mensen 'naar je toe komen', ondanks het feit dat je al een stuk dichterbij bent dan voorheen. Als je continu monitort wat er leeft aan vragen bij de mensen op Twitter kun je daar op anticiperen. Als Marie een tweet stuurt naar Karel: ik vraag me af waar ik info kan vinden over....kun je daar meteen op anticiperen en tweeten dat je een paar bronnen weet waar uitgebreide informatie is te vinden over dat onderwerp.
Het is een soort Twittervariant op het aanspreken van mensen die met een vragende blik in hun ogen door je gebouw lopen.

Dat zijn de basisideetjes tot nu toe maar ik ben de eerste om toe te geven dat ik verder nog niet goed nagedacht heb over mogelijke consequenties en wat dies meer zij. Denk ook niet dat het meteen een enorme vaart zal nemen.

Daarom wil ik iedereen ook vragen feedback, kritiek en suggesties te geven. Dat is wellicht ook een vorm van vergaderen, maar dan terwijl je al bezig bent :-)

Is het zo iets duidelijk Lukas, of roept het nog andere vragen bij je op?
Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Hierop reageren

Maar waarom werken met één aladin twitteraccount om vragen te beantwoorde? Je kunt natuurlijk ook werken met de hashtag #aladin. Heb je een vraag voor aladin stel deze met de #aladin. Een bibliotheekmedewerker of iemand die toevallig kennis van zaken heeft kan deze dan beantwoorden.
Voordeel is dat er wel altijd mensen zijn die via b.v. een tweetdeck de aladin vragen in de gaten houden en er dus altijd een antwoord komt.
Hier moet natuurlijk nog een werkbare structuur voor worden gevonden, maar ik denk dat deze zeker te ontwikkelen is.

Ik vind het idee van actief op zoek gaan naar vragen om te beantwoorden overigens wel heel erg goed. De bibliotheek zou hier best iets proactiever op kunnen zijn en ook vragen kunnen beantwoorden voorat ze aan aladin gesteld worden.
Dit zou de bibliotheek overigens niet alleen via twitter, maar op meer plaatsen online kunnen doen denk ik. kijk maar naar alle verschillende mailinglists en fora die er inmiddels zijn.

Hierop reageren

Dan maak je toch gewoon via summize (euh... search.twitter) een feed aan die zoekt op #al@din. zo moeilijk is dat niet.

Vind eigenlijk het idee van Edwin, het RT van de vragen die gesteld worden aan al@din, helemaal zo gek nog niet. Dan kan gelijk iedereen die al@din volgt meedenken.

Ik zat ook al te denken aan een twittermailaccount, zo kan iedereen die dat mailadres heeft, tweeten op het al@din-account. http://twittermail.com/
Zou hem dan alleen niet openbaar maken voor de wereld, kun je nog wel eens vervuiling krijgen (heb dat wel eens geprobeerd en gezien), maar bijvoorbeeld DMmen naar de personen die meedoen met de aladintwitter.

Dus eigenlijk zou het er dan op neer komen:
1. mensen stellen vragen in tweets, ofwel met een #aladin ofwel met het woord "vraag" "vraagje" "vragen"
2. "Iemand" (wie? en moet dit vastgelegd worden) pikt dit op (hoe?) en retweet dit op het al@din2009kanaal, zodat iedereen die aladin2009 volgt, de vraag kan zien en kan reageren.
3. "Iemand" (wie? en moeten we dat vastleggen? het kan ook "de crowd" zijn natuurlijk) beantwoordt de vraag (linkje, tekstje, wat dan ook) en plaatst dat met @gebruikersnaamvandevraagsteller op het al@din2009kanaal.

Het plaatsen van de tweets op het al@din2009kanaal zou dan kunnen via:
- inloggen via site met gegevens al@din2009 (of tweetdeck of welke andere applicatie dan ook)
- via mail, door een twittermail te sturen vanaf je eigen account naar het al@din2009 account.

Hierop reageren

Is het een idee om behalve te retweeten op het @aladin2009-kanaal, ook meteen de hashtag #aladin toe te voegen als dat nog niet het geval zou zijn? Kwestie van met één search zo veel mogelijk vangst met "#aladin" te hebben, zonder te moeten letten of er nu een @aladin2009 bijstaat of niet.

Hierop reageren

Dat de 'crowd' kan meedenken is aantrekkelijk, maar toch vind ik dat er altijd redactie moet zijn voor de uiteindelijke antwoorden. Anders krijg je zoals bij goeievraag.nl (@goeievraag), dat je als 'klant' moet kiezen uit drie antwoorden, terwijl het goede antwoord er (misschien) niet bij zit. Dat kan niet als de paraplu van al@din erboven hangt.

Hierop reageren

dat was exact waarom ik zat te worstelen met het hele twittermail idee. Maar als alleen de "redactiemensen" dat mailadres hebben is dat opgelost. De crowd kan dan reageren op persoonlijke titel.

(dus ik volg @aladin2009, zie een vraag geretweet en weet het antwoord, ik tweet de persoon die de vraag stelde met het antwoord. Dan is het geen al@din die het antwoord geeft, maar ik, als @kwek zijnde..)

Hierop reageren

de RT vind ik ook een goed idee, het lijkt me leuk om mee te helpen, maar actief emailaccounts websites etc bezoeken is voor mij niet handig (maw, dat vergeet ik dan gewoon)

Degene die het account dan beheren kunnen eventueel nog followers die vaak flauwekulantwoorden geven (wat iets ander is dan een fout antwoord) blokkeren, zodat zij niet standaard die RT's zien.

Hierop reageren

Heel goed idee, ik vroeg me dit ook al af. Wel handig als je 3 dagen netwerkproblemen hebt, dan worden je vragen ondertussen gewoon door anderen opgelost ;-)

Hierop reageren

Het lijkt wel een sprookje uit 1001 nacht....
Zou zoiets ook mogelijk zijn voor Question Point?

Hierop reageren

Volg vanaf zojuist deze discussie. Interessant.Onlangs is bij 23 dingen het twitteren in onze bibliotheek gepasseerd. En inderdaad aladin loopt flink terug misschien biedt twitter uitkomst.
Ik blijf volgen en wellicht doe ik mee op een gegeven moment.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden