Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Dag allemaal,

Zoals sommigen van jullie nog zullen weten experimenteerde ik ruim een maand geleden met Aladin op Twitter. De reacties op dat initiatief waren enthousiast, veel mensen volgden de account om mee te kunnen denken en genoemde vragen werden veel doorgestuurd.

Op de homepage van B20 heb ik een twitterfeed gezet waarmee vragen actief opgespoord kunnen worden binnen Twitter. Ook dat was een experiment. Ik merk echter dat niemand zich echt geroepen voelt daar mee aan de slag te gaan.

Daarom wil ik nu graag weten of er aladinmedewerkers zijn die hier mee verder willen of niet. Aladin zit al een tijdje niet meer in mijn takenpakket. Ook gezien de andere activiteiten wil ik daarom zelf niet verder gaan dan meedenken of -zoeken met gestelde vragen. Ik heb niet de tijd om dit experiment te blijven trekken.

Ik hoor het dus graag als iemand het verder wil oppakken. De basis ligt er, de uitwerking kan nog in alle opzichten worden aangepast. Het project is van niemand en dus van ons allemaal. Ik sprak er ook nog met Esther Valent over en wij zagen ook wel mogelijkheden om dit te koppelen aan de samenwerking met www.goeievraag.nl.

Als er geen respons komt zal ik de accounts en feedblocks t.z.t. weer verwijderen. Dat is verder ook geen ramp.

Ik hoor het graag.

Groetjes

Edwin

Tags: aladin, experimenten, participatie, tweets, twitter, vragen, vragendiensten

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Even als aanvulling: de account bij Goeievraag.nl is (nog) geen samenwerking. Landelijk wordt de mogelijkheid daartoe besproken. Binnen het IB domein Algemeen van Al@din hebben we besloten om alvast een account te openen (DeBibliotheek), waar we vragen gaan beantwoorden om bekendheid te krijgen voor De Bibliotheek als betrouwbare vragenbeantwoorder. Hier hebben zich wat 'losse' enthousiastelingen bij aangesloten; tot nu toe van Rotterdam, Dordrecht, Enschede en Steenwijk. Ook hierbij is de account van niemand en dus van iedereen, maar dat werkt in de praktijk prima. Iedereen die interesse heeft krijgt de inlog, beantwoordt een aantal vragen naar keuze en houdt de stand van zijn eigen vragen via het bijbehorende emailadres in de gaten. Zo zou het ook voor Aladin2009 kunnen gaan! Zet hem op: de account en het emailadres zijn er al. Vraag het op bij Edwin en je kan aan de slag!

Hierop reageren

Heb je deze site al bekeken?

Het mooie hieraan is dat er ook reacties geplaatst kunnen worden.

Hierop reageren

Beste Edwin,

Ik wil deze wel mede-trekken wanneer er nog niemand zich gemeld heeft. Ik denk dat het een belangrijke dienst kan zijn, die het in stand houden waard is. Zijn er meer gegadigden?

Groeten,
Johan

Hierop reageren

Hoi Johan,

Bedankt voor je reactie!

Uit de reacties op de eerste posting hierover maak ik op dat een paar mensen wel meer willen doen dan alleen meedenken via Twitter. De inloggegevens van de twitteraccount heb ik echter nog maar aan een persoon doorgespeeld.

Ik denk dat het vrijblijvende karakter van dit geheel ook een rol speelt. Aladin wordt meestal binnen formatie geregeld en niet buiten kantooruren. Ik zal ook eens aan de landelijk manager vragen of zij geen mensen weet die hier aan mee willen doen in uren die voorheen werden besteed aan vragen die via de reguliere aladin werden gesteld.

Ik laat de vraag hier nog een paar dagen staan en zal dan verder kijken. Bedankt voor het aanmelden hoe dan ook! Ik heb je bedrijf inmiddels ook gespot op Twitter :-)

Hierop reageren

Hoi Edwin,

Volgens mij werkt het het beste om de mensen die eerder enthousiast hebben gereageerd, rechtstreeks te benaderen. De landelijk service manager houdt zich met dit soort initiatieven nog een beetje afzijdig, omdat het niet lukt om er een landelijk gedragen geheel van te maken in deze tijd van herbezinning. Een chat is na ruim 2 jaar nog steeds een pilot! Maar volgens mij hoeft dat ook helemaal niet. Laten de enthousiastelingen voorop lopen, als het belangwekkend is komt het vanzelf bovendrijven en willen anderen ook gaan meedoen!

Groeten,
Esther

Hierop reageren

Yeah Johan, hartstikke goed! Ik heb gemerkt dat starten met een paar enthousiastelingen heel goed werkt bij GoeieVraag.nl. Daar hebben we een account geopend als DeBibliotheek en zijn hard op weg naar de top 5!

Groeten,
Esther

Hierop reageren

We kunnen ook het Aardvarkconcept nog overwegen :-)

http://www.techcrunch.com/2009/07/07/you-put-your-aardvark-in-my-tw...

Hierop reageren

Ik heb destijds ook mijn interesse getoond voor aladin op twitter, ook omdat volgens statistieken er bijna geen aladinvragen via de buttons op de websites meer binnenkomen.
Ik blijf enthousiast maar heb ook niet de tijd om de kar mee te trekken dus volg de ontwikkelingen.
Goeievraag.nl lijkt me ook wel wat om als bibliotheek bij aan te sluiten.

Hierop reageren

Hallo Annette,
Hartstikke leuk dat je enthousiast blijft! Ik begrijp je antwoord alleen niet helemaal, als er weinig aladinvragen binnenkomen, zou er toch tijd over moeten zijn?

Hierop reageren

Hallo Esther,
Sorry, ik ben niet duidelijk geweest.Ik wil wel meedoen met het beantwoorden van vragen via twitter en het met mijn collega's kortsluiten die binnen onze basisbibliotheek ook aladinvragen beantwoorden, maar ik bedoel dat ik weinig tijd heb om me bezig te houden met de organisatie.
Dus: houd me op de hoogte.

Hierop reageren

Hoewel het jammer is dat er bijna niemand aan de slag gaat met spontane vraagbeantwoording denk ik dat het als experiment wel een aantal waardevolle ervaringen heeft opgeleverd. In de eerste plaats de mogelijkheid van het actief opsporen van vragen. Het lijkt zo logisch, maar zo werkt tot nog toe geen enkele bibliotheek. Waarschijnlijk een eye-opener voor velen dat dat überhaupt kan! Vanuit dat uitgangspunt is het ook niet verwonderlijk dat er weinig eigen initiatief is bij medewerkers om zulke vragen te beantwoorden. Medewerkers zijn gewend te werken binnen de grenzen die de organisatie stelt; er worden vragen beantwoord die rechtstreeks gesteld worden aan de bibliotheek; aan de balie of via aladin. Actieve vraag-opsporing is nieuw en nieuwe dingen vragen tijd om geïmplementeerd te worden. In die zin denk ik dat dit experiment één van de weinige innovaties is die echt laat zien van hoe een bibliotheek pro-actief z'n klanten kan opzoeken.
Wat uit dit experiment ook duidelijk is, is dat er voor een uitvoerende klus als vraagbeantwoording een heldere structuur en afspraken nodig zijn. Wie doet wat en wanneer en wie is de 'baas' van het spul, houdt een vinger aan de pols en zorgt dat alles soepeltjes verloopt. Hoeft allemaal niet vreselijk zwaar en autoritair, maar er moet wel enige vorm van centrale regie zijn. Inpassen in Aladin dan maar? Dat zou heel goed kunnen, maar vereist wel dat de bouwval die Aladin nu is
gerestaureerd kan worden. En die vernieuwing zit ergens in de pijplijn van het het hele ingewikkelde proces van bibliotheek-innovatie, projectgroepbibliotheken.nl, evaluatie digitale diensten en de ontvlechting van de VOB.
In die tussentijd; keep on going! Na vele, vele jaren werken in de bibliotheeksector weet ik inmiddels dat ontwikkeltrajecten heel lang langzaam gaan en dan ineens gisteren klaar moesten zijn.

Hierop reageren

Hoi Ria,

Zeer bedankt voor de reactie. Ik vind 'm zo helder dat ik 'm het liefst nog even als citaat in een blog zou opnemen.

Je hebt denk ik gelijk met wat je zegt en aan de huidige situatie rondom de vernieuwing van onze diensten kunnen we nu ook weinig veranderen.

Voor mij is het reden genoeg om de account in ieder geval nog aan te houden. Als ik tijd over heb zal ik er zelf naar kijken...en anders suddert ' ie maar even tot betere tijden.

hartelijke groet,

Edwin

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden