Omdat de wereld verandert
In de bijlage het advies sociale media voor bibliotheke, van Social Embassy. In de sessies van Stichting Bibliotheek.nl, tijdens de Bibliotheektweedaagse 2011, zal er een toelichting op worden gegeven. Het document is ook te vinden op Slideshare en op de website van Stichting Bibliotheek.nl.
Tags: Adviezen, B2D11, Bibliotheek.nl, Sociale_Media
Goed dat er een advies over sociale media voor bibliotheken is geschreven! FlevoMeer Bibliotheek zit op Twitter en Facebook onder het mom van "learning by doing". Ondersteuning hierbij vanuit bibliotheek.nl is zeer gewenst en ik heb nog wel wat suggesties:
- ontwikkel een leuke prikkelende welkomstpagina in landelijke huisstijl voor Facebook die door alle bibliotheken op Facebook gebruikt kan worden (een voorbeeld van NOS op 3). Hiermee krijg je de inhoud dus pas te zien als je op de "Vind ik leuk" knop hebt geklikt.
- Regel als bibliotheek.nl een leuke "fan exclusive": bibliotheken geven iets weg wanneer mensen fan worden (een liedje, een leuk filmpje of natuurlijk een e-book)
- Integreer de landelijke Facebook pagina ook in bestaande bibliotheek.nl dienstverlening, zoals in de mails van aanvragen.
- zijn er ook bibliotheken die het thema van de Boekenweek (vriendschap en andere ongemakken) aangrijpen om hun social media onder de aandacht te brengen? Ik ben nog op zoek naar leuke ideeën!
De planning van de sociale media strategie mag van mij trouwens wel een stuk strakker gemaakt worden. 2013 schrappen en alles naar 2012 overhevelen!
Permalink Antwoord van Nicole Mulder op 2 December 2011 op 16.33 Mirjam, dank voor je reactie! Andere reacties zijn ook welkom, we lezen mee!
Groetjes, Nicole
(Stichting Bibliotheek.nl)
Permalink Antwoord van Pieter Offermans op 5 December 2011 op 10.03
Permalink Antwoord van Jeroen van Beijnen op 5 December 2011 op 10.45 Fijn dat hier iets mee gedaan wordt. Maar als ik lees dat hier weer plannen in staan die ergens in 2013 uitgevoerd gaan worden, dan vrees ik dat wij weer te laat zijn. Sociale Media moet je niet alleen plannen, daar moet je ook gewoon aan mee doen.
Er zijn al 1001 communities en niemand zit te wachten totdat de bibliotheek er top down een nieuwe begint (dit had 10 jaar geleden een geweldig advies voor de bibliotheek geweest, maar anno 2011 wel erg achterhaald). Waarom sluiten wij niet aan op bestaande communities en ontwikkelen wij diensten die op de systemen die door verschillende reeds bestaande communities aansluiten.
Of ontwikkelen wij tools om door gebruikers van communities te gebruiken in hun eigen communities?
Permalink Antwoord van Jeroen van Beijnen op 5 December 2011 op 10.49 Vreemd overigens dat er in 2012 nog zoveel tijd is ingepland voor trainingen Sociale Media terwijl het gros van de bibliotheken deze training eigenlijk al gehad heeft in de vorm van 23 dingen.
Zouden niet alle Bibliotheken al in staat moeten zijn om dit te doen en zijn trainingen eigenlijk niet gewoon overbodig. Of zouden deze niet overbodig moeten zijn?
Permalink Antwoord van Pieter Offermans op 5 December 2011 op 11.20 Klopt, er bestaan al miljoenen communities. Welke meerwaarde kan de bibliotheek dan nog bieden? Volgens mij zit die in het lokale. Via internet kan ik praten met gelijkgestemden in Japan en Australië, maar de kans dat ik een stadsgenoot met dezelfde interesse vind, is erg klein. Vreemd, toch? Misschien loop ik dagelijks op straat mensen voorbij met wie ik de interessantste gesprekken zou kunnen hebben.
Er is behoefte aan communities op lokaal niveau. De bibliotheek kan daar een rol in spelen. Check zeker even de linkjes die ik hierboven heb gegeven voor meer informatie.
@Jeroen @Pieter: ik ben het eens met jullie punten, maar in grote lijnen komt dit toch ook terug in het advies? Lokale communities worden genoemd als een van de pijlers juist. Dat kunnen wiki's zijn die worden aangevuld met bestaande netwerken, maar ook bestaande netwerken aangevuld met bestaande sites.
Voortbouwen op de lessen van 23 Dingen zou heel goed zijn, maar de oogst van dat traject is toch nog wat beperkt. Dat veel bibliotheken in staat zouden moeten zijn betekent natuurlijk niet dat het dat ook al gestalte heeft gekregen, zeker niet in relatie tot de landelijke ontwikkelingen. Er blijkt nog behoefte te zijn aan handreikingen voor implementatie en inpassing in de bestaande formatie, blijkbaar.
Permalink Antwoord van Jeroen van Beijnen op 5 December 2011 op 13.30 In dat geval, dan vind ik het bijzonder vreemd dat wij als sector met betaalde en geschoolde medewerkers, met een enorm budget twee jaar moeten doen over iets wat miljoenen vrijwilligers in hun vrije uurtjes op een zolderkamertje gratis of tegen beperkte kosten al jaren doen.
Permalink Antwoord van Joost Heessels op 5 December 2011 op 15.02 Vreemd is het misschien wel vanuit het oogpunt dat amateurs dat gewoon op hun zolderkamertje kunnen. Maar ja de bibliotheken zijn immers veel groter, en ingewikkelder. Maar sociale media is zo aan verandering onderhevig dat je vooral nu moet handelen, en niet te veel richtlijnen moet gaan bedenken want misschien kunnen die over twee jaar wel weer overboord.
Permalink Antwoord van Karlijn van der Lelij op 7 December 2011 op 10.20 Dank allemaal voor jullie reacties.
Fijn dat je meedenkt Mirjam!
@Pieter en Jeroen, in aansluiting op Edwin, ik neem aan dat jullie de sheet hebben gezien 'variaties op waardenetwerken'? Hier zijn we dus ook nog niet helemaal uit, dit wordt ook een vraag tijdens de sessie op de b2d. Wellicht meerdere sporen naast elkaar. Dank alvast voor jullie input over hoe jullie het zien!!!
Idee is om in ieder geval alvast van start te gaan met fase 1 en 2, en gelukkig, sommige bibliotheken zijn daar al ver in.
@Joost, helemaal met je eens!
Hartelijke groet,
Karlijn van der Lelij
Permalink Antwoord van Karlijn van der Lelij op 7 December 2011 op 14.11 Pieter, ik heb je blog gelezen en vind hem erg interessant. Ik ben benieuwd of jij (of anderen) ook voorbeelden kent van waar de bibliotheek bij bestaande waardenetwerken aansluiten (zie ook de sheet variaties op waardenetwerken). Of dat je concrete ideeen hebt bij een uitwerking.
Hartelijke groet,
Karlijn (Stichting Bibliotheek.nl)
Permalink Antwoord van Bruce van der Kooij op 7 December 2011 op 22.10 Disclaimer: ik, als simpele maar enthousiaste vrijwilliger van een lokale bibliotheek, post dit zonder toestemming van mijn baas. Deze post representeert dan ook enkel en alleen mijn eigen mening en niet die van mijn werkgever.
Ik houd deze thread al enige tijd in de gaten en heb de presentatie al meerdere malen bekeken, maar om eerlijk te zijn: ik snap er helemaal niks van! Bij het bestuderen van de inhoud van de presentatie krijg ik een waas voor mijn ogen en val ik bijna van mijn stokje. Daarnaast kom ik ook niet naar Bibliotheektweedaagse (280 euro plus reiskosten was mij, als simpele vrijwilliger, gewoonweg te duur), dus als de presentatie niet wordt opgenomen en/of gestreamed (wat ik vermoed) zal ik denk ook de toelichting missen.
Als ik zo de sheets 29 tot 36 lees moet ik dan de conclusie trekken dat Stichting Bibliotheek.nl ons (allemaal?) gaat helpen om social media beter en op professionele wijze in te zetten en ook bij het realiseren van zogenaamde "thema communities"? Gaat Stichting Bibliotheek.nl echt alle lokale bibliotheekorganisaties actief helpen bij het creëren van een participatiecultuur (kernwoorden: dialoog, interactie, openheid en co-participatie)? En vervolgens ook alle technische vraagstukken uit handen nemen? En dat ook nog eens pro bono (of voor heel weinig geld) doen?
Zo ja, kom maar op jongens (en meisjes)! De deur staat open en de koffie staat klaar.
Samengevat zie ik namelijk in de presentatie:
Jos Quaedvlieg heeft een video geplaatst
© 2012 Gemaakt door Edwin Mijnsbergen.
Verzorgd door
.