Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Is het belangrijk te komen tot één, voor iedereen vrij toegankelijke, catalogus van al het bezit (collecties èn connecties) van alle openbare bibliotheken in Nederland? En moet die catalogus dan onderdeel zijn van een groter geheel, zoals de Nederlandse Centrale Catalogus, en/of van WorldCat?

Tags: bibliotheek, bibliotheken, digitale, ibl, nederland, openbare, worldcat

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

En 240 aanwezigen werden er helemaal stil van

Hierop reageren

Da's toch heel erg mooi??!!
Haast te mooi om......

Hierop reageren

Ik was er ook niet bij maar dank zij Jeroen's uitvoerig verslag heb ik de presentatie als nog kunnen bekijken. Behalve de inderdaad sprakeloze zaal na afloop vielen mij verder twee dingen op:

1. Een nieuwe centrale catalogus wordt gepresenteerd als de redding voor de (openbare) bibliotheken in toekomst. Hoewel dit een natuurlijk een belangrijke tool blijft gaat het uiteindelijk niet om de catalogus maar wat er in de bibliotheken te vinden is. De catalogus is een hulpmiddel en één centrale catalogus is vooral interessant wanneer die de mogelijkheid biedt om onze informatie te verspreiden naar andere plaatsen en andere netwerken. Daarvoor moet die catalogus vooral heel erg open, flexibel en koppelbaar zijn zodat we onze collecties kunnen integreren met de digitale plaatsen waar onze gebruikers komen, google, hyves, worldcat, librarything enz. Behalve een tussenzin over worldcat heb ik verder over deze aspecten helemaal niets gehoord, en uit eerdere discussies die hier gevoerd zijn (zoek maar even op NBD) komt de NBD niet als voorvechter voor manier van denken naar voren.

2. Wat mij verder op viel was de zin: "De NBD heeft besloten om voor de openbare bibliotheken de centrale catalogus te gaan bouwen". Deze formulering straalt een grote mate van aanbod gericht denken uit (netjes geformuleerd) en roept bij mij inderdaad veel vragen op: is hierover overleg geweest met de VOB of andere vertegenwoordigers van klanten?, welke rol speelt het informatiearchitectuur plaatje hierin?, over welk deel van de catalogus praten we eigenlijk de backoffice kant of de publiekskant of beide? Geen van deze vragen worden beantwoord!

Dus de boodschap in de presentatie was eigenlijk alleen dat de NBD de centrale catalogus voor de Nederlandse openbare bibliotheek gaat bouwen. Interessante mededeling maar wat kunnen we ermee?

In ieder geval is de markt volop in beweging en dat moet voor onze gebruikers uiteindelijk iets opleveren dat weet ik zeker.

Hierop reageren

Eerlijk gezegd kan het mij niet zoveel schelen of er wel of niet "democratisch"/aanbod gericht is besloten (alleen in dit geval dan natuurlijk!) als ie er maar komt!
En als ie maar zo wordt gemaakt dat als we " Googlen" we de bibliotheek nadrukkelijker in beeld krijgen in de zoekresultaten !
En dan moet het toch voor onze gebruikers (en vooral: onze nog-niet gebruikers lijkt mij) toch iets opleveren?
Ja toch? NIet dan?

Hierop reageren

Voor mij zijn twee zaken belangrijk:

1. De OB (alle OB's) integreren in de rest van de bibliotheekwereld, openbaar, wetenschappelijk en speciaal, in Nederland en de rest van de wereld: gemeenschappelijkheid, profiteren van elkaars werk enzo...

2. Niet investeren in het uitvinden van een wiel dat al uitgevonden was.

Hierop reageren

Josje, ik ben blij dat je ook speciale bibliotheken noemt. Ik denk dat er over en weer voordelen zijn te behalen.

Zo zou de catalogus van een speciale bibliotheek zoekvragen van het publiek door kunnen leiden naar de OB-catalogus. Bijvoorbeeld als iets niet wordt gevonden, is uitgeleend, of als de OB gerelateerd materiaal heeft. Om het realiseren van zo'n koppeling te bevorderen heb je een toegankelijke standaard nodig. Daarmee sluit ik aan bij wat Enno in deze discussie naar voren brengt: voor dergelijke koppelingen is het van belang dat de OB-catalogus open, flexibel en koppelbaar zal zijn.

Het lijkt me dan wel nuttig dat het catalogiseren goed op elkaar is afgestemd. Ook dat kan bevorderd worden als speciale bibliotheken titelgegevens via een automatische koppeling uit de catalogus van openbare bibliotheken kunnen overnemen. Uit eigen ervaring getuig ik dat dit heel goed kan werken. Catalogiseren werd veel efficiënter en kwalitatief veel beter na koppeling van de catalogus van een schoolmediatheek aan een regionale database van bibliotheken. Dit maakte het inwerken van nieuw materiaal zo efficiënt dat een verouderde collectie binnen een mum van tijd wat meer bij de tijd werd gebracht. De uitleen steeg prompt 300%.

Zonder open standaarden was dat niet gelukt.

Hierop reageren

Helemaal eens, Jouke. Er valt nog zoveel te verbeteren aan catalogi en vindbaarheid. Het wiel is misschien wel uitgevonden, maar rond is het nog niet.
Zoeken op 'Twee vrouwen' in Google; zelfs 'Nederland Leest' staat niet op de eerste pagina. Volgens Worldcat moet ik minstens zestig kilometer reizen om het boek te pakken te krijgen. NCC kan ik niet gebruiken, want ik heb geen account. En 13-onder-1 knop ? Ook de meeste WSF-bibliotheken hebben geen verwijzing naar die catalogus.
Een oplossing van NBD, die toch al weet wat de meeste bibliotheken aanschaffen, kom maar op.

Hierop reageren

Ik heb de presentaties en de discussie een beetje gemist maar begin ook een beetje de draad kwijt te raken. Wie werkt nu samen met wie en wie werkt in dienst voor wie en welke belangen liggen er?

Als je gaat graven kun je dat allemaal uitvinden natuurlijk maar ik vind het niet zo transparant meer, eerlijk gezegd.

Het is mede daardoor dat ik niet zonder meer geloof dat het allemaal ten dienste zal staan van de moderne klant.

Ook ik sluit me aan bij Enno: open moet het zijn.

Hierop reageren

Lijkt me dat je zelf het verhaal moet gaan halen bij de NBD. Want meer dan een mededelingen dat het gaat komen is er eigenlijk niet. Wat er gaat komen weten we eigenlijk niet.

Wouter

Hierop reageren

Heeft iemand het verhaal al gehaald bij NBD/Biblion? Josje? Ben wel beniieuwd namelijk. Anders ga ik zelf eens proberen "verhaal te halen".

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden