Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Is het belangrijk te komen tot één, voor iedereen vrij toegankelijke, catalogus van al het bezit (collecties èn connecties) van alle openbare bibliotheken in Nederland? En moet die catalogus dan onderdeel zijn van een groter geheel, zoals de Nederlandse Centrale Catalogus, en/of van WorldCat?

Tags: bibliotheek, bibliotheken, digitale, ibl, nederland, openbare, worldcat

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Wanneer de OB geen eigen vehikel heeft om de prachtige collectie op heb integraal op het Web te zetten, dan is World Cat een goed vehikel dunkt mij. Het lijkt mij verrekte handig om in een keer alle nl bibliotheken te kunnen doorzoeken. Worldcat laat zien dat een catalogus met miljoenen titels en meer dan een miljard items goed werkt. Waarom dan niet op basis van de NCC een goede catalogus beschikbaar maken voor het NL publiek.
Kosten? We Leiden (OCLC bedoel, niet jouw werk) moet ook wat verdienen?
Maar World Cat is voor iedereen beschikbaar.
Trouwens ook zo'n item die raakt aan je vorige en deze discussie. Bibliotheek records lijken auteursrechtelijk beschermd te zijn. Dat staat heel wat Web 2.0 technieken in de weg. Doorbreek die belachelijke barrière in het kader van dit project.

Hierop reageren

Ja, graag! Worldcat is geweldig, het zou prachtig zijn als alle Nederlandse openbare biebs daarop te vinden zijn.

Hierop reageren

Natuurlijk moet OCLC ook wat verdienen - maar in feite bestaat het bestand uit metadata die WIJ (= de bibliotheken) zelf gemaakt hebben. Via WorldCat is de NCC nu ook al vrij raadpleegbaar.

Wij (de commissie bedoel ik) zoeken naar financiering voor een soort afkoopsom, eenmalig of jaarlijks, zodat toch alles vrij via internet beschikbaar komt. Trouwens óók voor niet-OB-leden. Dat zou in het kader van Nederland-Kennisland toch moeten kunnen. Dan zou daar ook één IBL-systeem kunnen draaien, voor OB's, WB's en anderen. Daar zou dan ook een Nederlandse "view" op WorldCat bij horen: alle in Nederlandse bibliotheken aanwezige titels. Lijkt mij geweldig!

Hierop reageren

Ik probeer je vraag te begrijpen: op het moment dat je tot één voor iedereen vrije en toegankelijke catalogus van al het bezit komt (waar ik overigens een groot voorstander van ben), hoe kan die dan onderdeel zijn van de Nederlandse Centrale Catalogus? Dat zal toch eerder andersom zijn - of beter nog: dat is de Nederlandse Centrale Catalogus en natuurlijk moet die vervolgens ook via Worldcat beschikbaar zijn.
Het mag ook meteen in Worldcat worden geregeld, als maar aan de voorwaarde wordt voldaan dat zodra een titel wordt gezocht in een willekeurige zoekmachine, zoals Google, deze hier dan ook wordt gevonden. Op dit moment zijn de titels die in de catalogi zitten namelijk helemaal onzichtbaar.

Hierop reageren

Dag Johan,

Als ik het goed begrijp moeten er tenminste vier dingen gebeuren:

1. ALLE titels plus holdinggegevens van ALLE OB's moeten aan de NCC worden toegevoegd (wat niet erg veel nieuwe titels zal opleveren, maar wel veel nieuwe holdings) - dit vergt conversie van gegevens.

2. die gecompleteerde NCC moet vrij beschikbaar komen (daar wil OCLC/Pica geld voor hebben) - inclusief één voor iedereen bereikbaar IBL, hetzij dmv een OB-lidmaatschap, hetzij als medewerkers/student aan een universiteit, maar ook ad hoc "betaald/betaalbaar (met iDeal) - overigens vereist dit ook een op elkaar aangesloten systeem van Identitymanagement.

3. die NCC moet tevens als onderdeel van WorldCat functioneren, o.a. om aansluiting te bieden op (internationale) wetenschappelijke en andere literatuur, en ook om de internationale zichtbaarheid van Nederlands bezit te vergroten.

4. de complete NCC moet door Google e.d. geharvest worden - of dit nu al of niet via WorldCat gebeurt maak m.i. niet uit.

Helpt dat? Klopt dat?
Josje

Hierop reageren

Dag Josje,

We moeten ons realiseren dat we het hier in eerste instantie hebben over de catalogus van onze fysieke media. Mark Deckers heeft vorige week op OCN mijn presentatie overgenomen - ik moest ivm nieuwbouw naar de architect. Daarin laten we zien hoe de bij bibliotheek.nl samengevoegde bestanden de basis vormen voor onze lokale catalogus en hoe de bestelknop zoek&boek werkt. Ik heb de (concept)presentatie op mijn ning-pagina gezet: http://bibliotheek20.ning.com/profile/josdebeij.

Het is nu nog een beetje omslachtig om de ncc te raadplegen via externe bronnen. Maar als de NCC - aangevuld met - inderdaad een beperkt aantal - openbare bibliotheektitels die er nog niet inzitten, is vrijgegeven, kan die een prachtig onderdeel vormen voor zowel worldcat als de lokale catalogi van bibliotheken.
Bezitgegevens moet je niet willen toevoegen:
1. in de ob-wereld wisselen die snel
2. de zoek&boek functionaliteit (VDX-software van OCLC) traceert op basis van de plek van de aanvragen gebruiker de best leverende bibliotheek - langs deze weg zijn alle holdings beschikbaar.
Daarnaast is de bestelknop distribueerbaar naar allerlei plekken: we laten in de presentatie een paar voorbeelden zien; maar laten we worldcatvondsten in google voorzien van de zoek&boekbestelknop en je vindt niet alleen bij welke bibliotheek het gevraagde aanwezig is, je kunt het simpel bestellen.

Overigens: zoek&boek werkt op basis van identificatie/authenticatie met alselect, hetzelfde systeem dat ook de meeste hogescholen en universiteiten gebruiken voor toegang tot hun intranet, en dat door DIGID gebruikt wordt. Er lijkt me niks mis mee om de basis van identificatie aan te laten sluiten bij wat we als burger gewoon zullen gaan moeten gebruiken. De koppeling met de (decentrale) gebruikersadministraties werkt bij vrijwel alle openbare bibliotheken. En voor de UKB-wereld zal gelet op intranetsystemen goed mogelijk zijn. Surfnet heeft de openbare bibliotheken de aselect-award toegekend voor hun invulling van authenticatie en identificatie.

Het vraagt wel om ook bij de UKB-bibliotheken de zoek&boek functionaliteit te implementeren: concreet vdx en aselect gekoppeld met bibliotheeksysteem. Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. De meeste basisbibliotheken in het OB-werk is dat al gelukt. :-)
Dan hebben we een goede ictinfrastructuur die voortbouwt op de bestaande functionaliteiten in zowel de UKB- als de OB-wereld.

Daarmee hebben we op meer plekken een complete catalogus beschikbaar + de bestelfunctionaliteit beschikbaar.

Blijft staan dat we dan een catalogus hebben van onze fysieke media. Ik was pas bij de UB Utrecht en zag daar de toekomst voor de openbare bibliotheek. Alle pc's en werkplekken waren bezet, en er was vrijwel geen fysieke bron op die werkplekken te vinden. UB Utrecht heeft met Omega een prachtige zoekmachine op de Econtent. Deze is op lokatie en via intranet voor de UB Utrechters raadpleegbaar.

Dat maakt dat we naast de fysieke catalogus van Nederlandse bibliotheken het snel moeten hebben over de catalogus van E-bronnen. De openbare bibliotheken hebben hun bestanden in de aquabrowser geintegreerd. De UB Utrecht het een catalogus van fysieke bronnen en een voor de E-bronnen. Welke de oplossing is doet er niet zoveel toe: wel dat er één catalogus komt en dat er voldoende licenties voor onze burgers zijn geregeld! En dit laatste lukt natuurlijk niet met de bibliotheekvernieuwingsgelden. Een kennissamenleving moet dan misschien wel aan de aardgasbaten denken om dat substantieel te regelen: http://www.regering.nl/Begrippenlijst/F/Fonds_Economische_Structuur...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fonds_Economische_Structuurversterking

Ik ben benieuwd wat je van de presentatie en de daarin ge

Hierop reageren

Dag Jos, dank voor jouw uitgebreide reactie - ik denk dat we precies dezelfde resultaten op het oog hebben, mogelijk verschillende routes daar naartoe, maar dat is minder belangrijk.

In mijn visie is er geen verschil tussen een catalogus van (metadata van) fysieke objecten en van e-bronnen. Dat moet m.i. via één interface gebeuren - wat er aan de achterkant zit, is iets anders.

Wat betreft het aanbieden van een ruim assortiment e-content aan OB-klanten heb je helemaal gelijk, dat lukt niet zomaar uit vernieuwingsgelden ... daarvan zijn wij ons als commissie maar al te goed bewust ... aardgasbaten is misschien een mogelijkheid, hoewel die primair bestemd zijn voor 'harde' infrastructuur en niet voor licentiekosten ;-)

Hierop reageren

"In mijn visie is er geen verschil tussen een catalogus van (metadata van) fysieke objecten en van e-bronnen" leg dat maar eens uit in Utrecht. Dat is me nog nooit gelukt.
Overigens stoor ik me al jaar en dag dat er via de GGC geen additionele links worden uitgewisseld, dat uitwisseling van metadata alleen maar voor papieren materiaal is geregeld. Niet voor de elektronische gegevens. Om dat te realiseren zit je ook meteen weer aan het heilige huis van de ISBD regels, en die bijstellen duurt ook weer een eeuw.

Hierop reageren

IFLA heeft inmiddels de regels voor verschillende ISBD's samengevoegd tot één universele ISBD. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om me in dit document te verdiepen, maar het lijkt me dat FOBID daar wel tijd voor zou moeten maken.

Link: The ISBD consolidated edition merges the texts of the seven specialized ISBDs (for books, maps, serials, sound recordings, computer files and other electronic resources, etc.) into a single text.

Hierop reageren

Hoi Wouter. Beperkingen in de uitwisseling van metadata worden niet veroorzaakt door de ISBD-regels. Dat is juist een internationale standaard die zorgt voor standaardisering van de structuur van onze titelbeschrijvingen. Het probleem ligt eerder in de enorme varieteit aan bibliografische formaten (MARC21, MARCXML, UNIMARC, InterMARC, PICA+, PICA3, MODS, Dublin Core Simple/Extended, etc.). Hierdoor converteren we ons vaak te pletter bij het 'doorpompen' van metadata van het ene systeem naar het andere...

Hierop reageren

Klopt: één geintegreerde catalogus met fysieke en digitale bronnen. Ik weet niet of worldcat daar mogelijkheden voor biedt?

Overigens: toen ik nog voor/bij de VOB werkte waren we via OCW wel in gesprek over voorstellen voor PRIMA-gelden..http://www.senternovem.nl/prima/over_prima/index.asp Ik weet niet zeker, maar volgens mij komen die gelden uit het FES.
ICT als harde infrastructuur. Je moet wel de economische waarde kunnen laten zien. Dat hoeft bij kennis en kenniseconomie niet onmogelijk te zijn. Volgens mij zeggen de Lissabonakkoorden daar genoeg over.

Ik zie dat de laatste regels van mijn reactie zijn weggevallen...
(waren minder van belang)

Hierop reageren

@Jos, lijkt dat jij de maximum lengte van een reactie hebt overschreden. Wist nog niet dat dat mogelijk was.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden