Ergens in september staat er, na een jaar in werkgroepen digitaal op pad te zijn geweest, weer een algemene bijeenkomst van mijn Zuidland-project op het programma. Voor meer informatie over dat project kun je dit
artikel eens lezen, dat ik eerder schreef voor het Archievenblad.
Het is kortgezegd een soort van ontdekkingstocht voor collega's (en mijzelf!) rond web 2.0, e-communities enzovoort. Tijdens die tocht onderzoeken we de kansen en mogelijkheden voor ons archief- en dienstverleningswerk. Digitaal inlichtingenwerk, wiki's op de website, chatten... Dat soort dingen.
Gedurende een jaar zijn enkele werkgroepen dus bezig geweest met het uitwerken van bepaalde thema's en die dag komt dat allemaal weer bij elkaar. De bijeenkomst vormt zo ook een soort van tussentijdse evaluatie, ook om te zien of het project daarna nog wordt voortgezet. Dus het is ook nog een spannend dagje voor de projectleider. Euh... Dat ben ikke dus.
Tijdens de startbijeenkomst had ik een spreker uitgenodigd voor een inleidend verhaal over de nieuwe rol van de archivaris. Voor de komende bijeenkomst wilde ik ook weer iemand van buiten halen. Ik dacht daarbij aan iemand uit het bibliotheekwezen (de vorige spreker was een archivaris, die later het museumwereldje is ingedoken), omdat daarin al veel initiavieven zijn ontplooid op het gebied van web 2.0 en al het andere.
Nog even los van alle praktische details - waarop ik graag nader inga hoor - wilde ik deze vraag hier ook voorleggen. Als iemand zich hierdoor geprikkeld voelt? Laat het me weten! Zou tof zijn.