Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Beste collega's/lotgenoten,

Wie heeft een mooie vertaling voor "information literacy"? Informatievaardigheden vind ik een beetje slapjes...

Of je er iets mee kan winnen? Ach, eeuwige roem, zou ik zeggen...

Tags: information, literacy

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het ligt eraan waar je het gebruikt. In communicatie met het onderwijs (managers, docenten)is het inmiddels behoorlijk ingeburgerd; wanneer je communiceert met studenten gebruik ik het nooit. Zeg dan liever wat ze kunnen gaan leren: artikelen vinden, wat mag en wat niet mag ivm plagiaat; hoe je efficient kwalitatief goede informatie vindt voor scripties etc. Studenten vinden zichzelf over het algemeen al behoorlijk informatievaardig, dus met dat woord motiveer je ze in elk geval niet om jouw lessen te gaan volgen.
Overigens wordt er al enkele jaren in het HBO gesproken over kenniscompetienties (meervoud). Waarbij het gerelateerd is aan het verwerven van de competenties die een kenniswerker nodig heeft.

Hierop reageren

Gaat het eigenlijk niet meer over zoekvaardigheden?

Hierop reageren

Het gaat steeds minder over zoeken en steeds meer over vinden: selecteren (kwaliteitscriteria gebruiken), verkrijgen, en het gaat ook over gebruiken en verwerken.

Hierop reageren

Ik denk dat zoekvaardigheden een belangrijk onderdeel vormen van informatievaardigheid.

Hierop reageren

Informatievaardig dekt de lading wel. Informatiebekwaam is misschien beter (?), maar het klinkt mij wat oubollig.

Wikipedia schrijft ook over de "skills"/vaardigheden die men nodig heeft om "information literacy" te verkrijgen. Maar "skills" zijn een middel geen doel.

Alfred Boekhorst van de UvA stelt information literacy ook gelijk met infomatievaardigheid.... Citaat:

De kennis en vaardigheden die nodig zijn om op een adequate wijze toegang te krijgen tot informatie worden 'informatievaardigheden' genoemd en kunnen beschouwd worden als een competentie. ....

Iemand is informatievaardig indien deze in staat is zijn of haar informatiebehoefte te onderkennen en op een effectieve en efficiënte wijze te bevredigen.

Het begrip ‘Informatievaardigheden’ is een parapluiebegrip, het is een dynamisch concept , waarover langzamerhand een consensus is ontstaan, gebaseerd op de volgende definitie:

“Ultimately, information literate people are those who have learned how to learn. They know how to learn because they know how knowledge is organized, how to find information, and how to use information in such a way that others can learn from them. ....” ( American Library Association Presidential Committee on Information Literacy. 1989)

Informatievaardig zijn is allereerst een kwestie van houding, dan van kennis en vervolgens van vaardigheden:

Zie verder de site van Albert. Hier zijn ook enkele relevante links over dit onderwerp.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden