Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Beste collega's/lotgenoten,

Wie heeft een mooie vertaling voor "information literacy"? Informatievaardigheden vind ik een beetje slapjes...

Of je er iets mee kan winnen? Ach, eeuwige roem, zou ik zeggen...

Tags: information, literacy

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

informatiewijsheid klinkt al een stuk mooier? (a la mediawijsheid)

Hierop reageren

Informatiewijsheid. Het heeft wel iets...

Hierop reageren

Tja letterlijk zou het informatie geletterdheid zijn. Maar dat klinkt ook niet echt pakkend.
Denk dat informatiewijsheid dan idd de beste oplossing is.

Hierop reageren

Dat had ik ook al gedacht. Een geletterd man is vergelijkbaar met de uitdrukking een belezen man. En dat klinkt allemaal zo belegen...

Hierop reageren

Kennisbekwaamheid ?

Daarbij verwijst kennis naar leren hoe te leren, dat ik centraal zie in meerdere definities van information literacy.
Vaardigheid klinkt wat mij betreft ook iets te gewoontjes, maar bij de gesuggereerde term wijsheid denk ik aan iets van een hogere orde dan vaardigheid. Bekwaamheid geeft wat mij betreft beter aan dat het gaat om een complex van vaardigheden.

Bekt nog lekkerder: kenniscompetent.

Hierop reageren

Klopt. In het Duits gebruikt men ook Informationskompetenz.

Hierop reageren

Kenniscompetentie vind ik een elegante vertaling.
Langs de andere kant is de term "informatievaardigheden" al redelijk goed ingeburgerd in bepaalde domeinen ( bv. onderwijs), waardoor je die wel het vaakst zal tegenkomen, vermoed ik.

Hierop reageren

Ik zit een beetje gewrongen met het woord "kennis". Daar zit volgens mij te veel "kennen" in, terwijl het bij information literacy toch vooral ook over "kunnen" gaat. Maar dan kom je weer akelig dicht in de buurt van de vaardigheden. En zijn we weer bij af...

Hierop reageren

kennisinformatiekundecompetentiesvaardighedenwijsheid dan? ;-)

Hierop reageren

"Informatiebekwaamheid" klonk in mijn oren niet zo vlot. Maar misschien moet het ook juist niet vlot klinken. Het nadeel van het woord "kennis" zie ik ook, dat is het aards gezwoeg ontstegen.

Hierop reageren

Wie heeft ooit de term "analfabeet" en "digibeet" verzonnen? We zouden dit ook kunnen toepassen op degene die niet zo goed is in het zoeken naar informatie. Dus "aninfobeet" of gewoon "infobeet" . Maar dit werd helaas niet gevraagd, dus de eeuwige roem zal aan mijn deur voorbijgaan. Helaas:-) Verder vind ik informatiewijsheid ook wel wat hebben.

Hierop reageren

Een infobeet? Het lijkt op iets dat héél erg kan jeuken... Maar als je het ooit ingeburgerd krijgt, wacht jou méér dan alleen maar eeuwige roem...

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden