Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Zijn er openbare bibliotheken die een WII hebben aangeschaft om de jeugd ermee te laten spelen in de bibliotheek? En wat zijn jullie ervaringen?
Het is eigenlijk geen echte 2.0-vraag...
Alvast bedankt voor julie reacties

Tags: wii

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik weet eigenlijk alleen van DOK Delft zeker dat ze er een hebben aangeschaft, en dat ze er daar enthousiast over zijn. Ik ben ook wel benieuwd of er meer bibliotheken zijn.

Ik zou het hier ook bijzonder graag doen maar ik heb er nog niet voldoende draagvlak voor gevonden. Het is alweer lang geleden dat ik het vroeg dus misschien zou ik het weer eens kunnen proberen...

Hierop reageren

Wij hebben een Wii, evenals vele biebs in Zuid-Holland, dat hoorde nl bij het Makkelijk Lezen Plein 4You! dat met provinciaal geld aangeschaft kon worden. Hij is nog niet actief, want we moeten nog wat aan de beveiliging ervan doen. Op U game U learn sprak ik met een Delftse jeugdbibliothecaris die dolenthousiast was over de Wii's (meerdere dus) die bij hen staan en waar ze totaal geen problemen mee hebben etc. Vraag dus inderdaad eens bij Delft na.

Wij zijn van plan deze mevrouw (ben haar naam even kwijt) eens bij ons uit te nodigen om dat enthousiaste verhaal op de collega's over te brengen! ;-)

Hierop reageren

Ik kan namens DOK bevestigen dat we inderdaad enthousiast over de Wii zijn. Het is een echte trekker voor de jeugd (en volwassenen!!!) en daarnaast een goed middel om contact met ze te leggen en ze te enthousiasmeren voor de bibliotheek.

Van de zo gevreesde overlast blijkt maar weinig in de praktijk. De jeugd weet zich over het algemeen prima te gedragen en zorgt amper voor problemen. (Hooguit af en toe een iets te uitbunding schreeuwtje van vreugde of teleurstelling).

Hierop reageren

Echter, ik herinner me nu dat in Rijswijk het kastje waarin de Wii staat, gesloopt is en dat men daar dus wat minder tevreden is. Ik geloof dat de ervaringen dus nogal wisselend zijn.

Hierop reageren

In ons filiaal in Almere-Haven hebben we vorig jaar een Wii neergezet. Aan beveiliging hebben we wel gedacht, maar vonden een oplossing duurder en ingewikkelder dan de moeite waard. Alleen die kleine sensor hebben we goed vastgeplakt onder de tv. De tv staat overigens wel aan de ketting.
Kinderen reageren enthousiast. De Wiii lijkt vooral populair bij de kinderen onder de tien jaar. Weinig of geen overlast.
Collega's enthousiasmeren en bekend maken met het fenomeen gamen kost soms wel wat inspanning :).

Peter/Almere

Hierop reageren

Helaas geen ervaringen mee.
Vrees ook dat een hogeschool bibliotheek hier niet de meest geschikte plaats voor is.
Alhoewel de catalogus via Wii benaderbaar maken mij best een leuke uitdaging lijkt.

Hierop reageren

Wellicht dat we er in Sittard bij Fontys eentje krijgen? De sporthogeschool wil aan de slag met Wii fit en daar hoort toch echt een Wii bij. Helaas heb ik er tot nu toe nog geen kunnen ontdekken.

Hierop reageren

Sweet.
Misschien toch binnenkort een werkbezoek naar Sittard!

Hierop reageren

Digikringen Rotterdam... Binnen een posting over UGame ULearn...
http://blogger.xs4all.nl/ritanila/archive/2008/03/06/358908.aspx

Maar even mijzelf quoten...
In 2006 had ik de eerste bijeenkomst met de Wii voor de Digikringen, in een vergaderzaaltje van de bibliotheek. Informeel as usual want de eerste officiele Wii's zijn een maand of wat geleden pas formeel geïntroduceerd. Omdat er toen aan de vraag naar de hardware in de winkel niet kon worden voldaan, was de toeloop enorm. Nu valt enorm bij de Digikringen altijd wel mee, omdat men alleen maar lid kan worden via introductie van mensen die al lid zijn, maar een stuk of 30-40 mensen tussen de 6 en 74 stonden toch te trappelen om te spelen destijds. Eén privé-apparaat een stift en een flipover om een soort rooster te maken en de highscores bij te houden, dat was alles, wat ik tot mijn beschikking had.

Er werd als vanzelf een rij gevormd en toen ik startte met uitleg rond het werken met een afvalsysteem en achteraan sluiten bij verlies, zocht ieder een partner waarvan hij of zij dacht te kunnen winnen en ging op de grond zitten kijken naar de voorgangers. Kleine kinderen, die snel verloren, kregen zelfs een herkansing zonder bezwaar, dat regelde zichzelf allemaal.
Inmiddels heb ik voor de Digikringen al tientallen malen game-events georganiseerd en mijn ervaring is, dat het zich allemaal vanzelf regelt. Er is nog nooit wat gestolen of kapot gemaakt, nog nooit ruzie geweest en bij het (niet-digitale) schaakspel in onze hal is er meer herrie en soms zelfs geruzie dan bij de Wii, Lannen, PSP of Nintendo DS events die ik met mijn vrijwilligers organiseer. En nee, dat is nog niet zo zichtbaar in de bibliotheek, omdat de weerstand op de werkplek vaak alleen maar weggaat na een formele oekaze van bovenaf.

Wil je het in een bibliotheek of op een school proberen, dan kun je ook een Wii huren en je publiek via inschrijving kennis laten maken. Misschien eerst je personeel, als zij het leuk vinden begrijpen ze het publiek ook beter in deze... Misschien samen met TGS, samen met mij desgewenst, dan kun je anderen de schuld geven als er iets mis gaat;-) Mijn ervaring als voormalige baliemedewerkster is dat, als je bang bent voor gedoe, er gedoe komt. Net zoals op straat lopen bang te zijn in het donker, dan kun je erop wachten beroofd te worden. Als je bang bent gepest te worden, dan zal dat ook gebeuren. Je straalt iets uit....

Rita Niland

Hierop reageren

Hallo Rita,

Wat leuk dat jullie al zoveel ervaring hebben met de Wii in de bibliotheek. Als jullie zo'n event houden in de bibliotheek, kunnen kinderen dan ook iets winnen? En zo ja, wat?

Marjolein

Hierop reageren

Aansluitend op Rita's verhaal:
Momenteel ben ik in Rotterdam bezig de Wii (en straks ook de PSP3) te introduceren bij de collega's die er straks in de publieksdienst mee te maken gaan krijgen. De reacties zijn enthousiast. Tijdelijk staat een Wii opgesteld (op een soort rollatorkar) in een leeg stuk van ons kantoor. Hij is mobiel dus ik neem 'm ook mee naar een teamoverleg: twee stekkers in het stopcontact, aanzetten en spelen maar. Ook in Rotterdam worden de 4You-pleinen in een aantal vestigingen geopend met een Wii en PSP3. Op de Centrale komt daarnaast een soort gameterras met gamepc's, Wii en PSP3.
De invulling moet nog vorm krijgen. Binnenkort komt er een MT-dag gewijd aan gamen in de bieb, met sprekers (Marinka Copier, Erik en Geert van DOK, father Roderick?) en actie: ook daar zal de Wii klaarstaan.
De Wii tijdens alle openingsuren beschikbaarstellen (Wii-motes uitlenen, uitleg geven, problemen oplossen, toezicht) kan in Rotterdam een beetje teveel van het goede zijn voor de medewerkers die gamen (nog) niet zien zitten. Persoonlijk voel ik in de introductiefase meer voor beperkte gametijden, vast maar ook verrassingsacties, met gemotiveerde begeleiding. Deels enthousiast personeel (Gamebrigade uit hele organisatie), deels vrijwilligers (jongeren zelf, o.a. uit Rita's Digikringen) die activiteiten opzetten met jong en oud (vooral ook gemengd).
Ook het vervangen van boete's door een partijtje (tennis, golf, boxen, koetje rijden, ...) tegen een medewerker klantenservice staat op het wensenlijstje (idee van mijn teamleider).
En in de kantine een Wii-Sport en de Wii-Fit voor de collega's tijdens de lunch, een korte break of informeel overleg.
Benieuwd wat hier over een jaar allemaal mee gebeurt.

Peter

Hierop reageren

Wij hebben vorige week in Capelle aan den IJssel een WII-party georganiseerd in samenwerking met het plaatselijke ouderenwerk en Brede School Netwerk. Kinderen van een basischool waar wij een Mediacoach-project draaien, kregen eerst een game-training op de WII. Daarna leerden zij in 2 workshops ouderen gamen met de WII.
Dit gebeurde tijdens openingsuren. Een zeer geslaagde activiteit. En veel goede en leuke reacties van de kinderen, de ouderen, maar ook de andere bezoekers en de pers.
Aansluitend hebben wij alles laten staan en (na openingstijd) een WII-party voor het personeel georganiseerd (desgewenst met partner en/of kinderen). Ook dat werd zeer goed ontvangen.
Bijlagen:

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden