Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Dag allemaal,

Zoals jullie allemaal kunnen zien staat er tijdelijk een Poll op de hoofdpagina. Ik zou het bijzonder waarderen als jullie een stem uitbrengen. Tot nu toe hebben 26 mensen dat gedaan. Ik heb ook al een aantal reacties via de mail ontvangen maar ik wil iedereen vragen om de feedback zoveel mogelijk op Ning zelf te zetten.

Ik wil dit platform graag mooier, leuker, interessanter, enz. maken maar ik kan dat natuurlijk niet alleen. Opvattingen over wat wel en niet wenselijk is op dit platform verschillen van persoon tot persoon. Het zou mooi zijn als er een gemene deler is.

Onderdelen verwijderen is net zo makkelijk als ze toevoegen. Het is niet erg dat de meeste mensen zich daar liever niet aan wagen maar een paar zetjes in de goede richting zijn bijzonder welkom!

Alvast bedankt...en een fijn weekend voor iedereen

Tags: democratie, meningen, ning, poll, stemmen, verbeteringen_ning

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ook ik ben meer lurker dan schrijver. Veel onderwerpen zijn (nog?) te ver van mijn bed, en ik heb er vaak geen tijd voor om alles tot me te nemen. 40-urige werkweek, en zat andere hobby's. En met mijn meeste vrienden heb ik niet echt internetcontact, maar ik zie en spreek ze meer op een ouderwetse manier, waar ik persoonlijk zeer goed mee leven kan. Vandaar dat de computer bij mij thuis doorgaans uit staat. Maar ik ben eigenlijk best 'tevreden' met deze site en sowieso met het initiatief an sich. Dus is mijn antwoord eigenlijk: ja, maar [.....].

Samenvattend: Edwin, ga maar gewoon lekker door zo. ;)

Hierop reageren

Mijn antwoord was 'Ja, het is mooi zo'. Maar misschien moet ik het hier toch iets nuanceren. Zoals ook in mijn profiel staat, ben ik niet Bibliotheek, maar wel 2.0.

Privé ben ik wel bezig met tagging en blogs en social software. Maar ik vind het lastig om die ervaringen te vertalen naar mijn werk. Ik bouw een thesaurus en ik heb nog niet zoveel gezien van Thesaurus 2.0. Bij ons is het idee om te pionieren met een wiki-thesaurus, waar gebruikers zelf aan kunnen bouwen, wel eens over de tafel gegaan, maar daar blijft het dan wel bij.

Ik lees regelmatig stukjes op dit platform, en ik vind het leuk dat anderen hun meningen en ervaringen willen delen, maar het is vaak niet toepasbaar in mijn eigen werk. En ik kan dus zelf ook niet zo veel bijdragen.

Hierop reageren

Voor het eerst sinds dagen (ziekte) weer op bibliotheek 2.0 en wat zie ik: een poll. Voordat ik een antwoord geef wil ik eerst de reacties lezen en dan blijk ik dus drie pagina's verder te zijn. Ik heb de neiging om in te vullen: ja het is goed zo. Ik heb al sinds oktober een reminder voor '23dingen' in mijn postbak staan. Bibliotheek 2.0 scan ik zo'n drie keer per week omdat ik het nuttig vind, vaak haal ik er toch dingen uit die ik kan gebruiken. Programmeren kan ik niet, dus daar kan ik helaas niet mee helpen. Ik heb het laatste jaar domweg te weinig tijd gehad om me ook maar ergens in te verdiepen. Dus: ga zo door. En ik hoop wat meer tijd te krijgen voor nieuwe dingen komend jaar.

Hierop reageren

Natuurlijk heb ik positief gestemd. Als je meer of anders wil, dan kan dat toch ? Maar je moet het dan wel zelf aanslingeren. Wachten tot een ander het doet, dan ga je maar een krant lezen.
En gezien het aantal reacties ..., misschien is de poll geen succes, maar het onderwerp leeft.
Met veel anderen, als je alleen lurkt, dat is toch helemaal geen probleem. Het wordt pas lastig als iedereen lurkt. Maar gelukkig hebben we dan altijd Edwin nog ;-).
Toen ik me aanmeldde voor bibliotheek20 had ik hele andere verwachtingen, meer techniek, meer praktische toepassingen. Dat lijkt er niet zo vaak in te zitten (en zelf doe ik er ook veel te weinig aan). Maar vaak genoeg zijn er onderwerpen die wel interessant zijn. En soms niet, net het gewone leven.
Rob

Hierop reageren

Bedankt voor jullie reacties mensen! Zeer gewaardeerd!

Hierop reageren

Natuurlijk is het goed dat deze community er is, al is het alleen al, omdat heel veel mensen aan allerlei nieuwe mogelijkheden ruiken en daar uiteindelijk misschien ook wat mee gaan doen. Van community's is toch ook wel bekent dat vaak de zelfde mensen reageren en het voortouw nemen en daar daar soms een hele meute achteraan hobbelt of alleen maar af en toe een kijkje komt nemen. Ik zie in ieder geval hetzelfde bij het forum van de community mediathecarissen, de ned-bib lijsten en allerlei yahoo groep lijsten.
Ik zou me niet te veel zorgen maken over participatie van leden, want als je ziet wat er in een half jaar toch al allemaal is gebeurd, dan is dat zeker de moeite waard.

Hierop reageren

Nou, spuit 11 moet dan ook nog even reageren. Ach, ik denk maar zo: beter laat dan nooit :-)
Ik heb gestemd: ja, is prima zo.
Maar eigenlijk ben ik het er niet helemaal mee eens.
Mijn hart neigt namelijk naar: er gebeurt te weinig. Maar dat klinkt zo negatief en doet bepaald geen recht aan de mensen die hier actief zijn.

Ikzelf kom zelden hier op de website, maar volg het forum en de verzamelblogs via mijn RSS reader. Daardoor merk ik niet zo goed wie hier het vaste clubje vormt. Edwin, jij steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit.

Wat bedoel ik met: er gebeurt te weinig?
Tja, ik weet niet of ik dat zelf wel goed weet.
Er is niet echt aanleiding om hier dagelijks te komen. Het is niet zo dat er elke dag 20 nieuwe levendige discussies bijkomen.
Waarom niet?
Stellen we te weinig vragen?
Of gaat het niet om vragen stellen, maar komen discussies op gang als je ongevraagd je kennis gaat delen.
Toch kan een vraag juist aanleiding zijn voor een discussie.
De poll over Ning was een goede vraag: die heeft veel losgemaakt.
Maar ik merk dat andere vragen niet zoveel losmaken.
Misschien weet niemand het antwoord? Misschien willen we met zijn allen hier leren, maar weten we zelf nog niet hoe het moet? Zo'n persoon ben ik namelijk zelf ook: ik wil graag, leer snel, hou van experimenteren, maar heb er geen kaas van gegeten. Als iemand een "lastige" vraag stelt, denk ik: interessant. Maar ik reageer niet, omdat ik de kennis niet heb om die persoon verder te helpen.

Inhoudelijk heb ik me in het verleden gestoord aan de biblioblogs die niet over biblio gaan, maar over vrije tijd. Ik geloof dat ik daarom de RSS op Biblioblogs NL heb uitgezet.

Over de vormgeving: aangezien ik de meeste teksten via mijn RSS reader lees, doet het me niet zoveel.
Wel vind ik het forum onoverzichtelijk: de hoofdrubrieken staan over meerdere pagina's verspreid. Dat is niet goed voor het overzicht.
Ik ben erg blij met het vacature-overzicht en de andere overzichten.
Google Ads hoeft voor mij niet zo. Heeft de Ning geld nodig of is het verplichte kost om de website gratis is?

Ben ik nu te negatief geweest?
Laat ik dan superpositief eindigen: ik heb heel blij met deze Ning! Ik heb ooit eens een abonnement op de NEDBIB-lijst gehad, en dat vond ik rampzalig. Ik begrijp niet hoe je op zo'n manier ooit informatie kunt delen.
Alleen al daarom vind ik dat we hier moeten volhouden en deze Ning verder moeten laten groeien!

Groeten, Patricia

Hierop reageren

Hoi Patricia,

Je wat latere reactie is zeer gewaardeerd hoor en ik herken me in veel dingen die je zegt. Ik denk dat veel mensen het ervaren zoals jij het in grote lijnen beschrijft. Dat overzichtelijke vind ik zelf het belangrijkst. Daar hoop ik echt nog eens een oplossing voor te vinden want ik besef dat meer mensen dat vinden.
Die reclames is een ander verhaal. Het zit er standaard in omdat de mensen van ning ook wel iets willen verdienen. Er zijn inmiddels ruim 180.000 netwerken en daarvan klikken er vast wel eens een paar door. Je kunt ook 20 dollar in de maand betalen, dan kan je het weghalen. Ik vind het net niet storend genoeg om dat uit eigen zak te betalen zeg maar :-)

En dat van die kaas: fair enough. Er zijn ook heel veel dingen waar anderen geen verstand van hebben. Ik weet niet zoveel van politiek, subsidies en echt bibliotheekbeleid. Ik kan nog veel leren op het gebied van catalogisering en het bedienen van speciale doelgroepen. Ik weet weinig van financieën en ben eenzijdig in mijn kritiek op HRM. Ik weet niet hoe je vakkundig boeken bindt en heb nog nooit in de uitleen gestaan.
Ik roep maar wat dingen. Als die onderwerpen voorbij komen houd ik me ook op de vlakte maar probeer ik wel mee te denken, tenzij het echt niet te begrijpen is.
Mijn punt is eerder dat ik altijd meteen reageer, overal. Dat komt de diepgang niet altijd ten goede maar wel het leven in de brouwerij. Je loopt echter ook het gevaar dat het teveel van het goede is.

Daarom ben ik zelf dol op afwisseling en vind ik het bijvoorbeeld prettig als er ook eens geschreven wordt over privé-zaken, als mensen een grappig verhaal vertellen over een klant of hun twijfels uiten bij een beslissing van een ander. Dat soort dingen.

Het moeilijkste is misschien wel het vinden van de juiste balans, maar juist dit soort discussies schijnen daar meer licht op. Daarom vind ik ze tof!

En daarom zeg ik ook: bedankt voor je reactie!

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden