Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Dag allemaal,

Zoals jullie allemaal kunnen zien staat er tijdelijk een Poll op de hoofdpagina. Ik zou het bijzonder waarderen als jullie een stem uitbrengen. Tot nu toe hebben 26 mensen dat gedaan. Ik heb ook al een aantal reacties via de mail ontvangen maar ik wil iedereen vragen om de feedback zoveel mogelijk op Ning zelf te zetten.

Ik wil dit platform graag mooier, leuker, interessanter, enz. maken maar ik kan dat natuurlijk niet alleen. Opvattingen over wat wel en niet wenselijk is op dit platform verschillen van persoon tot persoon. Het zou mooi zijn als er een gemene deler is.

Onderdelen verwijderen is net zo makkelijk als ze toevoegen. Het is niet erg dat de meeste mensen zich daar liever niet aan wagen maar een paar zetjes in de goede richting zijn bijzonder welkom!

Alvast bedankt...en een fijn weekend voor iedereen

Tags: democratie, meningen, ning, poll, stemmen, verbeteringen_ning

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Edwin
Misschien helpt het als je direct kunt zien hoeveel mensen online zijn en wat hun thema's zijn. Dus iets meer nuttige info in het profiel, en zodanig dat jij dat kunt meten en kenbaar kunt maken, jeweetwel, van die lijstjes. Een algemene deler is mooi op het gebied van wat iedereen zoal leest en belangrijk vindt. Voor de beginnende gebruiker misschien handig om dat aan te kunnen geven, daarmee kun je je statistieken verhelderen. Die gebruiker kun je misschien meteen bevragen over de verwachtingen van de site en op weg helpen. In een chatboxje? Verder hou ik niet zo van gesloten groepjes maar meer van kennis delen met elkaar. Het valt mij ook op dat op de beginpagina lang niet alles meteen zichtbaar is en soms kan ik een eerder bericht niet meer terugvinden. oja Biblioblogs vind ik overbodig, ik heb mijn eigen lijstje en dat overlapt nogal.
Maar ik heb wel op je gestemd ;))

Hierop reageren

Hoi Nicole,

Bedankt voor je reactie!

Ik zal ooit nog eens een paar dagen goed gaan zitten om in andere netwerken goed te kijken wat zij voor aanvullingen hebben, en of wij die ook kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld dat in één oogopslag kunnen zien wie er allemaal online zijn. Ning voorziet daar niet standaard in, daarvoor moet je naar elk afzonderlijk profiel.

Ik moet er wel bij aantekenen dat ik ook zeker geen 'programmeerkwaliteiten' heb. Het enige dat ik altijd doe is codes van elders plakken in boxjes/blogs enzovoort. Dat maakt het ook wat lastiger om Ning echt aan te pakken. Uiteindelijk lukken dingen wel maar ze kosten me simpelweg veel tijd. Daarom hoop ik altijd stiekem op iemand in ons midden die CSS enzo goed in de vingers heeft. Die is echter nog niet opgestaan...of is ook druk :-)

Beginnende gebruikers op weg helpen vind ik een hele goede. De tabbladen zijn eigenlijk de beste ingang maar die worden erg weinig gebruikt. Dan kom je uit bij het dilemma wat je wel en niet op de hoofdpagina zet. Een paar maanden geleden is er wel gesproken over de feeds van biblioblogs. Veel mensen vinden het handig dat het een verzamelfeed is.

De chatbox van meebo heeft er ook een tijdje gestaan maar die werd niet of nauwelijks gebruikt. Ik heb toen besloten 'm te verwijderen omdat de pagina sowieso al erg traag laadt en hoe minder erop staat, hoe beter het wordt. Maar ik wil 'm natuurlijk best terugzetten!

Misschien moet ik nog eens een startdocument maken voor beginners. Maar ook dat is weer best wat werk...en het zit niet in mijn takenpakket, dus dat zal dan toch in de vrije tijd moeten :-)

Hoe dan ook bedankt voor feedback. Ik laat de dingen nog eens een tijdje bezinken, ook de poll en zal dan weer eens een dagje mijn best doen.

Natuurlijk geldt ook hier dat iedereen die dat wil zelf ook zaken mag aanpassen. Goede ideetjes behoeven geen instemming op Ning ^^

Fijn weekend!

Hierop reageren

ehm Edwin, ik denk dat je ook even na moet denken over jouw eigen rol hierin en die van anderen. Als ik het goed begrijp heb jij tijdens een etentje deze mooie site door zitten nemen en kwamen jullie tot de conclusie dat er een onderzoekje moest volgen. Ok, stemmen is zo gebeurd en jij hebt je statistiekje maar door nu een post te plaatsen vraag je om meer suggesties. Ik neem de tijd om daar op in te gaan in de veronderstelling dat jij daar dan iets mee gaat doen. Nu heb je het over 'ooit' en 'iedereen die dat wil' maar wel over jouw eigen beslissingen, logisch, want het is jouw site. En dat je weinig tijd hebt, ook logisch, dat hebben we allemaal ;)) Maar kun je dan niet beter een oproep doen om mensen met elkaar aan de slag te laten gaan? Nix niet startdocument voor beginners.
Luister allemaal: als je beginner bent kun je je bij mij melden met je vraag!

(als het goed is heb ik nu een kwartier om dit in te trekken dus als het er morgen nog op staat liep het niet storm ;)))

Fijn weekend!

Hierop reageren

Is het erg als ik het eigenlijk wel prima vind zo? Teveel sleutelen is ook niet goed, zeker niet als dat elke 2 weken een andere lay-out oplevert. Zeuren over een kleurtje? Tja, dan kijk je daar maar een keertje langs.

Ik vind het super tof dat je dit allemaal doet maar het is tenslotte een community voor ons allemaal en dat betekent niet dat jij er in je eentje voor moet zorgen dat het mooier, leuker ofwel interessanter wordt hier. Daar moeten de leden toch voor zorgen? Ik vind het ook jammer dat ik op mijn vraag van het saneren maar twee antwoorden krijg maar ja, het is een beetje lastig om de mensen te dwingen om hier actief deel te nemen. Misschien is nog niet iedereen zo gewend aan online zijn als wij dat zijn?

Ik moest wel lachen om een mogelijk antwoord bij de poll... 'ik zie hier altijd dezelfde mensen'... Tja, als je dat vindt is er toch echt maar een ding wat je daaraan kunt doen. Toch?

Prettig weekend!

Ps: Verstand van programmeren en dingetjes heb ik ook niet maar ik wil best een keertje iets doen voor hier.

Hierop reageren

@ Nicole: het is een beetje tweeslachtig wat dat betreft. Ik startte ning vooral als experiment en had nooit kunnen bedenken dat er uiteindelijk zoveel mensen op af zouden komen. Ik vind dat geweldig maar het heeft er wel toe geleid dat ik er anders tegenaan ben gaan kijken. Het is ook een kans om er 'meer mee te doen', al valt het niet mee om dat echt concreet te krijgen.

Dat het platform vooral een sociale functie heeft vind ik ook prima. Dan is het gewoon een soort beroepshyves, nietwaar?

Ik heb in het verleden wel eens wat oproepen gedaan maar de ervaring leert simpelweg dat inderdaad iedereen druk is etc. Van teleurstelling is geen sprake, wel van het besef dat aanpassingen etc dan toch bij een kleine groep vandaan moeten komen. Misschien dat het op termijn anders zal zijn, maar ik ga er voor de zekerheid maar niet van uit.

Tijdens het etentje kwam Ning terloops aan bod. We spraken eigenlijk meer over een evenement 'in het eggie' in dit kader.

@ Daan: daar zit ook zeker wat in. Je kunt het onmogelijk iedereen naar de zin maken. De gulden middenweg wordt het vaak.
En het is ook een kwestie van wennen idd. Sommige dingen moet je ook wat meer tijd geven. Wat dat betreft zie ik ook meer dan genoeg positieve aanknopingspunten!

Hierop reageren

Zo, ik heb mijn stem uitgebracht maar wil wel graag even toelichten:

Tevreden ben ik nooit want ik hoop altijd op meer. Met meer dan 700 mensen hoop ik dat we tot meer uitwisseling komen, ook al maak ik me geen enkele illusie hierover. Desalniettemin hoop ik wel dat er meer tooltjes in Ning beschikbaar zijn/komen om tot betere (functionelere) profielen te komen waarbij ook te zien is hoeveel mensen online zijn, natuurlijk met mogelijkheid om deze vervolgens een PM te sturen.

De verzameling biblioblogs, daar ben ik groot voorstander van, ook al heeft iedereen (?) vast ook een eigen lijstje. Ik vind het een mooie weergave van onderwerpen van bibliotheek20 leden zich mee bezig houden, via hun weblogs.

Voor de rest, of het nou chat, video's, de agenda enz. is, denk ik dat het vooral van de leden zelf moet komen. Ik merk dat mailinglijsten als NEDBIB-L of HS-BIBL (de laatste helemaal) maar beperkt gebruikt worden voor inhoudelijke discussies en ook hier op Ning zijn het een beperkt aantal mensen die discussies starten of die reageren op een lopende. Dat is geen ramp want je kunt mensen niet dwingen natuurlijk maar wellicht dat het wel wat meer te stimuleren valt in combinatie met het benoemen (en elkaar aanspreken) van elkaars expertises, interesses en vakgebieden. Met meer dan 700 leden moeten we hier een kennisplatform van jewelste kunnen zijn!

Wat ook aardig zou zijn is een IRL (In Real Life) waar we aan de hand van bepaalde thema's of vakgebieden elkaar in het echt kunnen ontmoeten en wellicht te koppelen is aan het organiseren van iets inhoudelijks relevants. Of worden we dan teveel een web 2.0 versie van de NVB? ;)

Hierop reageren

Hoi Edwin,

De poll al een paar dagen terug ingevuld, en vandaag weer. Leek te kunnen.
Ik vind het alleen jammer dat je het beeld zo negatief stelt. Een keer Ja, prima zo, verder niets doen en dan wel vijf? keer nee dit is mis en dat is mis.Ik zal zelf niet zo gauw negatief gaan stemmen. Maar aan mijn ja heb je eigenlijk ook niets. Ja maar.... Ja mits....
Wanneer de aanleiding is dat er hier nu ruim 700 leden zijn en er slechts een klein groepje actief is op het forum, de blogs of de discussie is natuurlijk jammer, maar ook hier werkt de 100:10:1 regel, daar lijkt bijna niet aan te ontkomen. Ik vraag met trouwens af hoeveel mensen de feeds van deze Ning volgen en welke. Mijn ervaring tot nu toe, is dat de penetratie van RSS ook in de bibliotheekwereld nog steeds maar gering is. Dat zal Rob met zijn 23 dingen cursussen waarschijnlijk kunnen beamen -en zal jij binnenkort dus ook gaan merken-. Misschien moeten we dat toch maar een beter neerzetten, dat er een paar essentiele feeds zijn op deze Ning die het volgen van het een ander een stuk makkelijker maak. Ach ja, weer een uitleg erbij. Het zoveelste pleidooi voor RSS. Maar je weet het, we moeten nooi stoppen om het er in te blijven hameren.

verder vind ik deze Ning nog steeds een heerlijke website om dageljiks ook eventjes real te bezoeken....Maastal naar aanleiding van wat reacties.

Hierop reageren

@ Raymond en Wouter:

Ik hoop ook op die verbeteringen en heb er ook alle vertrouwen in dat die er tzt komen. Ning in deze vorm bestaat ook nog maar een jaartje tenslotte.

Een evenement in het echt komt er denk ik wel van. Er zijn prille plannetjes. Als dat concreter wordt kom ik er zeker op terug!

En wat betreft de RSS Wouter: daar is zeker nog veel te bereiken. Dat merk je in de cursussen ook inderdaad. De mensen hier op Ning gebruiken het zelf wel veel, weet ik nog van een vorige poll.

Dat je vaker kunt stemmen heeft te maken met je cookies. Daar is de poll op ingesteld en jij schoont je pc vast regelmatig op :-)

De poll had inderdaad wel meer keuzes kunnen hebben maar ik ging er maar even vanuit dat vooral de nee's belangrijk zijn, omdat daar mogelijk knelpunten liggen.

Hierop reageren

Hee, da's leuk, een old-skool-meeting! :-)

Overigens heb ik (1 x) gestemd met 'Nee, er gebeurt te weinig', maar daarbij geldt de nuancering dat dit niet perse ligt aan Ning en de mogelijkheden ervan, maar aan het gebruik, of liever het ongebruik door 650 van de 700 leden. Maar ja, het is iets lastigs, waar het aan ligt dat 'men' niet meedoet en hoe te zorgen dat dat wel gebeurt. Ik moet misschien zelf ook nog wat meer meedoen, of eigenlijk, meer discussies initiëren. Daar neem ik dan weer de tijd niet voor. Misschien dat er eind deze maand wel heel wat van mijn collega's bijkomen op deze site... nóg meer leden! En ik zal ze dan aansporen/motiveren/begeleiden ook méé te doen! ;-)

Hierop reageren

Beste Edwin,
Natuurlijk heb ik positief gestemd, want dat ben ik zeker ook. Ik vind het geweldig wat je allemaal doet en ik vind deze NING op zich een hele verbetering voor onze beroepsgroep. Maar het kan natuurlijk altijd beter... :)
Het interessants vind ik het forum en de blogs, die ik via RSS bijhoudt. Een enkele keer kijk ik ook wel een filmpje.
Zoals Nicole schrijft zou het fijn zijn als je meteen zou kunnen zien welke mensen er op dit moment actief en ingelogd zijn. En dat je kunt chatten. Ik heb het meebo-boxje destijds wel geprobeerd, maar dat werkte wat ongelukkig. Wellicht is daar een betere oplossing voor. Een IRL bijeenkomst lijkt me ook wel wat, maar we hebben al een agenda en wie weet zie ik de meeste van jullie wel op 21 februari in Wageningen bij de opening van Forum, of anderszins op 6 april in Washington bij Cil.
groeten,
Marianne

Hierop reageren

Goede Morgen,

Bedankt voor jullie reacties..en voor het aansporen :-)

Marianne,

Ik zou nog graag van je horen wat er onplezierig was aan Meebo. Te onduidelijk, verkeerde plaats? Er wordt regelmatig naar gevraagd, ik zal daar toch weer eens naar kijken. Ze hebben sinds kort ook weer een nieuwe variant dacht ik.

Meeting in Washington lijkt me ook niet verkeerd trouwens :-)

Hierop reageren

Ik gebruik vaak chat maar dan 'gewoon' MSN of een IRC chatkanaal. Dat laatste vereist wel wat meer van de gemiddelde bezoeker dan via een webboxje chatten maar ja, ik ben dan ook 30+ natuurlijk :)

Meebo vond ik ook niet zo fijn werken maar dat komt vooral omdat ik irc gewend ben.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden