Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Tom G.

internet beleid voor gebruik van publieks pc's in de openbare bibliotheek

Hallo,

Wat is jullie beleid voor het gebruik van publieks pc's in de bibliotheek? Blokken jullie sites af? Is er ergens een begrenzing en zijn er methoden om te voorkomen dat gebruikers misbruik maken van de vrijheid die ze hebben op internet.

Natuurlijk snap ik dat sites afschermen haast ondoenlijk is omdat er dagelijks 1000en bijkomen. Werkt iemand met verboden woorden lijsten? Dus dat bepaalde termen niet gebruikt kunnen worden in zoekmachines enz...? Is zoiets mogelijk?

Kortom wat voeren jullie voor beleid bij het internetgebruik?

Tags: bibliotheek, internetbeleid, openbare

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Interessant in deze discussie is de vraag hoe openbare organisaties (zoals bibliotheken) die
internettoegang aanbieden (met of zonder registratie van de gebruiker) omgaan met de verplichtingen die in het kader van de Europese datarententie-wetgeving worden opgelegd. Voor zover ik het weet (en ik heb helaas maar weinig informatie kunnen vinden) zijn deze organisaties straks verplicht bij te houden wie wat waar en wanneer op welke pc heeft gedaan. Deze gegevens moeten net als bij providers een jaar lang worden bewaard. Het anononiem toegang bieden tot het internet zou dan niet meer toegestaan zijn, of dat nou op publiekspc's is of via vrije wifi-toegang.

Zijn er al bibliotheken die hier mee aan de slag zijn gegaan?

Hierop reageren

Hallo,

Onlangs heb ik voor Bibliotheek Midden-Brabant een notitie opgesteld over het aanbod op onze publiekspc's. Aanleiding hiervoor was dat onze centrale bibliotheek na de vakantie gaat restylen; ik heb bekeken in hoeverre onze publiekspc's een restyling nodig hadden. In deze notititie heb ik ook aanbevelingen gedaan voor gratis internet. Een intern werkgroepje gaat zich hier nu verder over buigen.
Voor wie geinteresseerd is kan ik de notitie per e-mail opsturen.
Groet, Marja

Hierop reageren

Hoi Marja:

Ik ben wel benieuwd naar die notitie. Kun je me een exemplaar sturen via zbdigitaal@gmail.com?

Bedankt alvast!

Hierop reageren

Hallo Marja,
In Bibliotheken Midden Fryslan zijn wij ook bezig met het herzien van het aanbod op de publiekspc's. Zou je mij de notitie kunnen toesturen. Mijn e-mailadres is m.vansluis@sbmf.nl
Groeten,
Maartje van Sluis

Hierop reageren

Wij gebruiken Appguard ook al jaren. Op de internet pc's staat standaard een pagina met interessante links verdeeld in thema's. Deze horen bij de informatie functie (vinden wij) en zijn gratis. De diepte en de doorlinks kun je in appguard instellen. Los daarvan loopt bij ons ook de discussie of internetten (evt alleen voor leden) niet helemaal gratis zou moeten zijn. Dus nota's of andere beleidstukken daarover zou ook ik graag ontvangen.

Hierop reageren

Laat me even weten naar welk e-mailadres ik de notitie kan sturen.

Hierop reageren

h.v.dijk@mijneigenbibliotheek.nl

Alvast bedankt.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden