Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Zaterdag schreef ik een stukje over het feit dat de stadsbibliotheek Den Bosch zich heeft aangesloten op het FON-netwerk.

Iemand van het FON Blog reageerde op die post:

"Spijtig genoeg zijn het de bibliothekarissen zelf die komen informeren. Vanuit het overkoepelend orgaan krijgen we geen reacties los :(
mocht je nog andere bibliothekarissen warm krijgen voor het idee dan mag je ze sturen naar info-nl@fon.com"

Biedt jouw bibliotheek ook al draadloos internet aan? Zijn de kosten een belemmering? Bekijk dan de mogelijkheden van FON eens.

Zie ook het Nederlandse Fonboard en Wikipedia.

Ik ben overigens wel benieuwd wat de staat is van gratis draadloos internet in Nederlandse Bibliotheken. Is er iemand die daar een overzicht van bijhoudt toevallig, of onderzoek naar heeft gedaan?

Er liggen kansen genoeg in ieder geval. Zie ook de post van zaterdag

Tags: draadloos_internet, fon, fonera, internet, wifi

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Bij ons in de mediatheek hebben wij een beveiligd draadloos netwerk. Dit netwerk is via eduroam ook beschikbaar voor studenten en docenten van andere (hoger)onderwijsinstellingen.
Helaas is het best omslachtig om hiervoor alles in te stellen. Een FON netwerk zou hier wel heel erg mooi zijn, maar ik vrees dat de afdeling ICT hier niet snel aan mee zal willen werken.

Hierop reageren

Inmiddels zijn we hier in Den Bosch bijna 2 maanden in de lucht met apparatuur van Fon (La Fonera). En ik moet zeggen dat het goed gaat. Gemiddeld zo'n 4 gebruikers per dag, dat is een mooie start.
Wij gaan binnenkort starten met nog 2 vestigingen met gratis draadloos internet
Wij hadden een aantal redenen om met Fon in zee te gaan:
- Wij hebben Fon gekozen omdat het een internet community is die elkaar onderling helpt.
In Den Bosch hebben we hulp gehad uit van iemand uit België bij het installeren van de apparatuur.
- Fon levert apparatuur (La Fonera = een draadloze router) die ondersteuning biedt voor publieksgebruik.
Daarnaast biedt de ingebouwde software allerlei beheersmogelijkheden (bijv een e-mail sturen als iemand inlogt op het draadloos netwerk). De kwaliteit van de apparatuur is heel goed, wij hebben signaal in 2 verdiepingen (in een oud gebouw met dikke muren).
- De apparatuur is heel betaalbaar.
- Met 1 router krijg je 2 draadloze netwerken 1 voor publieks gebruik (onbeveiligd)
en 1 voor intern gebruik (beveiligd via WPA)

Van mijn contactpersoon uit Belgie hoorde ik ook dat er geen reactie is vanuit de VOB. Toch wel jammer, zou het niet handig zijn om dit landelijk op te pakken anders is iedereen weer afzonderlijk bezig is met het verzinnen van oplossingen voor het aanbieden van (gratis) draadloos internet, terwijl er een werkbare en goedkope oplossing voorhanden is.
En Fon is niet zo maar een clubje enthousiastelingen ze worden ondersteunt door Google (vandaar dat ze de prijzen voor de apparatuur laag kunnen houden) en in Groot-Brittanië wordt samengewerkt met British Telecom.

Hierop reageren

In Scherpenzeel GLD ben ik bezig met het installeren van de Hotspot. Ik ben verheugd de positieve geluiden te horen vanuit Den Bosch. De spullen zijn in huis, account is aangemaakt, nu nog even tunen. De publiciteit en de interne promotie oa. zichtbaar maken van een draadloosnetwerk, dat moet weer even lokaal uitgewerkt worden. De VOB pakt het niet op, misschien moeten er andere wegen bewandeld worden en het meer van onder uit op te pakken. . We zouden hier een fon groep kunnen gaan starten om Informatie, kenis, ervaringen, materialen uitwisselen. Ben benieuwd naar reacties.

Hierop reageren

Je schrijft dat je bezig bent met het installeren van de Hotspot betreft het hier een Hotspot via Fon?
Het lijkt me inderdaad wel handig om een groep te starten voor Fon maar misschien moeten we het niet beperken tot Fon maar een groep maken voor het aanbieden van draadloos internet in de bibliotheek.

Hierop reageren

Ik ben met Fonera aan de slag. Het kan ook groter getrokken worden want er zijn diverse mogelijkheden en een aantal (?) bibliotheken heeft inmiddels een hotspot. Zo'n groep heeft een concreet en gericht item.

Hierop reageren

In Vlaanderen is er ook gepolst naar een reactie van ons Vlaams bibliotheeksteunpunt, maar momenteel is het nog windstil. In Vlaams-Brabant is er wel interesse in (FON-)hotspots in de bib en daarom organiseren we op 27 mei 2008 om 19u30 een infosessie over '(FON-)hotspots in uw culturele instelling' in het provinciehuis in Leuven (= zusterstad van 's Hertogenbosh). De doelgroepen zijn openbare bibliotheken, culturele en gemeenschapscentra en musea. Het is een kennismakingssessie, want bijna niemand kent de FONhotspots. Heb je eventueel zin om te komen vertellen over je FON-ervaringen?

Groetjes,
Geert

Hierop reageren

beste Geert,
Bedankt voor de invitatie, we moeten een dezer dagen maar even contact met elkaar zoeken.
vriendelijk groetend,
alfred

Hierop reageren

De openbare bibliotheek van Scherpenzeel, heeft inmiddels een Fon Hotspot, dinsdagavond jl symbolisch geopend door er gebruik van de maken: inloggen, accountje aanmaken en daarna het internet op.

Hierop reageren

Heeft er iemand misschien meer informatie over het implementeren en onderhouden van een FON netwerk?
Ik heb binnenkort een afspraak met iemand van onze ICT afdeling om problemen met ons draadloos netwerk te bespreken en wil dit graag voorstellen.
Nu vrees ik niet dat onze ICT dienst hier veel oren naar heeft, maar ik wil wel goed voorbereid komen natuurlijk ;)

Hierop reageren

bel of mail even, er is tevens snelle ondersteuning via de fon organisatie.

Hierop reageren

De kosten zijn geen belemmering. Ik heb een setje in laten vliegen vanuit Spanje voor zo'n € 15,00. De zaak zelf geinstalleerd. De gebruiker kan nu via sms toegangstijd kopen. Hier hoef je zelf dus niets aan te doen of aan te regelen. Natuurlijk wel de nodige tijd erin gestop mbt promotie etc en binnenkort te campings af fietsen.

Hierop reageren

Heb van onze ICT dienst te horen gekregen dat het open zetten van wifi geen optie is omdat Surfnet (onze internetprovider) dat niet toe staat. Ik vrees dat Fon voor ons helaas geen oplossing is.
Heb wel zelf een router aangeschaft om eens mee te spelen. Voor de kosten hoef je het idd niet te laten. Voor € 12,- en twee weken geduld heb je er al een binnen (nu alleen nog zorgen dat mijn huishje af komt en internet is aangesloten).
ben benieuwd of het daadwerkelijk zo makkelijk is als men zegt...

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden