Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Hallo collega's,
heeft iemand van jullie ervaring met bloggen binnen je organisatie? Dus een informele manier om met collega's te communiceren? En hoe kun je het privé en intern houden? Er zijn genoeg opties voor een weblog, maar hoe beveilig je die? Via een aparte webpagina?
Als iemand een tip heeft, hoor ik het heel graag!
groet,
Marianne

Tags: blog, communicatie, interne, weblog

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Elsbeth,
De blog www.stadsbibliotheek.blogspot.com kun je bij. De community www.stadsbibliotheekhaarlem.ning.com niet. Wat ik schreef is dat de registratie en inlog voor de community belemmerend werken in het gebruik en dat ik daarom de blog niet heb afgeschermd. Dat betekent overigens wel dat privacygevoelige stukken niet op die blog kunnen worden gepubliceerd maar wel op de e-mailversie. Leuk dat je Haarlem noemt als favoriete bibliotheek!
grtz. Jan

Hierop reageren

Ja, ik ben vaste klant van je bibliotheek. Ik ben benieuwd naar het resultaat van de verbouwing!
Gaan jullie de website ook verbouwen? Ik vind hem namelijk onoverzichtelijk, onpraktisch en niet mooi!

Is het voor de medewerkers niet ingewikkeld om de blog en de ning te moeten bijhouden? Is het niet handiger om één systeem te ontwerpen? Desnoods maar beveiligd?
Ik snap wel dat het niet prettig werkt als je je elke keer moet aanmelden en inloggen.

Hierop reageren

De website gaat ingrijpend op de schop. Gaat o.a. draaien op cms Bart van App. dat integratie met de 'Gids' biedt. De website moet in ieder geval veel meer functionaliteit gaan bieden. Wat betreft Ning. De feeds van de nieuwsblog laden in Ning vergelijkbaar met die van de biblioblogs in Bibliotheek 2.0.
Kwa bijhouden richt het grootste deel van de medewerkers zich nog steeds op de traditionele nieuwsbrief (die goed gelezen wordt) en dan nog het liefst geprint. Op een gegeven moment zou ik toch helemaal naar Ning over willen.

Hierop reageren

We (UB-UvA) hebben geprobeerd een blog dat bedoeld was voor interne uitwisseling, met Wordpress op de eigen server en een IP-afscherming besloten te houden. Dat had als nadeel dat online RSS readers waarmee UBA-ers werken zoals iGoogle en Netvibes de feeds niet konden verwerken. Voor ons was dat toen een reden om de IP-afscherming er maar weer af te halen. Niet ideaal dus. Mocht iemand tips hebben om dit probleem te verhelpen dan verneem ik die graag!

Hierop reageren

@ Alice, interessant wat je hier naar voren brengt. Mijn vragen aan jou:
1. Zou het geen problemen geven wanneer de mensen in-house de UB-UvA van een desktop RSS reader gebruik maken zoals FeedReader? Beetje dubbelop natuurlijk om voor de interne blog een aparte reader te gebruiken ...
2. konden mensen VOOR de IP-afscherming thuis wel de UB blogfeeds (posts en comments) ontvangen?
3. wat is het gevolg van het opheffen van de IP blokkade? Dat de weblog voor iedereen van buiten is te benaderen?
4. ik heb 23dingen.nl/gouda in de .htaccess beveiligd en dat werkt goed. Geen spiders die er binnenkomen
5. al geprobeerd op het WordPress forum?

Hierop reageren

Hoi Rob,
Ad 1. Om RSS te promoten willen we liefst de online readers aanbevelen, en collega's niet opzadelen met meer dan 1 programma om feeds bij te houden. Bovendien is het op de meeste medewerkerspc's een probleem om zelf software te installeren.
Ad 2. Ja, mits ze in het goede IP domein zaten (bv met UvAvpn of UvAdsl).
Ad 3. Ja, als ze weten waar die staat.
Ad 4. In Wordpress kun je de spiders ook buiten houden, zo lijkt het.
Ad 5. Nog niet, ga ik doen!

Hierop reageren

Beste allen,
even een update: ons interne weblog wordt een pagina bij Wordpress, bereikbaar via ons eigen intranet. En nu maar hopen dat wij wat te melden hebben en anderen wat te reageren. Hartelijk dank voor jullie tips! Eén van onze eerste links zal Bibliotheek 2.0 worden!
Marianne

Hierop reageren

Inmiddels heb ik binnen de afdeling Informatiediensten en Collecties (42 medewerkers, waar ik ook deel van uitmaak) ook een intern -en besloten- kennisplatform binnen Ning gelanceerd. Na drie weken hebben zo'n 25 mensen zich aangemeld. Het rooster is daar nu te vinden, mededelingen over de digitale bibliotheek, enz.

Ik heb ook groepen aangemaakt per verdieping/sectie, zodat onderwerpen die alleen voor bepaalde medewerkers relevant zijn niet terecht komen in de mail van alle medewerkers.

Er komen steeds meer bijdragen van collega's en ik heb er vertrouwen in dat men er uiteindelijk blij mee is en in zal participeren. Ik hanteer daarbij dezelfde vrijblijvendheid als op 'dit ning'. Als er iets interessants is te vinden komen de mensen vanzelf.

Er is een sectie die zich nog niet heeft aangemeld. Dat is hun goed recht. Het is wel opvallend juist uit die groep vaak de klachten kwamen over te veel mail en irrelevante berichten op digitaal gebied. Indirect was dat de aanleiding om het platform te starten, zodat iedereen naar eigen wens kan kijken naar beschikbare informatie.

Toen ik nog maar net in de bibliotheek werkte wond ik me wel eens op over weerstand maar nu zie ik het vooral als een proces dat erg interessant is om te volgen: hoe lang kun je handhaven in je beroep als je de digitale wereld zoveel mogelijk probeert buiten te sluiten?

Veel langer dan ik dacht in ieder geval!

Ik vind het wel belangrijk dat men achteraf niet kan zeggen dat er geen mogelijkheden waren om geïnformeerd te worden, dat er onvoldoende attendering was. Daar zal het niet aan liggen, wat mij betreft :-)

Hierop reageren

.. ons interne blog is vast het begin van meer online communicatie-lijnen. Er liep al eerder een weblog intern maar dat is na een korte tijd helemaal stil geworden. Was geloof ik ook meer platform voor overleg binnen een werkgroep. In ieder geval niet voor de hele organisatie. Het lijkt me dat een Ning een heel goed vervolg is. Wat me opvalt is, dat we in feite precies datgene doen (kunnen doen) wat tijdens het NVB congres door Jan van Hee werd voorgesteld: laat mensen in de organisatie er mee experimenteren! Dus we zijn op de goede weg!

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden