Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Hallo collega's,
heeft iemand van jullie ervaring met bloggen binnen je organisatie? Dus een informele manier om met collega's te communiceren? En hoe kun je het privé en intern houden? Er zijn genoeg opties voor een weblog, maar hoe beveilig je die? Via een aparte webpagina?
Als iemand een tip heeft, hoor ik het heel graag!
groet,
Marianne

Tags: blog, communicatie, interne, weblog

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Marianne,

Ik heb deze week net een interne Ning gelanceerd, die besloten is. Daar zit natuurlijk ook een blogfunctie in. Je kunt ook blogsoftware (bijvoorbeeld Wordpress) downloaden en op je server zetten. Als je daar een login op plaatst is die ook besloten. Zie http://zbdigitaal.blogspot.com/2007/12/ning-als-intern-kennisplatfo...
Een ander voorbeeld van een besloten weblog vind je op http://sesam.sabinfo.nl/
Zie http://www.blogwithoutalibrary.net/links/index.php?title=Internal_b... voor internationale voorbeelden van interne biblioblogs.

Groetjes

Edwin

Hierop reageren

Hallo,

Zie http://www.fontysmediatheek.nl/weblog

De blogberichten zijn voor iedereen te lezen maar je kunt je berichten ook alleen zichtbaar maken voor je collega's. Je kunt het beste even contact opnemen met Gerard -mag wel hè? :-) Bierens, hij heeft deze blog ontwikkeld.

Ik vind het zelf een prettige manier om op de hoogte te blijven van relevante berichten van Fontys collega's die ik niet dagelijks/wekelijks zie. Maar via de weblog op de hoogte blijven van bv. nieuwe ontwikkelingen, interessante websites etc. op diverse vakgebieden is eveneens een fraaie optie. Ik mis alleen soms wat discussie maar goed, je kunt niet alles hebben.

Succes ermee!

Groeten,
Danniëlle

Hierop reageren

Hoi Edwin en Dannielle,
ik ga vanavond meteen kijken.
Alvast bedankt! Als ik nog wat leuks/geks/ingewikkelds/onmogelijks tegenkom, laat ik het weten.
groet,
Marianne

Hierop reageren

Net als Edwin heb ook ik een interne Ning, die al enkele maanden oud is. Ik zet er soms mijn blogteksten van hier op en ook andere discussiepunten, maar discussie vindt er (nog?) niet op plaats. Er vindt enige kennisuitwisseling plaats tussen informatiebaliemensen, maar het is allemaal nog erg beperkt. Mensen ervaren een gebrek aan tijd om er voor te gaan zitten.

Het werd wel fanatiek gebruikt tijdens de Krakercompetitie trouwens. (maar dat was leuk?)

Groetjes, Natalie

Hierop reageren

Vakinformatie uitwisselen, verdiepen, verrijken, bediscussieren etc. is toch leuk.
Neigt naar een paradox : informatiebaliemedewerkers die geen/weinig informatie uitwisselen.

Hierop reageren

Dag Marianne,
een echte interne blog kan je best op een afgesloten intranet houden. Ning is zeker een mogelijk alternatief. Ik vraag me af of er geen intranet wikis zijn met geïntegreerde blog. Ik heb er lang geleden enkele getest maar niet onmiddellijk eentje ontdekt (via de wikimatrix). Wijzelf werken in de bibliotheek sinds een maand met Microsoft Sharepoint. Alhoewel zelf geen MS fanaat kan ik het tamelijk appreciëren. En we hebben er dus ook een intranet blog die door verschillende mensen ook daadwerkelijk gebruikt wordt (serieuze entries en maar ook andere). Op zo een intranet heb je uiteraard nog meer boeiende communicatiemiddelen zoals de wiki (bijv. voor onze jobstudenten, voor afdelingen van de bib edm), de gedeelde kalender (is ook communicatie!), announcements en discussiefora. Wij hadden voordien al een mailing list waar we ongeveer hetzelfde mee doen/deden. Soms vraag ik me dus af wat waar te posten...? Teveel communicatiemiddelen zijn ook niet ideaal.
BTW je werkt blijkbaar ook op een universiteit? Zeker eens informeren bij de ICT-afdeling. Die hebben daar soms toepassingen op hun servers draaien waar dus niemand naar vraagt maar die er dus wel zijn, hé. Wij ontdekten overigens onlangs (via een demo) dat die sharepoint waar we mee werken niet de volledige professionele versie is maar een soort gratis of goedkope (?) afgeslankte versie. En zelfs dat geeft dus al zeer bevredigende oplossingen. Het hoeft dus niet altijd duur te zijn. Zeker eens rondvragen in je eigen instelling.

Hierop reageren

idd, geen intranet tot je beschikking marianne?
er zijn genoeg gratis toepassingen op het net om een interne blog te beginnen op je intranet.
wel zo prettig ook als men op de (thuis)werkplek niet (wéér) op iets anders moet inloggen...

Hierop reageren

Marianne, als je organisatie een webserver heeft waarop Mysql en php 'draait', kan je binnenshuis gebruik maken van WordPress Mu (multi user). Je draait een (1) installatie, en de weblog krijgt bijv. de naam http://intranet.organisatie.nl/weblog en alle medewerkers kunnen vervolgens zelf een blog aanmaken met de URL http://intranet.organisatie.nl/weblog/medewerker

Systeembeheer moet zorgen dat die blog(s) beschermd is (zijn). Ik ben er zelf een beetje mee aan het experimenteren voor 23 Dingen. Je kan 's wat uitproberen, maar het is allemaal erg "speeltuin" en de kans bestaat dat ik het van de ene op de andere dag verwijder: www.robcoers.nl/mu

Hierop reageren

Uiteraard is hier de boel ondertussen met "kerstreces", dus alles moet wachten tot januari. Maar jullie alvast heel hartelijk dank voor de tips en een hele fijne kerst en super 2008!
Marianne

http://uploads.ungrounded.net/221000/221483_Play.swf

Hierop reageren

Hoi Marianne,
We gebruiken sinds drie maanden Ning als intern discussieplatform, ongeveer 30 procent van de medewerkers is nu geregistreerd. De registratie is een drempel. Ook het deelnemen in eigen tijd is een drempel. Verder hebben we een interne nieuwsbrief e-nieuws die in Wordformat wordt verspreid maar waarbij de nieuwsberichten gelijktijdig via een blog (met Blogger) worden gepubliceerd. De blog wordt redelijk bezocht maar er wordt tot op heden niet of nauwelijks op de berichten gereageerd. Vanwege de drempelproblemen heb ik de blog openbaar gehouden en worden de berichten niet getagd zodat ze niet vindbaar zouden moeten zijn. Toch vond ik een reactie van Wowter op één van de gepubliceerde berichten. De blog is wel vindbaar dus :-) In principe kun je ook Blogger afschermen maar vooralsnog vind ik dat tegenstrijdig met de web 2.0 gedachte. Werkelijk gevoelige informatie wordt er niet via de interne nieuwsbrieven verspreid. Maar ik ben er nog niet helemaal uit.
grtz. Jan

Hierop reageren

Hoi Jan,
bedankt voor je reactie.
Ik begrijp wat je bedoelt met openheid en web 2.0, maar toch is niet alle interne informatie voor de hele wereld. Je noemt zelf dat je niet direct veel reacties op berichten krijgt en ik kan me voorstellen dat dat ook kan liggen aan de hele wereld die meekijkt. Enfin, het is voor velen (en beslist ook voor mij, hoor) nog wel even wennen. Al dat meepraten, meekijken, meedoen, meedelen en meemaken met iedereen.. Vandaar maar rustig beginnen met intern en misschien later of zelfs wel al snel de wereld buiten de UB uitnodigen...
groet en goede dagen verder,
Marianne

Hierop reageren

Hallo Jan,

Ik ben, nadat ik bovenstaand stukje heb gelezen, meteen op zoek gegaan naar jullie Ning. Ik denk hem gevonden te hebben maar krijg de opmerking: 'We're sorry, but the administrator has chosen to require an invitation to join . If you have an invitation, click the link in the email to join'. Ben je er nu wel uit en heb je hem toch maar afgeschermd? Jammer.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden