Samen met mijn collega Kurt van bibliotheek Baarle bezocht ik (Carla, Theek 5)de 1e dag van Informatie 2007.
Het begon met een interessante lezing van keynotespreker Hinssen. Deze lezing (en andere lezingen)is (zijn) te beluisteren via
podcast
Vervolgens was Eppo van Nispen tot Sevenaer van bibliotheek Delft (
www.dok.info) aan de beurt. Met thema: Delft; de modernste bibliotheek van de wereld. Een inspirerend spreker, maar niet echt veel nieuws te melden. Hij eindigde met een advies: Laat het los!!!
Vervolgens kwam Paul Wouters OB Turnhout aan de beurt. Thema Archane virtuele catalogus en informatiebron gebaseerd op V-spaces van Infor
Het Arachne-project creëert een zoekmachine die in bibliotheekcatalogi relevante databanken en websites doorzoekt. De gebruiker stelt één zoekvraag, die wordt uitgestuurd naar diverse bronnen. De zoek-resultaten worden op één pagina getoond. (Federated search)
Voorbeeld test is
hier te zien
Het leek veel op de Aquabrowser van Medialab (zonder woordenwolk) Weet iemand de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee producten?
Eva Simon van Bibliotheekschool Gent met onderwerp: Bibliotheek 1.0 is je gebruikers brengen waar de bibliotheek is. Bibliotheek 2.0 brengt de bibliotheek daar waar de gebruikers zijn. Hoe schakelt een
bibliotheek over op web 2.0?
Opsomming van mogelijkheden van bibliotheek2.0. Niet veel nieuws als je de diverse biblioblogs bijhoudt.
Tenslotte een workshop van Alexander Stierman (Kenta)en Jan van Hee (maarifa). Twee enthousiaste heren die duidelijk veel plezier beleven aan hun werk. Thema: Het internet is al een tijdje geëvolueerd naar web 2.0. Een praktische uiteenzetting over hoe we web 2.0 zelf kunnen gaan gebruiken.
Zij gaven enkele voorbeelden en benadrukten dat er veel openscource programma's zijn waar je als bibliotheek mee aan de slag kunt.
Enkele voorbeelden web 2.0:
Beeldbank Oostende Publiek mag zelf foto's uploaden
Webformulier-enquete
bibliotheek Tilburg
Bibliotheek Boutersem
Biblog Lommel-weblog bibliotheek Lommel
Hun weblog is
Informatiebeheer
Tip van de heren over open source programma in het onderwijs
Bij de kraampjes sprak ik heer van Vlaamse centrale bibliotheken . Zij hebben interessante verzameling
weblinksOok hun
jeugdbibis een kijkje waard