Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Vrienden, de afgelopen periode ben ik doende geweest met de vertaling en bewerking naar de Nederlandse situatie van het 23 Things programma.
Binnenkort gaat de bibliotheek Gouda hiermee van start. Liefst 60 medewerkers gaan kennismaken met de tools waar wij allen zo vol van zijn :-)

Meer weten? Ga naar de 23 Dingen website, lees de achtergrondinformatie of het bericht op mijn website.

Tags: 23, dingen, things, training, web2.0

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik ben nu bezig met de afronding van de cursus 23dingen via de Zeeuwse Bibliotheek. Ik ben een schoolmediathecaris en dacht dat ik altijd heel erg digitaal was, maar ik heb ontdekt tijdens deze cursus dat digitaal zijn betekent nog niet dat je web2.0 ben. Ik vind het een geweldige cursus en ik zie heel veel toepassingen voor in mijn werk op school met jongeren. Ook zie ik uit naar de conferentie op 23 april bij de TU Delft, want dan kan ik ook de oorspronkelijke ontwikkelaar van deze cursus ook horen spreken. Ik volg haar blog tegenwoordig... geweldig!

Hierop reageren

Leuk dat je het zo positief ervaart Donna. En mooi ook dat je naar Delft gaat. Geniet ervan!

Hierop reageren

Ik heb de cursus 23 dingen bijna afgerond, waarbij ik niet overal even diep op ben ingegaan. Een groot gedeelte betreft dingen waar ik zeer waarschijnlijk niet mee ga werken aangezien ik weliswaar in een mediatheek werk maar niet als mediathecaris. Maar goed, nu heb ik dus een mooi stuk achtergrondinformatie er bij.

Hierop reageren

Hoi Rob,
Ik heb de 23 dingen cursus net afgerond. Ik vond het een geweldige cursus, heel nuttig, maar zo uitgebreid en tijdrovend(schatting 6 uur per ding).
Een kanttekening die ik nog wel wil plaatsen is dat je toch afhankelijk bent van het uitleen programma waar je mee werkt, want zoiets maak je denk ik niet zelf voor een schoolnmmediatheek. Bovendien ben je afhankelijk van het systeembeheer, zo willen wij delicious gaan gebruiken voor de mediatheek en vindt systeembeheer dat maar lastig. Er mogen geen extra knoppen wordne toegevoegd.
De cursus heeft wel tot gevolg gehad dat wij de onlinemogelijkheden van uitleenprogramma's met hele kritische ogen gaan bekijken.

Hierop reageren

Hallo Ada, proficiat hoor. Die tijd... tja, je kunt er zo lang mee bezig gaan als je wilt en kunt he. Ik heb aangegeven tenminste twee uur. Maar voor de een is dat te lang en voor de ander veel te weinig. Afhankelijk van interesse en voorkennis. Maar hopelijk heb je er vooral plezier in gehad en ervoer je de tijdinvestering gaandeweg helemaal niet meer als een probleem.

Het is zeker zo, dat niet alle systeembeheerders blij zijn met de kennis die de mensen opdoen tijdens de cursus. Alleen maar lastig, als men dingen wil uitvoeren op eigen initiatief ;-)
Ik ben niet thuis in de systemen die in de mediatheekwereld in omloop zijn. Ik "ken" alleen Aura.
Wellicht dat meelezende collega mediathecarissen kunnen reageren over dit punt.

Hierop reageren

23 dingen... en dan?
Ik ben erg benieuwd of hier collega's zijn met ervaring met de cursus 23 dingen in de organisatie. Welke dingen zijn een succes en welke niet? Wat blijft er na de training over van alle web 2.0 activiteit? Heeft de organisatie beleid vastgesteld hoe om te gaan met Twitter, Blogs, Wiki's, Hyves, Flickr, Youtube etc. Zijn er vooral privé-activiteiten op 2.0 of ook corporate activiteiten. Hoe is de integratie met de website van de organisatie?
Laat het hier weten: hoe mediawijs zijn we eigenlijk zelf en hoe gaat onze organisatie daar mee om?
Of sluit je aan bij Mediawijsheid en de bibliotheeken geef je reactie bij de discussie "23 dingen ... en dan?".

Groet,
Peter Delsman

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden