Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Vrienden, de afgelopen periode ben ik doende geweest met de vertaling en bewerking naar de Nederlandse situatie van het 23 Things programma.
Binnenkort gaat de bibliotheek Gouda hiermee van start. Liefst 60 medewerkers gaan kennismaken met de tools waar wij allen zo vol van zijn :-)

Meer weten? Ga naar de 23 Dingen website, lees de achtergrondinformatie of het bericht op mijn website.

Tags: 23, dingen, things, training, web2.0

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Rob,
Ik heb het gelezen, maar he tis me niet geheel duidelijk wat ze nu gaan doen in Gouda.
Betekent dit gewoon allemaal een bibliotheek 2.0 cursus?

Hierop reageren

Hallo Marianne,
Kort de opzet van dit concept. Iedere deelnemer gaat gedurende 23 oefeningen bloggen over wat ie heeft ondervonden, geleerd van "een ding". Daardoor wordt je haast gedwongen goed na te denken over de bruikbaarheid en de mogelijkheden ervan. Bovendien is het goed om via je eigen blog reacties van anderen te ontvangen. 'Gewoon een bibliotheek 2.0' is het zeker niet. Er wordt veel van de deelnemers gevraagd. Inzet, compassie en een open mind, maar daar zal iedereen beslist voor beloond gaan worden. Als ontwikkelaar vind ik het een geweldige uitdaging om mensen op deze manier te begeleiden, als deelnemer lijkt het me erg hip om te volgen.
Als doel zou ik tenslotte nog willen opmerken dat het voor mij het belangrijkste is, dat bibliotheekmedewerkers op de hoogte zijn en werkelijk omgaan met deze 'nieuwe tools' en een eigen oordeel erover gaan vormen. En uiteraard afwegen hoe dit alles ingezet kan worden in de strategieën van de bibliotheek.

Hierop reageren

Hé leuk dat er nu ook in Nederland gebruikt gaat worden.
"Great minds think alike" want ook in het onderwijs is Kennisnet nu bezig met een vertaling (http://www.karssenberg.nl/weblog/2007/09/23-web-20-dingen.html).
Ik ben benieuwd naar de Nederlandse reacties!

Hierop reageren

Hallo Jeroen,
Nou ja, "great minds" :-)
Het Kennisnet initiatief is me bekend en we zijn "on speaking terms". De doelgroepen liggen gelukkig ver uit elkaar en dat zal je ook in de oefeningen merken. Kennisnet richt zich zoals bekend op docenten en andere geïnteresseerden in onderwijsland. "Mijn" 23 Dingen focust zich op de bibliotheken.
Ook ik ben waanzinnig benieuwd naar hoe dit concept gaat uitpakken!

Hierop reageren

Anders ik wel!
Spannend initiatief.

Houd ons op de hoogte van de bevindingen in Gouda.
Wat ik vooral mooi vind is dat ook beleidsmedewerkers meedoen!

De medewerkers zijn van het grootste belang maar als de baas er niks van snapt houdt dat ook gewoon op.

Succes Rob!

Hierop reageren

Ja absoluut geweldig, die brede inzet. Ik houd jullie op de hoogte, maar misschien ook leuk om straks wat deelnemer-blogs te monitoren en te commenten.

Hierop reageren

Heel leuk! All men (and women) are equal. Dat spreekt me ook bijzonder aan.

Succes, Marina

Hierop reageren

Merci Marina, iedereen equal! Ontdekken en plezier zijn de hoofdingrediënten in dit leertraejct en dat is gelukkig niet aan werkniveaus gebonden. Ik vind het leuk jouw (en trouwens ieders) opmerkingen en suggesties te horen als we los gaan :-)

Hierop reageren

Wij gaan ook starten met een cursus 23dingen.. Omdat ik er nog weinig van wist heb ik gelijk de website bezocht. Bedankt. Ben nu goed voorbereid ( voor de cursus begint).

Hierop reageren

Wij zijn bijna klaar met 23dingen ;-) Vond het erg leuk om te doen.

Hierop reageren

Gaan jullie er ook nog iets mee doen na afloop Sanne? Of is daar nog niet over gesproken?

Hierop reageren

ik denk dat iedereen voor zichzelf de onderdelen blijft gebruiken die nuttig zijn. Het grbruik van google docs zou ik wel nuttig vinden om bedrijfbreed te blijven gebruiken, maar ik ben maar 1 medewerker. Sommig "oude" gewoontes zijn moeilijk af te leren ;-) Halverwege maart is de afsluiting.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden