Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Wie kan mij vertellen wat wij allemaal op deze website doen?
Onszelf laten gelden, vrienden maken, wetenswaardigheden uitwisselen?
Roept u maar. Ik ben namelijk het spoor bijster.

Delen

Je kunt niet meer reageren op deze discussie.

Berichten in deze discussie

Goede vraag,
Ik denk een combi van netwerken en wetenswaardigheden uitwisselen.. Ben het ook nog een beetje aan het uitvogelen!
Door de cursus "23 Dingen" ben ik momenteel met zoveel ontdekkingen bezig - dus o.a deze website - dat ik me afvraag waar het allemaal toe dient. Vandaar de opmerking!
Dag Cora,

Deze website, of dit netwerk zo je wilt, is in april vorig jaar vooral gestart als experiment. Ik wilde eens kijken wat de meerwaarde van Ning was t.o.v. kant en klare netwerken als Hyves en Facebook. Het belangrijkste verschil met die netwerken is dat je Ning heel makkelijk kunt inrichten op basis van je eigen behoeften, zonder kennis van programmeren of opmaaktalen als HTML.

In de loop van de tijd kreeg bibliotheek 2.0 steeds meer leden en werden er al menig interessante discussies gevoerd. Over dit netwerk bijvoorbeeld, maar ook over nieuwe ontwikkelingen op het web, het aanbieden van gratis internet of het inzetten van een tool als FON.

Marie-Jose Klaver heeft er nog een artikel aan gewijd in InformatieProfessional:
http://www.box.net/shared/c1jf5oit6t, daar vind je ook wat achtergrondinformatie. Via Google kun je ook wat lezen over de totstandkoming van verschillende dingen: http://tinyurl.com/4xg38d

Bibliotheek 2.0 is verre van perfect- zeker de zoekfunctie kan nog wel wat verbeteringen gebruiken- maar heeft inmiddels wel een aardig archief met relevante video's, discussies en tips op het gebied van "bibliotheek 2.0"

Daarnaast is de sociale functie vooral een handige. Je kunt hier makkelijk collega's uit het Nederlandse en Vlaamse informatiewezen vinden en zowel privé als openbaar communiceren.

Ik merk de laatste tijd dat er ook wel mensen lid worden omdat ze het gevoel hebben dat dit een 'moetje' is vanuit de cursus 23 dingen. Nu werk ik ook mee aan 23 dingen en daar probeer ik toch altijd te benadrukken dat 'de dingen' nooit als een verplichting ervaren moeten worden. Je haalt uit de cursus wat je zelf nuttig of interessant vindt. Als een tool geen persoonlijke meerwaarde biedt is dat ook helemaal niet erg, het gaat er vooral om dat je een goede indruk van mogelijkheden en beperkingen krijgt...

Ik zou dus willen zeggen: kijk eens rond in archieven en beslis dan of het voor jou iets toevoegt. Door een rss-abonnement op de discussies te nemen kun je ook voorkomen dat je de site regelmatig 'moet' bezoeken.

Als je vragen hebt beantwoord ik, of iemand anders, die altijd graag. Ik vind het wel mooi dat je er meteen een open discussie van maakt want dat blijf ik het mooist vinden: uiteindelijk maken de leden deze site tot wat 'ie is. In het verleden heb ik er wel eens polls aan gewijd en daaruit kwam vooral naar voren dat het onmogelijk is om iedereen goed van dienst te zijn. Het experiment is daarom van harte welkom!

Welkom op Ning trouwens :-)

Vriendelijke groet,

Edwin
Wie het spoor bijster is, attendeer ik voor het terrein bibliotheekvernieuwing op de maandelijkse Nieuwsbrief Nieuw Bibliotheekwerk..

Zie www.directeuren.net onder Nieuwsbrief NB.

Wees mediawijs, laat u door alle bomen het bos niet ontgaan, scheid de zin van de onzin.

Wim Keizer
"Maak de juiste keuze in wat je leest over bibliotheekvernieuwing, want er is zoveel! Maar lees vooral mijn nieuwsbrief" ;-)

Overigens was het wel weer 'zware kost' voor de minder ingevoerde lezer (lees: niet-directeur), Wim!
Ik ben zo optimistisch te denken dat ook (of misschien wel: juist) niet-directeuren (professionals, om ze positief te benoemen) zware kost heel goed aan kunnen, mits helder opgediend.

Wim Keizer
Welkom op bibliotheek 2.0 Cora!

De vraag is niet wat we hier doen. Maar wat jij hier wilt doen!
Wat wil jij uit de bibliotheekcommunity halen?

De mogelijkheden zijn vrij groot. Je hebt een site waar alle vooruitstrevende bibliotheek mensen verzameld zijn. Nu moeten wij kijken wat wij met de kennis, ervaringen, wensen, ideeën, het netwerk en de dromen van deze vooruitstrevende mensen gaan doen!
Elkaar leren kennen en informatie over het vak uitwisselen. Een beetje gezellig dus en een beetje handig.
:-)

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden