Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

Het zat bij een aantal mensen al een poosje in het hoofd, maar vanaf nu is het ook tastbaar. "We" zouden graag een fictieve bibliotheeksite inrichten, met de traditionele informatie die bij een bibliotheeksite hoort, maar daarnaast voorzien van allerlei B2.0 toepassingen.
Daarvoor moet natuurlijk gewoon gewerkt worden aan een website, maar het is goed om vantevoren hierover wat dingen te zeggen en suggesties uit te wikkelen.

De wiki is te vinden op http://bibliotheek20.pbwiki.com en je kunt inloggen met het wachtwoord aladin. Ontdek zelf maar hoe de wiki werkt, hoe je wijzigingen aanbrengt en nieuwe pagina's aanmaakt.

Aan de mensen die van de "oude" wiki weten: die is komen te vervallen. PBwiki is toch superieur aan Wikispaces.com

Tags: bibliotheek, pbwiki, voorbeeld, website, wiki

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Rob,

Ik zal proberen te zoeken naar goede koppelingen vanuit hier. Ik hoop snel aan de slag te kunnen met het geheel.
Ondertussen zie ik zowel hier als bij Wouter nieuwe blogs opduiken. Kun jij die in je reuzefeed opnemen?

Mysyndicaat geeft nieuwe posts overigens wel veel sneller door in Netvibes dan Kick RSS...

Edwin

Hierop reageren

Klinkt veelbelovend. Ik zal het zeker in de gaten houden! PB van PHB? De forums en zo?

Hierop reageren

gezien de stelling op Wow!ter's blog "It's not OUR library" vraag ik me af hoe we juist de klant zouden kunnen betrekken bij het inrichten van deze modelbibliotheek. Of gebeurt dat al?

Hierop reageren

Als er eenmaal een basis ligt kun je de klant erbij betrekken door er naar te verwijzen en door een laagdrempelige commentaar-optie aan te bieden. Wel een goed punt!

Hierop reageren

Het is misschien wel nuttig om te weten dat er in Vlaanderen een pril initiatief is gestart met een gelijkaardig idee van een voorbeeldsite. Eerste brainstorm werd vorige maand georganiseerd met beperkte groep na oproep van Overleg Kunstbiblbiotheken Vlaanderen. Volgende bijeenkomst is volgende week vrijdag in de Centrale Bibliotheek (Boekentoren!) van de Universiteit Gent. Idee in Vlaanderen heeft wel een ruimer uitgangspunt, zijnde de herbruikbaarheid van bestaande erfgoeddata technisch uit te testen. Dus musea, bibliotheken, archieven. Ik neem deze wiki volgende week zeker als voorbeeld mee naar dit overleg.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden