Bibliotheek 2.0

Omdat de wereld verandert

In de nieuwsbrief van de VOB vandaag een aankondiging van de samenwerking Medialab <> VOB (lees de nederlandse openbare bibliotheken) m.b.t. de (door)ontwikkeling van MyDiscoveries. Op slideshare is hierover al een tijdje een presentatie te zien en ook via demo-omgeving is hier al mee te spelen. Is dit nu het hulpmiddel waarmee we ook als bibliotheek op gebied van Web2.0 gaan scoren?

Tags: aquabrowser, bibliotheek2.0

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het is in ieder geval een leuke aanvulling maar of het 't ook goed gaat doen bij het publiek dat al gebruik maakt van de Aquabrowser durf ik niet te zeggen. Ik ben benieuwd.

Ik vraag mezelf opeens af: zijn er eigenlijk al gebruikersonderzoeken over de Aquabrowser? Ik heb er wel eens een implementatierapport over gelezen maar voor de rest niet zoveel nog eigenlijk. Hij wordt op steeds mee plaatsen ingezet maar wat vinden de gebruikers er eigenlijk van?

Ik houd me aanbevolen voor goede tips. Ik ben vandaag te lui om te gaan zoeken ^^

Hierop reageren

De gemiddelde gebruiker vindt de Aquabrowser (voorheen het zoekgenie), maar niets.
Ik heb diverse mensen (waaronder ook bibliotheekpersoneel) bepaalde dingen laten opzoeken.
Hun reacties waren over het algemeen niet erg vleiend. Het simpel opzoeken van bepaalde titels kan uitlopen op een ramp. Het beroemde "Twee vrouwen" is hiervan een goed voorbeeld.

Het associatiegedeelte is het stokpaardje van de makers. Veel nut heeft het niet maar hieraan mag niet getornd worden.

Ik heb in de testgroep (Probiblio) van de Aquabrowser gezeten en ben niet de enige die niet gelukkig is met de werking .
Ook de manier waarop de Aquabrowser gepushed wordt gaat mij te ver.
Van de nadelen wil men niets horen en de voordelen worden breed uitgemeten.
Over de kosten van alweer een catalogussysteem maar niet te spreken.
Jan

Hierop reageren

Beste Jan,

het voorbeeld van de twee vrouwen heb ik als test even losgelaten op onze eigen ABL: http://aquabrowser.bibliotheekalmere.nl/?q=twee+vrouwen

als het boek van Mulisch het gezochte item is, dan vind ik die 2e plek niet slecht :). je kunt een heleboel laten instellen als het op volgorde van de treffers gaat. Zo zullen bij ons vrijwel altijd boeken uit eigen collectie hoog scoren en de krantenartikelen en dergelijke, lager.
Het laten "configureren" vergt wat tijd - maar is zeker de moeite waard.

Nadelen heeft de ABL ook, vooral als het gaat om de communicatie met het bibliotheeksysteem (Bicat, bij ons). Maar wij weten dat ook die nadelen op termijn zullen worden aangepakt. Ook van het 'fuzzy' zoeken van de aquabrowser ben ik geen fan.

Maar als je eenmaal gewend bent aan het 'verfijnen' in de rechterkolom - dan is er voor mij geen bibliotheeksysteem dat de aquabrowser kan evenaren, qua snelheid en gemak.

Hierop reageren

Vindt de manier waarop jullie de relevance ranking mbv Aquabrowser hebben beïnvloedt nog steeds erg mooi, Blijf de associatie diagram van Aquabrowser nog steeds weinig toevoegen. Harry Mulisch is met name omgeven met termen uit boeken van J.K. Rowling omdat diens hoofdfiguur ook Harry heet, Dat zal Mulisch wel niks vinden :)

Hierop reageren

Bedoelde Jan dat de roman beroemd is, of het zoekvoorbeeld? Hoe het ook zij, niet overal heb je "Twee vrouwen" snel gevonden:
  • Zoekt de argeloze bibliotheekbezoeker in Amsterdam naar Twee vrouwen, dan staat de welbekende roman niet op de eerste pagina van de resultaten. Wel na Verfijnen door te klikken op Bibliotheekmateriaal: Boek, maar ook dan niet bovenaan.
  • Een beetje flauw Jan's voorbeeld letterlijk (met de aanhalingstekens) "Twee vrouwen", dan zien we de roman ongeveer halverwege de eerste pagina met zoekresultaten.
  • Als we aangeven dat we willen zoeken in het titelveld met zoekterm title:"Twee vrouwen", dan staat de roman bovenaan. Als instructie aan de bibliotheekbezoeker zou je bij "known item vragen" kunnen verwijzen naar de optie Uitgebreid (Zoek met: Titel). Vreemd genoeg levert dat niet dezelfde hoeveelheid resultaten op!

Opmerkelijke verschillen tussen de voorbeelden genoemd door Rosemie (.be), Peter (Almere) en mij (Amsterdam):
  • Zoekacties via URL werken niet op dezelfde manier (spatie, +, "")
  • Vergelijking Volledige beschrijving van zoekresultaten België, Almere en Amsterdam: bij de laatste veel meer details. Blijkbaar wegen die mee voor de bepaling van relevantie, maar hoe?
  • http://zoeken.bibliotheek.be/ houdt rekening met de verschillen tussen zoekers en hun zoekvragen en bedient ze met informatie op maat. Op de openingspagina kun je al verfijnen op bijvoorbeeld materiaal en er is een verwijzing naar http://zoeken.bibliotheek.be/help.aspx , waar onder andere de principes van de relevantiesortering worden uitgelegd. Transparantie voor de zoeker, zo duidelijk had ik het nog niet eerder gezien.
  • Wat betreft het nut van het associatiegedeelte; ik denk dat dit afhangt van het publiek en de zoekvragen. Ik had graag zoiets gehad in de systemen van de mediatheken op middelbare scholen waar ik heb gewerkt, de functionaliteit van een thesaurus leek me daar heel nuttig.

Hierop reageren

Ik geloof zeker niet dat dit het hulpmiddel is waarmee we op het gebied van web2.0 zullen gaan scoren. Ik geloof er helemaal niet in het concept van killer-app voor de bibliotheken. We zullen het veel moeten hebben van het verspreiden (zichtbaar en onzichtbaar) van onze diensten via alle kanalen die we kunnen vinden. Web2.0 gaat over interactie en communicatie, over het horizontaal delen van informatie. Een tool als de ABL blijft altijd een 1.0 applicatie hoeveel 2.0 toeters en bellen je er ook aanhangt. Neemt niet weg dat ik het een hele interessante toevoeging vindt maar het 2.0 ei van columbus is in mijn ogen zeker niet.

@edwin:
Ik heb een usability rapport over de ABL dat in december 2005 in opdracht van de VOB door Valsplat is uitgevoerd naar je gestuurd (ik wist niet of het openbaar is of niet).

Hierop reageren

Het is zeker een goed begin en het idee om het via de catalogus aan te bieden is ook niet zo onlogisch, m.n. voor de 'vaste klanten' van de bibliotheek. De best bezochte pagina's van onze website zijn Mijn Biblitheek (digitaal lid worden, verlengen en aanvragen) en de catalogus. En je kunt de catalogus ook met de content op je website(s) laten communiceren. Zie de Schrijf recensie/Bekijk recensie-knop in de Rotterdamse catalogus (Zoek bijv. Joe Speedboot).
Het is in ieder geval interessant om binnen en buiten de VOB mee te gaan denken over deze en andere mogelijkheden.
Gebruikers- en Usability-onderzoek naar de AquaBrowser is er wel bij Medialab (onafhanklijk?) en diverse bibliotheken met AquaBrowser. Ik heb op het forum van het Landelijk gebruikersoverleg een oproep geplaatst om mee te doen met deze discussie en eventuele gebruikersonderzoeken te uploaden.
In Rotterdam is in 2006 voor het laatst een usability-onderzoek van de website, met daarin ook wat vragen over de catalogus. Deze rapportage zal ik in ieder geval vast uploaden.
Bijlagen:

Hierop reageren

We hebben in Almere sinds januari 2007 de ABL als enige 'zoekmachine' voor de catalogus. Mijn indruk is dat een grote meerderheid van het publiek snel gewend raakte aan het 'googliaanse' zoeken. De weinige klanten die aan de balie of via de website met vragen en klachten komen, proberen we het allemaal zo goed mogelijk uit te leggen.

Grote voordeel van MyDiscoveries lijkt mij de mogelijkheid om lijstjes te kunnen maken. In onze oude Bicat webcatalogus zat de functie 'Mijn Favorieten'. Na het verstoppen van de oude Bicat catalogus, werd redelijk vaak gevraagd waar die functie nu zit.
Ook al zal maar een klein percentage van onze klanten die functie gaan gebruiken, dan nog is het een nuttige aanvulling. Zelfde geldt voor het taggen en de recensies. De mensen die zelf niet actief meedoen, zullen wel de door anderen ingevulde recensies gaan lezen.

Hoe veel mensen actief gebruik gaan maken van de nieuwe functionaliteiten, hangt grotendeels af van hoeveel je het promoot - laat weten dat het er is.

Als nu ook nog eens de klantfuncties (verlengen e.d.) van de verschillende bibliotheeksystemen kunnen openen in de interface van de ABL en er één uniforme aanvraagmethode (z&b) voor àlle bibliotheekmaterialen/catalogi, gerealiseerd kunnen worden, zodat de klant niet meer met -tig verschillende vensters, interfaces en dergelijke, geconfronteerd wordt - dan denk ik dat je een prachtige interface voor je publiek hebt.

Wat mij betreft wordt MyD... een vooruitgang.

Hierop reageren

Bibliotheek Rotterdam in pilot My Discoveries

Eind 2007 gaat een eerste groep van ongeveer tien bibliotheken My Discoveries in gebruik nemen. Deze bibliotheken mogen ook meedenken over de ontwikkelingen in de volgende fasen van My Discoveries.
Bibliotheek Rotterdam heeft zich direct voor deze pilot aangemeld en binnen een week kregen we bericht van Medialab:
“Graag zien we Bibliotheek Rotterdam bij de eerste 10 My Discoveries bibliotheken!
We streven ernaar om in december live te kunnen gaan met My Discoveries.”

Wat is My Discoveries
My Discoveries (MD) betrekt de gebruiker bij het verrijken van de catalogus. Niet alleen zoeken en vinden, maar ook:
  • persoonlijke tags (‘trefwoorden’) toevoegen bij titels
  • persoonlijke lijstjes maken (wensen, favorieten, thema’s etc.)
  • lijstjes delen met alle andere gebruikers
  • beoordelingen en recensies toevoegen (sluit mooi aan bij onze eigen recensies)
  • alle gebruikers van de AquaBrowsers wereldwijd (momenteel 200 ) delen hun tags, lijstjes en recensies
  • een verbetering van het zoeken en ontdekken via eigen tags en aanbevelingen via lijstjes van andere gebruikers
  • koppeling met LibraryThing met bijna 20 miljoen boeken, 25 miljoen tags en ruim 260.000 recensies (voor het Nederlandse taalgebied zijn deze cijfers resp. 140463 boeken, 152.701 tags en 2058 recensies)

Ideeën voor verdere ontwikkeling
Namens Bibliotheek Rotterdam mag ik mee gaan denken over de verdere ontwikkeling van My Discoveries. Ik heb al een paar ideeën aan Medialab laten weten:
  • toevoegen van profielen van gebruikers (ook uit LibraryThing?)
  • vrienden rond een bepaalde schrijver (Vrienden van Vaandrager) of thema (Rotterdam, architectuur, chicklit etc.) met elkaar in contact brengen. Deze kunnen dan lijstjes en recensies uitwisselen en aanbevelingen doen binnen de vriendengroep.
  • attendering (RSS-feeds) van klanten op basis van hun tags:
    • bestaande titels die deze tag hebben gekregen
    • nieuwe titels met dezelfde tag
    • andere berichten en teksten op de website met die tags (bijvoorbeeld Lezersfeest met architectuurpodium voor klanten met tag ‘architectuur’ of ‘Rotterdam’

Zo kun je nog wel meer ideeën verzinnen. En daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken. Waar zitten onze klanten nu op te wachten. Laat het me weten als jullie ideeën hebben die met My Discoveries kunnen worden gerealiseerd.

Peter

Hierop reageren

Mooi die My Discoveries zeker.
Maar de aqua groeit wat mij betreft uit haar voegen: de hele wereld wordt erin gestopt en je moet al een behoorlijke cataloguskunstenaar zijn om door verfijnen etc. uiteindelijk te vinden wat je zoekt (proberen we meer hits op een topic te krijgen dan bij Google ofzo??)
Wij (Enschede) hebben dan ook besloten om de aqua nietals enige catalogus te presenteren (vrij uitzonderlijk in onze provincie overigens), maar aan te bieden naast de gewone bicat-catalogus. Onze ervaring is namelijk dat de doorsnee bibliotheekgebruiker vooral een titel of een auteur zoekt en dan alleen de boeken. Dat kun je misschien jammer vinden, maar het is gewoon een feit: de meeste boekenleners in de bieb willen gewoon een leuk, spannend etc. boek. Jammer voor onze hogere idealen, maar laten we mekaar geen dingen gaan wijsmaken.Die gebruiker wil niet allerlei wolken en verfijningen, maar gewoon snel hebben waar ie naar op zoek is zonder daarvoor eerst een cursus te volgen!

Die Bicat-catalogus wordt nog elke maand meer gebruikt (tellers), gebruik van de aqua vind ik moeilijk na te gaan omdat veel ip-adressen van Google blijken te zijn.
Ik wil dus graag een "echte" teller plaatsen op de aquabrowser, zodat ik gebruik kan vergelijken met bicat.

Hierop reageren

Hallo Jouke,

Ook bij het landelijke gebruikersoverleg wordt nagedacht over een eenvoudiger AquaBrowser. Ook over het maken van thematische catalogi, waar alleen bepaalde bronnen worden aangeboden rondom het betreffende thema, bijv. Cultureel Erfgoed.
Wij hebben in Rotterdam voor de boekenzoekende klant een tabblad boeken toegevoegd.
Maar daarnaast moeten we niet alleen uitgaan van de huidige klant. De jongere generatie groeit op met internet en herkent en waardeert de tagclouds en de verfijnopties. Met deze jongere generatie moeten we ook aansluiting zoeken en dan kunnen we niet om innovatie heen.
Als je in de statistieken van de AquaBrowser meer kijkt naar queries dan naar sessies, krijg je al een reëler beeld, maar je moet inderdaad proberen de crawlers en monitors (van Medialab en je eigen ICT-afdeling) uit je statistieken te filteren.
In Rotterdam zitten we in ieder geval nog op een stijgende lijn: oktober 2008: 107626 queries (77261 queries, oktober 2007), dus + 40%

Hierop reageren

Hallo Peter,

Dank voor je reactie.
Wij willen de nieuwe generatie ook niks onthouden, vandaar dat we de aqua ook aanbieden. Zo zijn we op dit moment bezig met een aqua voor het voortgezet onderwijs. Maar daar brengen we wel beperkingen in aan: qua boeken bijvoorbeeld alleen bezit Enschede (ivm snelle levering) en een beperkt aantal op de doelgroep toegesneden externe bronnen.
Zo'n tab "boeken" maakt alles inderdaad al een stuk minder complex. Da's inderdaad mooi en ook een aparte voor "jeugd" spreekt me aan.
Ik zal je tips mbt de statistieken morgen op het werk eens toepassen. Dank daarvoor.

Hierop reageren

RSS

© 2009   Gemaakt op Ning door Edwin Mijnsbergen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden